Saturday 28 April 2018

[Video Muhyiddin Ceramah Perdana Harapan Muar & Bantuan Air Percuma di Johor!] SPR..Kenapa ada perbezaan peraturan di Rantau dengan di Tampin dan Bukit Naning? Siapakah punyai angkara semua ini? 26 ahli Umno Temerloh sertai AMANAH, tekad mahukan perubahan.

Ahad, 29 April 2018
Bantuan Air Percuma di Johor!

Wakil 26 ahli Umno Temerloh menyerahkan borang penyertaan AMANAH kepada Anuar Tahir.

Calon Pakatan Harapan (PH) bagi kerusi Parlimen Temerloh, Haji Mohd Anuar Tahir berkata, hasrat untuk melihat perubahan pada pentadbiran negara ini turut dikongsi oleh ahli-ahli Umno Temerloh.
Sehubungan itu kata beliau, sempena pembukaan Bilik Gerakan PH di Bukit Cermin Dun Mentakab baru-baru ini, seramai 26 ahli Umno Temerloh telah menyerahkan borang menyertai parti AMANAH dan berikrar menyokong PH pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) nanti.
Majlis pembukaan bilik gerakan tersebut mendapat sambutan yang sangat baik daripada penduduk setempat dengan kehadiran lebih 100 orang pada malam itu.
Borang penyertaan 26 bekas ahli Umno itu diserahkan kepada Anuar yang juga selaku Setiausaha Agung Parti AMANAH Negara.
Sebahagian mereka yang hadir pada majlis pembukaan Bilik Gerakan PH di Bukit Cermin Dun Mentakab baru-baru ini.

TERIMA KASIH SPR....

Sebaik tamat proses penamaan calon, SPR sekali lagi mengundang kecaman yang tidak sedikit daripada orangramai berikutan beberapa tindakan badan pengendali pilihanraya itu yang dilihat kurang adil, berat sebelah dan seperti tanggapan biasa - mahu memberi kelebihan kepada UMNO dan BN.

Kes pertama - calon PKR di DUN Rantau ditolak pencalonannya kerana tidak membawa pas masuk yang dikeluarkan oleh SPR sehingga beliau tidak dibenarkan memasuki dewan untuk menyerahkan borang pencalonan.

Akibatnya, Mohamad Hassan, Menteri Besar sementara Negeri Sembilan, telah diisytiharkan menang tanpa bertanding.

Apakah pas masuk itu suatu syarat yang sangat wajib untuk memasuki dewan bagi menyerahkan borang pencalonan untuk bertanding dalam pilihanraya?

Apakah tiada budi bicara langsung, walaupun borang pencalonan berserta resit wang deposit dan  pencadang serta penyokong sudah ditunjukkan kepada pegawai keselamatan?

Dalam waktu yang sama, bagaimana pula seperti yang didedahkan oleh Rafizi Ramli tentang calon Pakatan Harapan di Parlimen Tampin dan DUN Bukit Naning, Johor yang tiada masalah untuk memasuki dewan bagi menyerahkan borang pencalonan, meskipun tidak membawa pas masuk SPR?

Kenapa ada perbezaan peraturan di Rantau dengan dengan di Tampin dan Bukit Naning?

Kes kedua - tiga calon Pakatan Harapan iaitu di Penaga, Bukit Pasir dan dan Kuala Balah ditolak kertas pencalonan mereka kerana didapati telah muflis.

Tetapi, apa yang menghairankan, dua daripadanya iaitu Yaakob Osman, calon di Penaga dan Pizi Jihat, calon di Bukit Pasir, telah mengemukakan dokumen yang diperolehi daripada Jabatan Insolvensi sendiri yang bertarikh sehari sebelum 28 April 2018 yang mengesahkan kedua-duanya bebas daripada sebarang masalah bankrapsi.

Namun, dalam pemeriksaan terkini oleh SPR selepas mengemukakan borang pencalonan, tiba-tiba nama mereka disenaraikan sebagai seorang yang muflis dan dengan itu, pencalonan mereka telah ditolak.

Soalnya, bagaimanakah pemeriksaan di Jabatan Insolvensi  yang dilakukan sehari sebelum 28 April mendapati mereka tidak muflis, boleh bertukar menjadi muflis pada tarikh 28 April?

Siapakah punyai angkara semua ini?

Apakah memang proses biasa bagi SPR melakukan pemeriksaan sekali lagi, termasuk juga kepada calon-calon BN, meskipun dokumen daripada Jabatan Insolvensi yang mengesahkan tidak muflis, telah disertakan?

Tetapi, tindakan keadaan  yang paling ketara dan tidak boleh diterima ialah dalam kes ketiga apabila SPR menolak pencalonan Tian Chua bagi kerusi Parlimen Batu.

Tindakan SPR itu adalah berdasarkan keputusan mahkamah pada Mac lalu yang mengekalkan sabitan bersalahnya atas tuduhan menghina kehormatan seorang anggota polis dan mengurangkan dendanya kepada RM2000.

Peraturan yang menggugurkan kelayakan seseorang wakil rakyat ialah apabila mereka dihukum penjara tidak kurang 1 tahun atau denda tidak kurang RM2000.

Penolakan kertas pencalonan Tian Chua agak pelik kerana pada pilihanraya 2013, beliau juga pernah disabitkan dengan denda sebanyak RM2000, namun ketika itu SPR tidak pula menolak kertas pencalonannya.

Apakah SPR pada 2013 berbeza dengan SPR pada 2018?

Lebih daripada itu, ketika Tian Chua dijatuhi hukuman denda sebanyak RM2000 pada 2011 itu, Speaker Parlimen, Pandikar Amin Haji Mulia pada waktu itu menegaskan, hukuman tersebut tidak menjejaskan kedudukannya sebagai Ahli Parlimen Batu.

Bagaimanakah Tian Chua yang dihukum denda sebanyak RM2000 pada 2011 dan tidak dilucutkan kedudukannya sebagai Ahli Parlimen, malah dibenarkan bertanding pada 2013, tetapi atas denda dengan jumlah yang sama pada Mac 2018, tiba-tiba tidak dibenarkan bertanding pada April 2018?
Selain itu, jika benar beliau tidak layak untuk bertanding, tidakkah SPR sedar tentang kedudukan Tian Chua yang tidak digugurkan kedudukan sebagai Ahli Parlimen Batu apabila dikekalkan sabitan denda RM2000 oleh mahkamah pada Mac yang lalu?

Dalam bahasa yang mudah, apabila disebut seseorang itu hilang kelayakan apabila hukum denda tidak kurang RM2000, ia bermakna seseorang itu hanya hilang kelayakannya apabila didenda melebihi RM2000. Tepat-tepat RM2000 belumlah lagi hilang kelayakan.

Dalam hal ini, SPR sendiri nampaknya keliru tentang tindakan yang dilakukannya terhadap Tian Chua apabila Pengerusi SPR, Hashim Abdullah sendiri mencadangkan agar kes itu dibawa ke mahkamah, sambil menyatakan penolakan itu bukan penamat baginya.

Kenapakah SPR sendiri seolah-olah keliru, ragu-ragu dan tidak pasti dengan tindakannya?

Mengapa Hashim tidak bertegas dengan keputusan yang diambil oeh pegawainya terhadap Tian Chua?

Bagaimanapun, harus juga disedari bahawa PRU14 ini adalah detik penting sama ada perubahan dalam politik negara dapat dilakukan atau sebaliknya.

Jika tindakan terbaru ini, dengan sebelumnya SPR melaksanakan lakaran kawasan pilihanraya, tidak membenarkan penggunaan gambar Tun Mahathir dan Anwar Ibrahim dalam bahan kempen serta tidak memberi kebenaran kepada Suhakam untuk memantau perjalanan proses pilihanraya, adalah antara langkah yang bertujuan memberi kelebihan kepada BN, ia juga sebenarnya boleh menjadi asas untuk  menaikkan lagi semangat rakyat ke arah cita-cita perubahan.

Ini kerana dengan apa yang dilakukan SPR  kali ini, khususnya dalam kes Tian Chua, rakyat secara majoritinya akan lebih membenci Najib, UMNO dan BN yang ditanggapi telah mempergunakan badan itu untuk kepentingannya memenangi pilihanraya.

Ia lantas dengan sendirinya menjadikan rakyat tidak ada pilihan lain lagi selain harus menolak BN di kotak-kotak undi secara lebih menyeluruh demi menghentikan amalan memperguna SPR itu.

Jika itu apa yang bakal terhasil pada 9 Mei nanti, ucapan berbanyak-banyak terima kasih harus diberikan kepada SPR. (ShahbudinHusin 28/04/2018)

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena