Thursday 12 April 2018

[Video Terima Kasih Pas~ TERKINI Mat Sabu Jelajah Pakatan Harapan KEDAH] Jangan takut dengan Akta Antiberita Tidak Benar.

Jumaat, 13 April 2018


Foto Otai BERSIH.

Jangan takut dengan Akta Antiberita Tidak Benar


Malaysia nampaknya boleh masuk ke Guinness World Records sebagai negara pertama di dunia menguatkuasakan Akta Antiberita Tidak Benar 2018 dengan begitu cepat sekali.
Demikian disifatkan Setiausaha DAP Wilayah Persekutuan, Lim Lip Eng ketika mengulas penguatkuasaan akta terbabit, yang baru sahaja dibahas dan diluluskan Parlimen minggu lalu, sehari sebelum persidangan berakhir.
Akta tersebut menghukum penyebaran berita palsu dengan penjara sehingga enam tahun, serta denda maksimum RM500,000.
“Dengan undang-undang baharu ini, dan sekiranya Barisan Nasional kekal berkuasa untuk tempoh lima tahun lagi, adakah sebarang berita yang tidak memihak parti pemerintah akan dilabel sebagai palsu?” soalnya yang juga seorang peguam.
“Contohnya berita yang tular di media sosial tentang Malaysian Official 1, Riza Aziz, Jho dan lain-lain yang merompak lebih US$4.5 bilion daripada 1MDB kini boleh sahaja dilabel palsu, walaupun dilaporkan oleh demikian banyak media antarabangsa.
“Mungkin nanti, melabel Najib Razak sebagai MO1 juga boleh didakwa sebagai ‘berita palsu’ walaupun Abdul Rahman Dahlan telah mengesahkan Najib sebagai MO1,” ujarnya dalam kenyataan.
Akta kontroversi ini digazet semalam, walaupun terdapat banyak kritikan dan bantahan daripada pelbagai pihak termasuk kumpulan wartawan.
Ia dibimbangi akan membungkam kebebasan bersuara orang ramai, terutamanya wartawan sendiri.
“Adakah Najib bimbang akan kalah dalam PRU ke-14 sehinggakan beliau sanggup menggunakan apa sahaja cara terdesak utnuk menakut-nakutkan rakyat?” soal Lip Eng yang merupakan penyandang kerusi Parlimen Segambut.
Beliau justeru menyeru orang ramai untuk terus menyatakan kebenaran tanpa merasa takut.
Pun begitu, beliau menasihatkan orang ramai supaya sentiasa mengakhiri kenyataan dengan meletakkan tanda soal.
“Jika ayat disusun dengan betu, kita tidak perlu takut kepada Akta ini. Takkanlah tanya soalan pun salah, kan?” – Roketkini.com

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena