Friday, 16 August 2013

Harga Kereta, Rakyat Bodoh atau Dibodoh? - BUGATTI VEYRON Road Taxnya RM24,598.50!!!

Sabtu, 17 Ogos 2013
Kereta Model Buatan Malaysia: Harga di Saudi Arabia & Malaysia

 Rakyat Bodoh atau Dibodoh?




Harga Kereta (ini pon nak di politik kan)
Aidilfitri tempohari, kami sempat bertanyakan seorang rakan kami yang baru pulang ke Malaysia selepas melanjutkan pelajaran di Jepun selama 3 tahun. Antara soalan yang kami tanya, "Berapa Jepun jual kereta tempatan mereka (Toyota & Honda) kepada rakyat Jepun?". Rakan kami memberitahu, setakat Honda di Jepun, ianya dijual sekitar RM30,000 sahaja.

Kos hidup di Jepun sangat tinggi, tapi pendapatan di Jepun juga amat tinggi. Kalau setakat nak beli iPhone tu, hanya 1/3 gaji sahaja dari gaji basic sebulan. Kalau di Malaysia? Tak ramai yang mampu sampai perlu kumpul berbulan-bulan baru mampu beli.
Korang tak pelik ke, kenapa Jepun boleh jual kereta tempatan mereka pada harga serendah RM30k sedangkan Malaysia menjual kereta tempatan dengan kualiti dan teknologi yang tidak menyamai kereta Jepun pada harga yang jauh lebih tinggi? Kalau Jepun boleh jual kereta buatan mereka RM30,000 sahaja di sana, patutnya Malaysia boleh jual dengan harga lebih murah lagi untuk Proton di Malaysia (atau atleast, benarkan rakyat untuk beli apa sahaja kereta kegemearan mereka bukan dengan harga yang sangat mahal)
Kalau masih tak percaya, cuba convert harga jualan Chevrolet Camaro di US. Lepas convert duit Malaysia, hanya RM80k lebih sahaja. Even kereta Korea serta Jepun yang masuk ke pasaran US juga sangat rendah harga mereka.
Rakan kami berkata lagi, beza antara negara membangun dengan negara maju mungkin begitu. Negara maju mahu membantu dan meringankan beban rakyat. Negara membangun pula menindih rakyat untuk menjadikan negara sebuah negara maju.

Tahu kenapa harga kereta melambung macam tu sekali? Adakah kerana kewujudan ll di Malaysia? Iyalah, siapa mahu beli Proton Persona kalau dah boleh dapat Camry sebiji dengan harga yang sama kan? Mohon pencerahan.

Apa kata anda sebagai rakyat yang kais pagi makan pagi, kais petang makan petang? Kita bincang... kita bincang...
Pssst! Buka mata, buka hati. Ini bukan soal politik, tapi ini soal kehidupan dan masa depan anak cucu kita nanti. Tidak kiralah siapa pun yang memerintah Malaysia, berikanlah masa depan yang lebih cerah untuk generasi yang akan datang. Ini belum cerita soal harga tanah lagi. Fuh! Berfikirlah panjang lagi dengan lebih terbuka. Jangan sempitkan otak sikit-sikit politik, sikit-sikit politik. Heh!

Banyak yang nak diungkap dan dihuraikan jika nak beri pemahaman kepada mereka yang tidak mengerti. Kenapa harga kereta kita(Malaysia) lebih mahal dari negara jiran? Tak perlu kita bandingkan dengan negara jiran, jauh nun disana Amerika Syarikat yang mana kita ketahui negara yang maju sangat pesat pembangunannya tapi harga kereta lebih murah dari harga kereta di Malaysia??? Mengapa?
Beli kereta baru, kita ambil loan dari pihak bank, maksimum ansuran sehingga 9 tahun. Apakah ini semua? belum sempat kita bayar habis pinjaman bank kereta kita dah meragam. Itulah namanya penjanaan ekonomi namanya. Bijakkan kerajaan kita yang membantu rakyat.

Cukai? Cukai kereta yang dikenakan bukan sahaja tinggi tetapi sangatlah tinggi dan amatlah tinggi. 80% cukai yang dikenakan kepada kereta Nasional contohnya proton. Kereta luar import berapa % pula kerajaan Malaysia kenakan kepada rakyat?
Riba? Berapa harga kereta yang dipamerkan? Dan berapa yang anda bayar selepas ansuran selama 5/7/9 tahun. Pernah anda kira berapa riba yang bank ambil? Mungkin tanak ambil tahu kot, janji dapat pakai kereta. Takpe lah siapa yang tanak ambil tahu tu. Mungkin mereka lebih INGIN ambil tahu untuk mengajar kita bersyukur dengan kerajaan Malaysia sekarang yang "membantu" rakyatnya. LOL.

Kalau ada yang masih tidak sedar, saya sangat berduka cita.

rakyat malaysia majoritinya kaya.
sebab dlm media hanya rakyat kelantan aje puluhan tahun miskin.
oleh itu rakyat negeri lain kaya.
bila ramai kaya.permintaan tinggi.harga naik.
jadi bab harga keta tinggi kerana majoriti rakyat kaya adalah sesuatu yang normal.
harap saya silap.

Bukan nak dipolitikan tapi parti politik tu harus la perjuangkan hak rakyat,
itulah asal penubuhan parti politik,
bukan nak senangkan anak beranak, saudara mara & kroni...
aku sangat2 setuju kalau harga proton diturunkan secara drastik..at least bagi sama harga dan specs dengan apa yg dijual di uk,arab dan lain2 negara..memang gila betul jual barangan tempatan dengan harga mahal kat tempat sendiri,tp jual lagi murah kat luar negara..sebab tu aku x beli proton....

takda solution pun. kalau taknak rasa rugi. undi la kerajaan sekarang. supaya anda tak rasa rugi. supaya org lain pun kena beli kereta mahal, dapat jual kereta yg market value tak jatuh sgt. :)):))

Anda mampu mengubahnya.
Bayangkan anda sudah menggunakan kereta selama 55 Tahun. Kereta tu sudah berbagai ragam dan masalah, keluar kereta baru yang menawarkan harga yang berpatutan, sangat elegan, tidak membebankan, pasti anda ingin buang kereta lama dan beli kereta baru kan? Jadi kesimpulannya buang yang lama, kita cuba yang baru.

Anda semua rakyat Malaysia mampu mengubahnya. Percayalah. Sudah tiba masanya.

najib kata negara sudah maju...tapi semaju maju jepon...rege kete murah la pulak...pelik?

yg menjadi PERSOALANNYE sekarang ni...KEMANA PERGI DUIT YG DAH DIKUMPUL SELAMA 27 TAHUN BERNIAGA PROTON???

tu baru PROTON...persoalannye yg kedua...KEMANA PERGINYA DUIT CUKAI YG TINGGI DAH DIKUMPULKAN SELAMA 27 TAHUN HASIL PENJUALAN KERETA2 IMPORT???

2 2 PENDAPATAN UNTUNG SAMPAI KIAMAT ni dah KEMANA HILANGNYE???

Ke AIR FREE...x jugak
Ke PENDIDIKAN PERCUMA...x jugak
Ke PENGANGKUTAN AWAM EFFISYEN...x jugak

Yg aku manpak sgt berubah...PEMIMPIN2 UMNO jee...kereta berubah ubah...rumah bertingkat tingkat...pakaian berjuta juta...

Rakyat hanya dapat BISKUT KERING 1 mesia je ada laa...kahkahkah


Kalau kita dapat tahu figure pendapatan negara dari cukai penjualan kereta ni bagus jugak. Baru boleh menilai dengan lebih tepat jumlah yg diselewengkan.

Bagi aku la. Setelah bertahun tahun mekanisme cukai ni, patutnya negara kita dapat pergi jauh lebih maju dr sekarang.
Tunjuk je lah berapa hasil pendapatan cukai dr kereta ni.

SSM yg kutip duit tak lebih rm100 utk pendaftaran perniagaan pun boleh kaya beli bangunan kat mid valley. Itu pun kerajaan persekutuan dah ambil lebih 50% drpd hasil yg dikutip.

Susah aku nak yakin dengan ketelusan kerajaan sekaran. Hadoii yaiiiiiiiii!!!!

p/s : bg aku mmg harga keta kt malaysia ni terlampau tggi,tp dlm tggi2 pun ramai gak yg kuar keta baru..cth musim raya ni,klu dulu org beli sofa,tkr langsir sbb nk raya..tp skang org beli keta baru sbb nk smbt raya..mampu x mampu blkg kira,sape x teringin nk pakai keta baru ye x??mcm aku mmg nk sgt amik keta baru tp pikir interest dan harga yg melampau trs mati niat tu..aku petik kata2 Ustaz Zaharuddin,"klu kita amik loan keta 9thn dgn interest/riba,selama 9thn itulah hidup kita hari2 dibelenggu dgn riba/interest"...yg amik Islamic Loan tu selamat la.. ("pakai tiara jer la sampai reput" )
~ Mat Kacau/KedahLanie.


BUGATTI VEYRON Milik Mokhzani Mahathir?
Sunday, February 05, 2012 Posted by Roslan Alan



Siapakah Mokhzani bin MAHATHIR hingga beliau "berjaya" merompak begitu banyak wang rakyat?
Mokhzani adalah anak ketiga MAHATHIR. Dia mendapat pendidikan di universiti luar negara dan pernah bertugas dengan sebuah syarikat petroleum tempatan. Sewaktu di sana, MAHATHIR mendapati anaknya ini tidak berapa pandai, tetapi keras hati seperti ayahnya. Oleh itu MAHATHIR mengarahkan Qarun Malaysia 

Daim Zainuddin supaya "menghadiahkan" beberapa kontrak kepada anaknya. Pada masa itu, Daim merupakan Menteri Kewangan. Mokhzani diberi peluang mendapat "saham percuma" dalam beberapa projek yang dianjurkan oleh peniaga Cina yang baru diperniagakan di BSKL. (Ini dipanggil "pink form")

Semua "kekayaan" Mokhzani adalah hasil kronisme dan penipuan MAHATHIR dan Daim Zainuddin. Daim Zainuddin melakukan pemesongan wamng rakyat ini bukan sahaja untuk anak-anak MAHATHIR tetapi juga kepada anak perempuan sulungnya (yang banyak mendapat habuan kontrak pembinaan kompleks kerajaan) dan adik serta anak Sanusi Junid dan Megat Junid Megat Ayob.

Sebenarnya Mokhzani langsung tidak ada kebolehan berniaga. Dia mengupah orang lain untuk menguruskan "perniagaannya" dan tidak pernah membuahkan ideanya sendiri. Apabila kemelesetan ekonomi muncul, Mokhzani kerugian besar dan terpaksa meminta MAHATHIR merompak wang rakyat di KWSP, Tabung Haji dan PNB.

Kebolehan politiknya juga tidak ada. Kemenangannya sebagai Ketua Pemuda UMNO Bahagian Merbuk adalah hasil usaha Cikgu Arzmi Abdul Hamid, Ketua Bahagian UMNO Merbuk yang juga Setiausaha Politik Daim. Cikgu Arzmi diarahkan membayar sebanyak RM 1.5 juta kepada calon-calon yang akan menentang Mokhzani. Aklhirnya anak perompak bermisai tebal itu menanmg tanpa bertanding!

Mokhzani dilantik oleh Zahid Hamidi sebagai Bendahari Pemuda UMNO kerana dipaksa oleh MAHATHIR. MAHATHIR meminta Najib Tun Razak (bekas "boss" Zahid yang pernah mengambil Zahid sebagai Setiausaha Politiknya) untuk melantik Mokhzani. Zahid patuh, tetapi senjata makan tuan. Kini Zahid merupakan ahli politik yang tidak berparti, tidak berpenyokong dan tidak berpengaruh langsung!

Mokhzani merupakan seorang anak MAHATHIR yang lupa daratan. Sebenarnya kekayaannya malah makanan yang disuapkan ke mulut anak dan isterinya setiap hari hasil daripada usaha ayahnya merompak wang rakyat!

Mokhzani harus dikalahkan dalam pilihanraya umum nanti. Dia akan bertanding sebagai calon Parlimen Merbuk, menggantikan Qarun Malaysia Daim Zainuddin. Pastikan Mokhzani tersungkur! Pastikan si-angkuh ini makan tanah! ~ (sedarlah@egroups.com)

0 comments:

Post a comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena