Thursday 18 October 2018

[Video TV3-Zahid Hamidi Didakwa Esok?] Settle bil kad kredit Zahid sampai RM800,000..gilo ko apo? Perkhidmatan percuma Bas Go KL akan diambilalih DBKL, kata Anthony Loke.

Khamis, 18 Oktober 2018

Foto Suara Rakyat.
Pendakwaan terhadap Zahid Hamidi bukan pembunuhan karekter, bukan menindas tanpa sebab & bukti..

TETAPI..tak logik dan masuk akal langsung duit yayasan digunakan utk bayar bil tepon, settle bil kad kredit Zahid dan isterinya sekali sampai RM800,000... gilo ko apo.?

Agak2 lah nak kelentong.. Jawab jer lah nanti kat mahkamah..

Perkhidmatan percuma Bas Go KL akan diambilalih DBKL, kata Anthony Loke

Perkhidmatan percuma Bas Go KL akan diambilalih  DBKL, kata Anthony Loke
Perkhidmatan Percuma Bas Go KL dijangka akan diserahkan kepada pengurusan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL),kata Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook.
Perkhidmatan bas Go KL yang telah beroperasi secara percuma kepada warga kota sejak 7 tahun lalu, dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan Persekutuan itu akan diserahkan kepada DBKL setelah tamat kontrak konsesi dengan agensi pelaksana di Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat (SPAD)  yang akan berakhir pada 31 Disember depan.
Anthoy Loke berkata, tujuan kementerian mencadangkan DBKL mengambil alih operasi bas Go KL untuk memastikan sumber kewangan kerajaan dalam memberikan subsidi kepada perkhidmatan awam darat dapat disalurkan ke negeri lain.
“Kita harap dapat merasionalisasikan pengangkutan awam darat dengan mengunakan sumber sedia ada, membantu kawasan lain kerana mereka juga mendapatkan subsidi dan bantuan daripada kerajaan persekutuan dalam penyediaan pengangkutan awam darat di negeri lain.
“Dengan perbelanjaan RM12juta setahun dan pada 2019 meningkat kepada RM12.5juta ia satu komitmen tinggi pihak kementerian pengangkutan.
“Kementerian bukan sahaja membiayai perkhidmatan bas percuma Go KL sahaja tetapi kementerian juga terlibat dalam memberikan subsidi kepada bas-bas di negeri. Kita bercadang akan salurkan subsidi ini kepada kawasan yang masih lagi memerlukan pengangkutan awam.
“Kita mencadangkan bermula tahun depan perkhidmatan bas Go KL ini akan diambilalih oleh Kementerian Wilayah Persekutuan di bawah DBKL kerana  DBKL mempunyai kemampuan kewangan dan mungkin mempunyai perancangan terbaik untuk meneruskan perkhidmatan ini kepada warga kota,” ujarnya dalam sidang media diadakan di lobi Menara DBKL hari ini.
Bas Go KL menjadi ‘branding’ kerana perkhidmatan percuma dan memudahkan pergerakan penumpang ke pusat bandaraya melalui empat laluan utama.
Beliau berkata, purata penumpang sehari sebanyak 65,104 orang dan meningkat setiap tahun sejak
diperkenalkan pada 2012.
“Kita harapkan perkhidmatan dapat diteruskan sama ada percuma atau bayaran minima. Ini kerana daripada kajian dilakukan tahun lepas anggaran pengguna Go KL adalah warga negara 60 peratus dan 40 peratus warga asing antaranya pekerja asing dan pelancong,”ujarnya .
Turut hadir Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Abdul Samad dan beberapa pegawai daripada Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat (SPAD).
Anthony Loke  dan Khalid  bersama pegawai SPAD dan pihak media telah meninjau perkhidmatan dan laluan bas Go KL dari Jalan Raja Laut menuju ke Pusat Perhentian Bas Jalan Pahang, Jalan Chow Kit ke Jalan Tuanku Abdul Rahman melalui Dataran Merdeka sebelum berhenti di perhentian terakhir di hadapan bangunan DBKL hari ini.
Lakukan kajian serius  untuk tingkatkan perkhidmatan
Menurut Khalid kementerian wilayah dan DBKL akan memastikan perkhidmatan bas go KL akan dapat diteruskan sebagaimana matlamatnya untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas di pusat bandar.
Walau bagaimanapun ujarnya lagi, pihaknya akan melakukan kajian secara serius mengenai cadangan kementerian pengangkutan ini.
“Perkhidmatan pengangkutan awam adalah satu perkhidmatan penting kepada warga kota.
“Kita perlu kaji bagaimana untuk memanaatkan untuk tambahkan lagi penumpang dan perkhidmatan agar jumlah kenderaan dapat dikurangkan.
“Saya bersama team di DBKL akan mengkaji apa lagi yang boleh kita lakukan untuk
pertingkatkan perkhidatan dan galakkan lagi pengunaannya supaya matlamatnya atasi kesesakan lalu lintas tercapai.
“Buat masa ini cadangan dikemukakan menteri pengangkutan sedang dipertimbangkan dengan serius tetapi yang penting perkhidmatan ini akan diteruskan dan dipertingkatkan,” ujarnya.
Mk.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena