Tuesday 24 April 2018

[Video Tun M: Cuti 10, 11 Mei jika HARAPAN menang & Mungkin Najib akan beli calon HARAPAN] Kesian Puad tak dapat jadi calon! Zamry & Khalid tanding 2 kerusi, petanda JOHOR, PERAK BAKAL MILIK PAKATAN HARAPAN.

Selasa, 24 April 2018


Foto Kelab Che Det.
Kesian Puad, jangan masuk IJN sebab tak dapat jadi calon tau.


Foto Chong Sheng Chew.
Foto Pakatan Harapan.

TINDAKAN KHALED, ZAMBRY TANDING DUA KERUSI BAYANGAN JOHOR, PERAK BAKAL MILIK PAKATAN HARAPAN


Dalam UMNO, bukanlah suatu kelaziman bagi mana-mana pemimpinnya bertanding dua kerusi - satu Parlimen dan satu DUN - secara serentak.

Ini kerana UMNO dan BN merupakan parti yang besar dan ramai yang berebut-rebut mahu menjadi calon.

Selain itu, UMNO dan BN juga sudah lama menjadi kerajaan, maka pembahagian untuk bertanding itu perlu dilakukan secara lebih menyeluruh agar lebih ramai berpeluang menjadi wakil rakyat.
Hanya di Sabah dan Sarawak menjadi kebiasaan ada sesetengah pemimpinnya turut merupakan ADUN dan Ahli Parlimen di waktu yang sama.

Di Semenanjung, pada pilihanraya 2013 lalu, Mustapha Mohamad pernah diamanahkan bertanding dua kerusi secara serentak di Kelantan dalam usaha UMNO dan BN mahu merampas negeri tersebut daripada Pas.

Mustapha yang sudah pun memegang jawatan menteri di peringkat Pusat, cuba dipertaruhkan kerana UMNO dan BN Kelantan tidak mempunyai calon yang berwibawa yang untuk diketengahkan sebagai Menteri Besar.

Kali ini, Mustapha sekali lagi dipertaruhkan untuk bertanding di dua kerusi - Parlimen Jeli dan DUN Air Lanas - sebagai cubaan seterusnya untuk merampas Kelantan setelah hampir 30 tahun UMNO dan BN kehilangan kuasa di negeri tersebut.

Dalam konteks ini, oleh kerana BN masih merupakan pembangkang di Kelantan, cubaan bertanding dua kerusi itu tentu saja boleh difahami di mana sekiranya gagal menawan negeri itu, Mustapha akan terus dikekalkan sebagai menteri di peringkat Pusat.

Di kalangan pembangkang, bagaimanapun bertanding dua kerusi itu bukanlah sesuatu yang luar biasa kerana tokoh yang popular dalam sesebuah parti itu amat diperlukan untuk ditonjolkan bagi mencipta lebih kemenangan di banyak kawasan.

Dalam sesetengah keadaan, ia berlaku kerana tidak ramai yang sedia menjadi calon serta tidak yakin terhadap kemenangan.

Itulah yang menjadikan Lim Guan Eng dan Azmin Ali misalnya bertanding dua kerusi pada pilihanraya 2008  dan kini kedua-duanya terus kekal dengan pegangan dua kerusi tersebut.

Guan Eng kekal bertanding di Parlimen Bagan dan DUN Air Putih, manakala Azmin di Parlimen Gombak dan DUN Bukit Antarabangsa.

Untuk pilihanraya 9 Mei depan ini, beberapa lagi pemimpin PKR dan DAP turut diketengahkan untuk bertanding dua kerusi, antaranya Johari Abdul di Kedah,  Saifuddin Nasution di Kedah dan Pulau Pinang, Shamsul Iskandar Mohd Akin di Melaka dan Nga Kor Ming di Perak.

Pemimpin Bersatu seperti Muhyiddin Yassin dan Mukhriz Mahathir juga bertanding dua kerusi dalam pilihanraya kali ini.

Misinya tetap sama iaitu perlunya tokoh yang popular diletakkan bagi memungkinkan kemenangan, selain mungkin untuk memberi peluang kepada mereka untuk memilih sama ada berkhidmat di peringkat pusat atau pun negeri.

Tetapi, kenapakah Khaled Nordin dan Zambry Abdul Kadir yang sudah menjadi Menteri Besar Johor dan Perak turut memilih bertanding dua kerusi dalam pilihanraya kali ini?

Untuk pilihanraya kali ini, selain bertanding mengekalkan kerusi DUN Permas yang dipegangnya sejak 2013 lalu, Khaled akan turut bertanding kerusi Parlimen Pasir Gudang yang pernah diwakilinya ketika menjadi menteri sebelum ini.

Begitu juga dengan Zambry, di samping mengekalkan kerusi DUN Pangkor yang dipegangnya, beliau juga akan turut bertanding bagi kerusi Parlimen Lumut, satu cubaan kali pertamanya.

Oleh kerana dalam senarai calon peringkat DUN di Johor dan Perak yang sudah diumumkan tidak terlihat pemimpin lain yang berwibawa serta berkemampuan untuk diketengahkan sebagai Menteri Besar, tindakan Khaled dan Zambry turut bertanding di kerusi Parlimen pada waktu yang sama tidak lain adalah gambaran ketidakyakinan mereka mampu mempertahankan kedua-dua negeri tersebut.

Tidak dinafikan, dalam gelombang perubahan yang kian meningkat sekarang ini, Johor dan Perak adalah dua negeri yang diramalkan banyak pihak akan jatuh ke tangan Pakatan Harapan.

Jika Khaled dan Zambry benar-benar yakin mampu mempertahankan Johor dan Perak daripada gelombang itu, untuk apa mereka bertanding di Parlimen?

Bukankah lebih baik kekal bertanding di DUN dan terus menjadi Menteri Besar saja?

Jika mereka mahu dibawa ke Pusat pula, cukuplah mereka bertanding di Parlimen saja dan kerusi DUN itu lebih wajar diserahkan kepada calon lain yang tentunya ramai sedia mengisinya.

Dalam waktu yang sama, apakah dengan bertanding di dua kerusi itu yang dilihat sebagai persiapan untuk beralih jawatan ke peringkat Pusat sekiranya Johor dan Perak jatuh ke tangan Pakatan Harapan, Khaled dan Zambry benar-benar yakin Najib tidak ditumbangkan oleh Tun Mahathir Mohamad pada 9 Mei nanti?

Bagaimana jika Pakatan Harapan dengan pengaruh Tun Mahathir berjaya menggerakkan berlakunya tsunami rakyat Malaysia sehingga akhirnya gabungan untuk menyelamatkan negara itu dapat menguasai Putrajaya? (ShahbudinHusin 24/04/2018)

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena