Friday 27 April 2018

[Video 10 soalan Ahmad Maslan pandai ke tak?] Hu yoo 'Nak Cari Penyakit'? Jika mengundi BN dan mengekalkan lagi Najib dan kabinet lamanya...Sanggupkah kita?

Jumaat, 27 April 2018
Sanggupkah kita? 



Image may contain: sky and outdoor
Tumpang sekole.

TIADA MENTERI UMNO TIDAK DICALONKAN SEMULA, BERMAKNA KABINET LAMA AKAN KEKAL JIKA NAJIB MENANG LAGI


Berdasarkan senarai calon-calon BN yang diumumkan setakat ini, kecuali jika ada perubahan di saat akhir sebelum hari penamaan calon esok, ia menunjukkan semua menteri-menteri daripada UMNO dipilih semula untuk bertanding pada pilihanraya 9 Mei depan.

Begitu juga menteri besar dan ketua menteri daripada UMNO, semuanya juga dicalonkan semula untuk bertanding di peringkat DUN.

Ini dengan sendirinya memberi gambaran bahawa Najib Razak berkemungkinan akan melantik kembali semua menteri-menteri yang ada sekarang jika beliau berjaya membawa BN mengekalkan kuasanya semula.
Kecuali hanya sekiranya ada menteri-menteri berkenaan kalah sajalah yang memungkinkan mereka tidak dilantik semula menganggotai kabinet selepas ini.

Hakikat ini dengan jelas memperlihatkan bahawa mengekalkan Najib tidak membawa apa-apa perubahan kepada kepimpinan negara untuk tempoh lima tahun akan datang dan fasa-fasa yang seterusnya.

Mengundi BN dan mengekalkan lagi Najib hanya bermakna mengekalkan lagi menteri-menteri yang membosankan rakyat terus berada di kedudukannya.

Dengan kekalnya BN, selain Najib dan Zahid Hamidi terus mengetuai kepimpinan negara, pasti juga akan dikekalkan lagi ialah Nazri Aziz, Noh Omar, Tengku Adnan Tengku Mansor, Salleh Said Keruak, Rahman Dahlan serta semua yang ada dalam kabinet sekarang.

Tidakkah mereka ini sudah lama membosankan kita?

Apakah kita sanggup melihat wajah-wajah mereka lagi selepas ini?

Begitu dengan barisan menteri besar dan ketua menteri, semua penyandang yang ada sekarang dikekalkan lagi untuk bertanding semula.

Bahkan Zambry Abdul Kadir dan Khaled Nordin, selain bertanding di peringkat DUN, kedua-duanya juga turut bertanding di kerusi Parlimen yang memberi gambaran jika Perak dan Johor gagal dipertahankan, tetapi Putrajaya kekal dalam kawalan BN, mereka akan dilantik sebagai menteri pula.

Ini juga memberi gambaran, kecuali jika ada yang kalah dan gagal mempertahankan negeri masing-masing, maknanya semua penyandang sedia ada akan terus menjadi menteri besar dan ketua menteri lagi selepas ini.

Ahmad Bashah di Kedah, Idris Haron di Melaka dan Musa Aman di Sabah misalnya, semua mereka ini akan terus kekal mengetuai negeri masing-masing jika UMNO dan BN terus diberikan sokongan.

Sekali lagi, tidakkah mereka ini juga membosankan kita semua?

Berdasarkan hakikat ini, di mana sebenarnya janji pembaharuan yang kerap dilaung-laungkan oleh Najib?

Bukankah waktu pilihanraya adalah masa yang sesuai untuk melakukan perubahan dan pembaharuan?

Jika bukan sewaktu pilihanraya, bila lagi perubahan dan pembaharuan mahu dilakukan?

Di mana juga janji untuk memberi peluang dan ruang yang lebih luas kepada golongan muda sebagai calon pilihanraya?
Berapa peratus calon Pemuda diketengahkan BN kali ini?

Mana TN50?

Lantaran itu, mahu tidak mahu, pengundi pada 9 Mei depan harus berani serta cekal hati untuk melakukan perubahan dalam pilihanraya kali ini.

Jika tidak, selain Najib pasti akan terus membebankan kehidupan kita, menteri, menteri besar dan ketua menteri yang membosankan kita selama ini akan terus membuatkan kehidupan kita dilingkari kebosanan yang berterusan dan tanpa hadnya.

Sanggupkah kita? (ShahbudinHusin 27/04/2018)

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena