Thursday 29 August 2013

Panas!!! Filem 'Tanda Putera' tidak akan ditayangkan di Pulau Pinang?...Golden Screen Cinemas (GSC) akur dengan “arahan” kerajaan Pulau Pinang!

Khamis, 29 Ogos 2013
Syarikat berkenaan akan memulangkan wang pelanggan yang telah membeli tiket lebih awal
Photo: Lihatlah sendiri...Surat dr Si bongkak!
Pawagam di Pulau Pinang masih mempunyai poster filem Tanda Putera tetapi dengan pelekat
Pawagam di Pulau Pinang masih mempunyai poster filem Tanda Putera tetapi dengan pelekat "tidak ditayangkan" kepada 13 tahun ke bawah. - Gambar The Malaysian Insider oleh Hasnoor Hussain, 29 Ogos, 2013.
Rangkaian pawagam Golden Screen Cinemas (GSC) akur dengan “arahan” kerajaan Pulau Pinang untuk tidak menayangkan filem kontroversi 'Tanda Putera' di kesemua panggung wayangnya di negeri tersebut.

Satu kenyataan GSC pagi ini menyebut, syarikat berkenaan akan memulangkan wang pelanggan yang telah membeli tiket lebih awal.

"Selari dengan arahan Kerajaan Pulau Pinang semalam, filem filem 'Tanda Putera' tidfak akan ditayangkan di Pulau Pinang," kenyataanitu dipetik.

Tindakan untuk menghalang penayangan filem berkenaan diumumkan oleh exco kerajaan negeri Chow Kon Yeow, semalam.

Menteri penerangan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek dalam reaksinya semalam menyifatkan tindakan berkenaan mencerminkan "kebodohan" kerajaan negeri itu.

"Itu membayangkan kebodohan mereka. Orang yang membuat keputusan itu, mereka sendiri tidak menonton filem tersebut. Seharusnya mereka mendengar pandangan profesional terlebih dahulu sebelum membuta-tuli mengharamkan," katanya lagi.

 Summary only...
Posted by Jeebond BLM at 11:51 am , 0 comments
Guan Eng: Pulau Pinang keluarkan nasihat, bukan larangan Tanda Putera

LATEST UPDATE: AUGUST 29, 2013 11:50 AM
Pulau Pinang tidak melarang mana-mana panggung wayang menayangkan Tanda Putera yang bermula hari ini dan Ketua Menteri, Lim Guan Eng (gambar) berjanji, tiada tindakan terhadap panggung yang berbuat demikian.

Bagaimanapun, katanya, kerajaan negeri itu mengeluarkan nasihat supaya pawagam tidak menayangkan Tanda Putera kerana filem itu menggunakan dana awam dan mempromosikan kebencian berbanding keharmonian kaum di Malaysia.

“Seperti mana tidak ada tindakan diambil terhadap orang yang membahayakan diri mereka dengan mengabaikan nasihat perjalanan itu, tidak ada tindakan akan diambil terhadap pengendali panggung wayang yang mengabaikan nasihat Kerajaan Negeri,” kata Lim dalam satu kenyataan hari ini.
Bandingkan...Antara Lim Guan Eng dengan Pemimpin BN - P/s: Rendah diri! 
Rakyat bertambah yakin jika negeri mereka ditadbirkan oleh pemimpin yang mempunyai sikap rendah diri. In sya Allah, mereka tidak bimbang duit mereka disalahgunakan untuk kepentingan pemimpin dan kroni.

“Kedua-dua pihak berkuasa tempatan iaitu Majlis Perbandaran Pulau Pinang dan Majlis Perbandaran Seberang Perai tidak akan menghukum pengendali panggung wayang di Pulau Pinang kerana menayangkan filem itu,” katanya.

Menurut Setiausaha Agung DAP itu, Tanda Putera filem diterbitkan dengan kos RM4.8 juta yang dibiayai Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) dan Perbadanan Pembangunan Multimedia (MDEC) itu dilihat sebagai suatu pengesahan rasmi filem itu, termasuk babak yang pengarah sendiri mengakui tidak benar dan sebenarnya dibuat dengan menggunakan “lesen kreatif”.

“Lesen kreatif ini tidak membolehkan penyebaran fitnah yang boleh mengancam keharmonian dan mencetuskan konflik.

“Ini menimbulkan soalan sama ada dengan mempromosikan kebencian kaum terhadap minoriti, menyalahkan minoriti sebagai punca segala masalah serta mempergunakan minoriti itu sebahagian daripada kewajaran dan alasan untuk penyalahgunaan kuasa dan rasuah,” katanya.

Sementara itu, semakan di Pulau Pinang mendapati Golden Screen Cinemas (GSC) tidak akan menayangkan Tanda Putera di dua pawagam di pulau itu berikutan permintaan daripada kerajaan negeri.

Semalam, kerajaan negeri Pulau Pinang menasihatkan semua panggung wayang di negeri itu tidak menayangkan filem kontroversi Tanda Putera, berikutan filem itu bernada perkauman.

Exco negeri, Chow Kon Yeow, berkata beliau akan menulis surat kepada pihak berkuasa tempatan di Pulau Pinang dan Seberang Prai untuk mengeluarkan notis kepada panggung wayang menasihatkan supaya tidak menayangkan filem yang dijadualkan berada di pawagam seluruh negara hari ini.

Chow berkata, beliau bertindak atas arahan Ketua Menteri Pulau Pinang.

Filem yang diarahkan Datin Paduka Shuhaimi Baba, menerima maklum balas negatif kerana mengandungi adegan dan dialog yang dikatakan sensitif terhadap perkauman.

Shuhaimi tegas menyatakan bahawa filem itu adalah interpretasi daripada kejadian sejarah yang diambil daripada pelbagai pendapat. Ia adalah fiksyen yang berlaku ketika rusuhan kaum pada 13 Mei 1969.

DAP mengkritik keras filem itu dan mendakwa ia boleh mencetuskan ketegangan kaum apabila meletakkan punca rusuhan kaum 1969 kepada masyarakat Cina.

Adegan dalam filem itu mengaitkan Lim Kit Siang yang masih muda kencing di tiang bendera di luar rumah bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Harun Idris.

Kit Siang yang juga Penasihat DAP, menafikan wujudnya kejadian itu. Shuhaimi bagaimanapun, mempertahankan karyanya dan meminta masyarakat memberi peluang kepada filem itu sebelum menjatuhkan hukuman terhadapnya.

Tanda Putera sepatutnya ditayangkan tahun lalu tetapi ditangguhkan sebanyak tiga kali berikutan bantahan terhadap beberapa adegan dalam filem itu. – 29 Ogos, 2013.
The Malaysian Insider.


Pada tahun 1974, Allahyarham Tun Abdul Razak melawat China dan disambut mesra oleh Pengerusi Mao Zedong.
Apakah tujuan lawatan Allahyarham Tun Razak ke China untuk bertemu dengan Mao Zedong?
Photo: Pada tahun 1974, Allahyarham Tun Abdul Razak melawat China dan disambut mesra oleh Pengerusi Mao Zedong.

Apakah tujuan lawatan Allahyarham Tun Razak ke China untuk bertemu dengan Mao Zedong?

"TANDA Putera BERSAMA Puteri UMNO"
Fb Tanda Putera
"TANDA PUTERA BERSAMA PUTERI".. Jom Semarakkan Sambutan Kemerdekaan Anda!! Saksikan Tayangan Filem Tanda Putera anjuran Perg. Puteri UMNO Bhg Pasir Gudang pd 30/8/13 (Jumaat), Tayangan Jam 8.30mlm di Suara Screens Cinema, Kompleks Pusat Bndr Pasir Gudang, Bkumpul jam 8.00mlm. Pakaian : Sopan dan Pink. Jika anda seorg Wanita berumur 18-35tahun, dan tggl dlm kwsn Parlimen Pasir Gudang bminat utk Mnyertai?? Sila hantarkn Nama, No KP & No. HP

pm --- https://www.facebook.com/normah.kassimputeh
Normah KassimPuteh
Sampai Gitu Sekali!!!!

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena