Tuesday 9 October 2018

[Video Pesta Arak 'Oktoberfest' Mana kamu dapat maklumat tu? Saya sangat GEMBIRA-Tun M] Oktoberfest: Kerajaan tidak terima sebarang permohonan, kata Menteri Wilayah & Kerajaan peroleh RM149 juta selepas jualan tanah DBKL dirundingkan semula.

Rabu, 10 Oktober 2018

Foto Parti Amanah Negara.


Kerajaan peroleh RM149 juta selepas jualan tanah DBKL dirundingkan semula

Kerajaan peroleh RM149 juta selepas jualan tanah DBKL dirundingkan semula
Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) berjaya mendapat RM149 juta selepas tanah-tanahnya yang dijual sebelum ini dirundingkan semula oleh kerajaan baru dengan pembeli terbabit.
Keputusan rundingan itu dimuktamadkan setelah tiga sesi perbincangan diadakan antara pasukan Rundingan Khas yang dianggotai pegawai kanan Kementerian Wilayah, Pejabat Menteri Wilayah, Jabatan Peguam Negara dan DBKL dengan pihak syarikat terbabit.
Menteri Wilayah Khalid Abdul Samad ketika mengumumkan perkara itu berkata, 23  daripada 97  transaksi telah dirundingkan semula oleh pasukan Task Force yang ditubuhkannya dengan pemaju dan pembeli tanah terbabit.
“Keputusan rundingan ke atas 23 transaksi itu telah meningkatkan hasil kerajaan sebanyak RM149 juta berbanding perjanjian terdahulu di mana syarikat pemaju  membeli tanah dengan harga yang rendah dan merugikan kerajaan.
“Hasil daripada 16 transaksi itu kerajaan dapat RM149 juta ditambah sumbangan korporat sebanyak RM6 juta kepada kerajaan dalam bentuk projek CSR,” ujarnya dalam sidang media diadakan di Menara DBKL hari ini.
Beliau berkata, daripada 23 transaksi tanah dirunding semula itu, terdapat 19 transaksi berjaya ditmuktamadkan di meja rundingan. Daripada 19 transaksi itu 10 transaksi setuju menyerahkan semula tanah dan kerajaan membayar balik jumlah yang ditentukan, 8 transaksi lagi mahu berunding kembali dan 1 transaksi di bawa ke mahkamah.

Oktoberfest: Kerajaan tidak terima sebarang permohonan, kata Menteri Wilayah

Oktoberfest: Kerajaan tidak terima sebarang permohonan, kata Menteri Wilayah
Kerajaan tidak menerima sebarang permohonan untuk diadakan Oktoberfest yang diterjemahkan sebagai ‘pesta arak’ oleh sesetengah pihak, kata Menteri Wilayah , Khalid Samad.
Jika kerajaan menerima permohononan pun, pihak penganjur perlu mematuhi segala syarat yang ditetapkan oleh   Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan mematuhi garis panduan yang ditetapkan pihak berkuasa tempatan.
Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Abdul Samad berkata, garis panduan perlu dipatuhi untuk memastikan umat Islam tidak menghadiri pesta itu dan bukan diadakan dikhalayak ramai, yang diadakan di premis berkenaan.
“Jika mereka mahu menganjurkan acara itu, mereka mesti membuat permohonan terlebih dahulu. Dan jika mereka membuat permohonan, maka mereka perlu mematuhi garis panduan yang ditetapkan,” ujarnya.
Beliau berkata demikian ketika ditanya media mengenai sambutan Oktoberfest di dua lokasi yang akan diadakan di Mid Valley dan Kepong.
Sidang media Khalid bersama KSU Kementerian Wilayah dan Datuk Bandar KL.
Kata beliau lagi, pihaknya akan mengesahkan sama ada pesta arak itu akan diadakan di dua lokasi terbabit.
“Kita akan pastikan dahulu… jumpa pihak yang akan anjurkan Oktoberfest. Jika nak buat kena buat permohonan dan ikuti sebagaimana di Selangor.
“Pertama sekali, kami akan mengesahkan berita mengenainya terlebih dahulu sama ada pesta itu diadakan atau tidak,”katanya.
Datuk Bandar Kuala Lumpur Datuk Nor Hisham Ahmad Dahlan berkata, setakat hari ini DBKL tidak menerima sebarang permohonan dakwaan Oktoberfest itu akan diadakan di mana-mana premis di Mid Valley atau Kepong.
Bagaimanapun ketika diajukan pertanyaan dakwaan penganjur sudah pun mendapat kebenaran daripada DBKL untuk mengadakan sambutan Oktoberfest di Kepong, beliau yang baru dilantik sebagai Datuk Bandar berkata, perkara itu tidak dapat dipastikan dan pihaknya akan mengesahkan terlebih dahulu dakwaan tersebut.
“Setahu saya kita pastikan mereka perlu mendapat lesen dahulu sekiranya mahu menganjurkan Oktoberfest dan ada garis panduan yang perlu diikuti,” ujar Nor Hisham ringkas.
Pada 17 September tahun lepas DBKL menolak permohonan penganjuran “Better Beer Festival 2017” yang dijadualkan diadakan pada 6-7 Oktober tahun itu.
DBKL dalam kenyataannya ketika itu berkata, ia menerima permohonan daripada pihak penganjur pada 28 Ogos 2017 untuk menjalankan aktiviti tersebut di Solaris Damansara dari pukul 2 petang hingga 11 malam tetapi tidak meluluskannya.
MD.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena