Monday 30 April 2018

[Video Kecoh, papan iklan ada muka Rosmah & Dah Nampak Dah Petanda Kehancuran BN] Waaaduuu, ramainye org..org Sabah sudah bangkit ni &Tian Chua heret SPR ke mahkamah.

Isnin, 30 April 2018



Foto Mel Ismail.

Tian Chua heret SPR ke mahkamah

Peguam kepada Naib Presiden PKR, Tian Chua pagi ini memfailkan saman pemula bagi mencabar keputusan pegawai pengurus pilihan raya yang tidak membenarkannya mempertahankan kerusi Parlimen Batu.
Permohonan itu difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur melalui Tetuan Ngeow dan Tan.
Tian Chua atau nama sebenarnya Chua Tian Chang memohon perisytiharan mahkamah berhubung kelayakannya untuk bertanding di kerusi Parlimen Batu pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) sebagaimana ditetapkan dalam Artikel 48 (1) perlembagaan persekutuan.
Beliau juga memohon pengisytiharan layak bertanding sebagai calon dalam PRU14.
Tian Chua menamakan pegawai pengurus pilihan raya, Anwar Mohd Zain dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebagai responden.
Sabtu lalu, Tian Chua hilang kelayakan untuk bertanding di parlimen Batu selepas kertas pencalonannya ditolak berikutan denda RM2000 yang dikenakan mahkamah terhadap beliau.
Naib presiden PKR berusia 54 tahun itu dalam afidavitnya berkata mengikut undang-undang denda RM2,000 tidak menyebabkan beliau hilang kelayakan bertanding di Parlimen.
Tian Chua menambah semasa PRU13, beliau mengemukakan kertas pencalonan dan dibenarkan untuk bertanding walaupun menghadapi denda RM2,000.
Tian Chua berkata beliau telah menjadi anggota Parlimen sejak PRU13 dan speaker Dewan Rakyat tidak mempersoalkan atau menimbulkan apa-apa isu mengenai kehilangan kelayakannya.
Tian Chua berkata pada Sabtu, beliau pergi ke pusat penamaan calon di SMK Sentul Utama untuk mengemukakan borang pencalonan pada jam 9.05 pagi bagi mengambil bahagian dalam PRU14 yang dijadualkan pada 9 Mei.
Beliau menambah pada pukul 10.30 pagi, Anwar mengumumkan kertas pencalonnanya ditolak berikutan denda RM2,000 yang dikenakan oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam.
Pada 11.30 pagi, katanya, senarai calon diumumkan tetapi namanya tiada dalam senarai.
Tian Chua sebelum ini didapati bersalah atas tuduhan menghina seorang anggota polis tetapi selepas rayuan, denda RM3,000 dikurangkan kepada RM2,000 oleh Hakim Abdul Karim Abdul Rahman.
Bagaimanapun Tian Chua berata Anwar menolak kertas pencalonannya disebabkan denda yang dikenakan terhadapnya dalam kes itu.
Beliau juga merujuk kepada keputusan Jun 2010 di mana beliau didakwa mencederakan seorang anggota polis dan denda terhadapnya dikurangkan daripada RM3,000 kepada RM2,000.
Naib Presiden PKR itu mendakwa pegawai pengurus pilihan raya bertindak secara mala fide dengan menolak keputusan mahkamah dan keputusan speaker dan ia merupakan percanggahan dan menghina mahkamah serta doktrin pemisahan kuasa.
Tian Chua berkata, disebabkan beliau adalah penyandang kerusi parlimen Batu, keputusan itu mempengaruhi haknya dan hak partinya untuk bertanding.
Ngeow berkata kes itu ditetapkan untuk didengar pada pagi Khamis.
Peguam Gurdial Singh dan Ambiga Sreenevasan akan mewakili bagi  pihak Tian Chua.
Malaysiakini.


0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena