Thursday 26 April 2018

[Video 'Blackout' ketika penamaan calon pembangkang & Nizar-Tawaran PH kepada rakyat Perak] APA SUDAH JADI DENGAN SPR? SUHAKAM Harus Dibenarkan Memantau PRU14.

Jumaat, 27 April 2018


Foto Dr Wan Azizah Wan Ismail.
SUHAKAM Harus Dibenarkan Memantau PRU14 

Saya amat kesal dengan keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menghalang Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM) daripada menjadi pemantau Pilihan Raya Umum Ke-14.

SUHAKAM merupakan badan yang dibentuk oleh Parlimen Malaysia yang ditubuhkan melalui Akta Suruhanjaya Hak Asasi Manusia 1999 (Akta 597). SUHAKAM diberi mandat dan kuasa untuk memupuk dan mempertahankan hak asasi manusia di Malaysia.

Keputusan ini seolah-olah memberikan gambaran bahawa SPR tidak mengiktiraf badan yang dibentuk oleh Parlimen Malaysia dan tidak menghormati prinsip asas hak asasi manusia.

Saya desak SPR supaya membenarkan SUHAKAM menjadi pemantau PRU-14. Saya percaya langkah ini akan meyakinkan warga Malaysia dan masyarakat dunia bahawa PRU-14 yang akan berlangsung 9 Mei ini dijalankan dengan bebas, bersih dan adil.

Dr. Wan Azizah Wan Ismail
Presiden
Pakatan Harapan

26 April 2018

APA SUDAH JADI DENGAN SPR?



Nampaknya tidak habis-habis SPR mencari jalan untuk memberi kelebihan kepada Najib Razak, UMNO dan BN memenangi pilihanraya pada 9 Mei depan.

Berbanding memastikan seluruh proses pilihanraya berjalan dengan adil dan telus, SPR seolah-olah dalam waktu yang sama hanya mahu memberi tekanan kepada parti-parti lawan.

Selepas membuat lakaran baru kawasan-kawasan pilihanraya yang dilihat mahu menguntungkan UMNO serta BN serta semalam mengeluarkan  peraturan tambahan yang bertujuan melarang gambar Tun Mahathir Mohamad dan Anwar Ibrahim dipamerkan semasa kempen pilihanraya dijalankan, SPR kali ini tidak memberi kebenaran pula kepada Suhakam untuk memantau proses perjalanan pilihanraya.

Apa masalah SPR ini dengan Suhakam?

Bukankah Suhakam merupakan sebuah badan hak asasi manusia yang ditubuhkan oleh Parlimen dan ia bukanlah sebuah NGO persendirian yang tidak jelas pendirian serta hala tujunya?

Jika bukan Suhakam yang sepatutnya diberi kebenaran untuk memantau pilihanraya negara ini, siapa lagi yang layak dan sesuai?

Dalam masa yang sama, di sebalik tidak memberi kebenaran kepada Suhakam untuk memantau pilihanraya ke-14 ini, SPR  difahamkan mengundang pemerhati antarabangsa daripada sekurang-kurangnya tujuh negara untuk meninjau ketelusan pilihanraya kali ini iaitu daripada Indonesia, Thailand, Kemboja, Timor Leste, Maladewa, Kyrgystan dan Azerbaijan.

Kenapa SPR mengundang pemantau daripada negara-negara yang sama taraf atau lebih mundur daripada Malaysia untuk tujuan itu?

Mengapa tidak diundang pemantau pilihanraya daripada negara maju di Eropah atau Asia seperti Korea, Jepun dan seumpamanya?

Apakah yang boleh kita harapkan dengan pemantau pilihanraya daripada Timor Leste, Kyrgystan, Azerbaijan dan Maladewa untuk memantau pilihanraya Malaysia?

Selain itu, SPR juga dikatakan turut mengundang Malaysian Commonwealth Studies Centre atau MCSC yang kurang dikenali untuk memantau pilihanraya ke-14 ini.

Berbanding Suhakam, apakah MCSC ini lebih berwibawa serta berintergriti di mata SPR?

Apa sudah jadi sebenarnya dengan SPR dibawah teraju Hashim Abdullah sekarang ini?

Selepas ini dan menjelang detik pengundian 9 Mei depan, apa lagi agaknya kelebihan yang mahu SPR "hadiahkan"  kepada Najib, UMNO dan BN? (ShahbudinHusin 26/04/2018)

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena