Tuesday 24 April 2018

[Video CALON MELAYU DAP Pasumno (Pas & Umno) meracau-racau? PH akan MENIGKATKAN KUALITI PEKERJAAN UNTUK ORANG MUDA & Mengutamakan pekerja tempatan, serta mengurangkan 2 juta pekerja asing secara berperingkat.

Selasa, 24 April 2018


Foto Parti Keadilan Rakyat.

TINGKATKAN KUALITI PEKERJAAN UNTUK ORANG MUDA
Perdana Menteri sementara Najib Razak pada 20 April 2018 melancarkan program MyApprenticehip yang diuar-uarkan akan mencipta 1 juta peluang pekerjaan baru untuk golongan muda.
Peluang pekerjaan ini menurutnya adalah tambahan kepada 3 juta lagi peluang pekerjaan yang ‘dijamin’ oleh Barisan Nasional dalam pembentangan manifesto mereka pada 7 April 2018
Beliau turut membandingkan jumlah 4 juta tawaran peluang pekerjaan ini dengan iltizam Pakatan Harapan untuk mencipta 1 juta peluang pekerjaan apabila mentadbir Putrajaya kelak.
Hakikat sebenarnya, janji-janji ini hanya menyerlahkan kegagalan Najib dan juga Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar dalam mengangkat martabat pekerjaan yang dilakukan orang muda dan golongan B40.
Laporan Tahunan Bank Negara Malaysia 2017 menyebut bahawa cabaran utama pekerjaan di Malaysia adalah gaji rendah golongan B40.
Laporan sama menyebut separuh daripada tenaga kerja Malaysia pada 2016 memperolehi gaji kurang daripada RM1,703 sebulan.
Laporan sama juga menyebut bahawa perbelanjaan isi rumah golongan B40 meningkat dari setahun ke setahun pada kadar lebih tinggi berbanding pendapatan mereka.
Rakyat kini menghadapi masalah kualiti pendapatan daripada kerja yang dilakukan mereka.Gaji yang diterima tidak setimpal dengan pekerjaan yang dilakukan.
Penyelesaian kepada masalah sistemik ini adalah satu reformasi menyeluruh untuk memacu ekonomi ke arah pertumbuhan lestari ekonomi negara.
Negara memerlukan reformasi jangka masa panjang untuk meningkatkan kebolehsaingan pasaran kita.
Dan langkah ini boleh dimulakan dengan iltizam dan tekad untuk mereformasikan pasaran tenaga kerja dengan mengurangkan kebergantungan kepada tenaga kerja asing.
Tenaga kerja asing mengurangkan kos pengeluaran. Namun, kebergantungan kepada pengeluaran kos rendah dan bergaji rendah akan merencatkan usaha Malaysia meningkatkan produktiviti serta mewujudkan pekerjaan berkemahiran tinggi dan menawarkan gaji lebih baik.
Hakikatnya, rakyat Malaysia adalah antara yang paling berpendidikan dan produktif di Asia.
Namun, pentadbiran UMNO dan Barisan Nasional memandang enteng dan menindas pekerja kita dan memihak kepada syarikat-syarikat besar.
Sudah sampai masanya kita merangka dasar yang lebih berkesan daripada sekadar mewujudkan peluang latihan industri seperti SL1M dan MyApprenticeship yang membayar pelatihnya RM2,000 sebulan selama setahun.
NIK NAZMI NIK AHMAD
KETUA PEMUDA PAKATAN HARAPAN
KETUA ANGKATAN MUDA KEADILAN

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena