Friday 30 August 2013

KUIN (Kedah) Bermasalah! KISDAR/KUISAS (Perak) juga Kalut: PANAS! Pensyarah Kisdar disyaki merogol pelajar pada awal Ramadhan lalu...

Jumaat, 30 Ogos 2013
PANAS! Pensyarah Kisdar/Kuisas disyaki merogol!

Kolej Islam Darul Ridzuan [KISDAR]
Pelbagai masalah dan salah laku kakitangan telah berlaku dalam kolej tersebut antaranya kes dadah, minuman keras, mencuri minyak, LGBT, pondan, dan yang terbaru ialah kes rogol.
Gambar: Transformasi KISDAR kepada KUISAS
Fb Kuisas
IPOH: Ketua Pembangkang, Dato' Seri Nizar Jamaluddin mendakwa, terdapat pelbagai kepincangan yang berlaku dalam urus tadbir Kolej Universiti Antarabangsa Sultan Azlan Shah.

Menurutnya, pentadbiran kolej dibawah urus tadbir kerajaan negeri itu seolah-olah bersifat kroni.

Adun Changkat Jering itu berkata, beliau meragui akan pemilihan kakitangan dan pensyarah yang dilihat tidak mengikut pekeliling perkhidmatan awam.

Fb Kuisas
Menurutnya, pelbagai pihak musykil tentang kenaikan pangkat empat orang pegawai tadbir gred N41 telah dinaikkan pangkat N44 secara mengejut dan tergesa-gesa dalam jangka masa pendek.

Proses kenaikan pangkat tersebut juga katanya mempunyai kesalahan antaranya tiada ujian kelayakan ataupun penilaian kompitesi kenaikan pangkat dan dilakukan secara eksklusif, berkelompok dan menafikan hak pegawai-pegawai lain yang jauh lebih senior serta tiada polisi kenaikan pangkat.

"Kami melihat berlaku keadaan tidak telus dalam perkara ini, pengambilan juga tidak berdasarkan kepada merit dan kelayakan tetapi lebih berunsur kroni.

Fb Kuisas
"Pengambilan itu juga tidak berdasarkan keperluan penjawatan dan permintaan suatu jabatan pengajian ataupun fakulti," katanya ketika berucap dalam Persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) Perak.

Tambahnya, oleh kerana pengambilan secara rambang ini, terdapat kakitangan kolej yang tidak berkelayakan, tidak berkualiti dan tidak berakhlak sehingga berlaku kes-kes yang tidak diingini.

Pelbagai masalah dan salah laku kakitangan telah berlaku dalam kolej tersebut antaranya kes dadah, minuman keras, mencuri minyak, LGBT, pondan, dan yang terbaru ialah kes rogol.

Nizar menyatakan, seorang pensyarah telah disyaki merogol seorang pelajar pada awal Ramadhan lalu dan kini sedang dalam siasatan polis.
Prof. Dr. Jamil Bin Hashim
Fb Kuisas
"Kejadian ini bukanlah pertama kali, saya difahamkan sebanyak empat kes berlaku membabitkan pensyarah yang sama namun sehingga hari ini belum ada tindakan yang diambil oleh pihak kolej terhadap pensyarah tersebut," jelasnya.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak itu menggesa agar pihak kolej dapat mengambil tindakan terhadap pensyarah tersebut kerana ianya telah menjejaskan nama baik kolej yang berteraskan Islam itu.

Fb Kuisas
Tegasnya, beliau hairan bagaimana individu yang bermasalah diambil oleh pihak kolej untuk menjadi kakitangan dan ini mempunyai menggambarkan ada permasalahan dalam pentadbiran kolej.
Posted by Mohd. Kamal bin Abdullah at 8:41 PM/Malaysians Must Know the TRUTH



Isu Insaniah - Pas Cabar Kerjaan Kedah


ADUN Anak Bukit
ALOR SETAR - Kerajaan negeri digesa mengambil tindakan undang-undang sekiranya benar berlaku penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan dalam pengurusan anak syarikat Insaniah Holdings Sdn Bhd (IHSB).

Ketua Pembangkang Dun, Datuk Ir Amiruddin Hamzah berkata, kerajaan negeri perlu bertindak tegas dalam menangani perkara itu termasuk membuat aduan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) jika perlu.
Photo: Brsama ARC Kedah sebelum mengedar kanji d sg baru
“Kalau berlaku penyelewengan yang dikesan dalam IHSB, saya minta kerajaan negeri ambil tindakan undang-undang,” katanya kepada Sinar Harian, kelmarin.

Beliau yang juga Adun Anak Bukit berkata, biarpun perkara itu perlu diberi perhatian serius, namun perkara berkaitan kegagalan pembayaran gaji kepada kakitangan IHSB juga tidak wajar diabaikan.

“Pada masa sama, masalah kakitangan IHSB juga perlu diberi perhatian. Saya difahamkan lebih 200 orang yang masih belum dapat bayaran gaji mereka ditambah pula status mereka sebagai kakitangan IHSB masih menjadi tanda tanya.

“Kita minta kerajaan negeri tolong segera selesaikan masalah mereka yang gagal dibayar gaji sejak empat bulan lalu,” katanya.

Kelmarin, Sinar Harian melaporkan, kepincangan pengurusan dan kewangan dalam anak syarikat IHSB didedah secara terperinci dan turut mengejutkan pemimpin pembangkang.

Menurut laporan itu, Exco Pendidikan, Pengangkutan dan Kerja Raya, Datuk Tajul Urus Mat Zain berkata, kewangan yang meruncing berpunca daripada kos operasi yang tinggi, antaranya pembayaran gaji kepada Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) IHSB yang juga CEO Insan Medic mencecah RM35,000.

 Summary only...
Posted by Jeebond BLM at 11:15 am , 0 comments

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena