Wednesday 17 January 2018

[Video Dengar kata ekonomi naik tapi anak muda tak ada kerja] Sapa terima RM270 juta? Apa Felda tawar untuk dapatkan semula tanah Jln Semarak.

Khamis, 18 Januari 2018

Sapa terima RM270 juta bila tanah Felda dipindah milik...?
Polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) perlu menyiasat penglibatan Datuk Seri Najib Razak dalam isu pertukaran hakmilik tanah Felda. 

“Perdana Menteri adalah menteri yang bertangungjawab ke atas Felda dan pelupusan aset Felda yang mana memerlukan kelulusan Perdana Menteri. 


“Persoalan yang timbul adakah benar-benar penyerahan semula hakmilik tanah tersebut dibuat tanpa sebarang balasan sedangkan Tan Sri Shahrir Samad sebelum ini mendakwa Felda tidak menerima bayaran RM270 juta untuk penjualan tanah tersebut. 
Tumpang sekole. 

Apa Felda tawar untuk dapatkan semula tanah Jln Semarak

Penyerahan semula 16 keping hakmilik tanah Felda yang bernilai RM270 juta oleh Synergy Promenade Sdn Bhd kepada Felda semalam menunjukkan bahawa transaksi pindah milik tanah tersebut sejak awal lagi tidak dilakukan secara sah memandangkan syarikat tersebut tidak mempertahankan pemilikan tanah tersebut.

Amat menghairankan bagaimana Synergy Promenade boleh menyerahkan semula hakmilik tanah tersebut dengan mudah.
Justeru, Felda perlu mendedahkan apakah faedah balasan yang dijanjikan kepada Synergy Promenade memandangkan Pengerusi Felda Tan Sri Shahrir Samad pada 21 Disember lalu mengumumkan bahawa Lembaga Pengarah Felda yang bermesyuarat pada 15 Disember memutuskan untuk tidak lagi meneruskan projek Kuala Lumpur Vertical City.
Seksyen 3(3)(C) dan 3(3)(Ca) Akta Pembangunan Tanah 1956 memerlukan Felda mendapatkan kelulusan menteri yang bertanggungjawab untuk memasuki apa apa perjanjian dengan pemaju, termasuklah projek usaha sama. Sepatutnya, pihak polis dan SPRM meneruskan siasatan yang bebas dan menyeluruh termasuk penglibatan Najib.

Usahlah Shahrir berlagak seperti pihak penguatkuasa undang-undang sedangkan tugas hakikinya adalah memulihkan Felda dan bukannya membersihkan nama Najib.
Telahan kami mengenai cara kes ini ditangani ternyata betul. Sekaligus, ia tidak mengubah persepsi kami dan masyarakat mengenai kepincangan pengurusan Felda yang dikawal selia di bawah Jabatan Perdana Menteri.
Tindakan Felda meneruskan projek pembangunan Kuala Lumpur Vertical City di atas tanah tersebut kepada Synergy Promenade amat membimbangkan kerana kepentingan Felda begitu berisiko seolah-olah Felda bersedia masuk ke lubang ular kali kedua.
Justeru, kami mendesak Felda mengkaji semula projek Kuala Lumpur Vertical City yang ternyata tidak mendatangkan faedah kepada Felda terutama peneroka.

MAZLAN ALIMAN adalah Presiden, Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan(ANAK) dan
FAIZ FADZIL pula selaku Timbalan Ketua Pemuda, Parti Amanah Negara.
Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.
malaysiakini.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena