Wednesday 31 July 2013

Soi Lek: Noh Omar sudah gila..

Rabu, 31 Julai 2013
Ketua Perhubungan Umno Selangor Datuk Seri Noh Omar semalam menggesa mereka yang bertanggungjawab untuk memuat naik gambar-gambar berkenaan di bawah Akta Hasutan adalah tidak masuk akal.

Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek menyelar Pengerusi Umno Selangor Datuk Seri Noh Omar kerana menggesa pihak berkuasa menyiasat pendedah maklumat dalam kontroversi "kantin bilik persalinan" bawah Akta Hasutan.

"Beliau sudah gila... Inilah apa yang kita panggil penyalahgunaan Akta Hasutan," katanya kepada Malaysiakini.
NONE
Chua (atas) sebaliknya berkata, pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan Alam Megah yang sepatutnya didakwa menghasut kerana memberitahu pelajar untuk balik ke kampung halaman nenek moyang mereka.


Berhubung insiden di Sekolah Kebangsaan Seri Pristana, Chua berkata, ibu bapa cuma bimbangkan anak mereka tidak dilayan dengan baik.

Justeru, katanya, ibu bapa patut dilibatkan bersama dalam perbincangan bagi mencari penyelesaian yang baik.

"Pengetua Sri Pristana dan juga Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) patut mendekati ibu bapa. Amat dikesalkan apabila pemimpin kanan Umno seperti Noh boleh mengeluarkan kenyataan sebegitu," katanya.
Mk.



Guru Besar SK Pristina Buat Onar Lagi?
"Mohd Nasir dilaporkan telah datang ke sekolah ketika bercuti dan mengambil gambar pelajar bukan Muslim yang disyaki mendedahkan berita mereka makan di bilik persalinan," - Kula Segaran

M Kula Segaran hari ini menggesa agar Pengetua SK Pristina Mohamad Nasir Mohd Noor (gambar) dikenakan tindakan disiplin kerana mengugut pelajar di sekolah berkenaan.

Ahli Parlimen Ipoh Barat dari DAP itu berkata, berdasarkan laporan media pengetua berkenaan telah mengambil gambar murid, yang mana ibu bapanya didakwa telah melaporkan meeka makan di bilik persalinan, dan menggesa tindakan segera diambil atas perbuatan tersebut.

"Mohd Nasir dilaporkan telah datang ke sekolah ketika bercuti dan mengambil gambar pelajar bukan Muslim yang disyaki mendedahkanberita mereka makan di bilik persalinan," kata Kula Segaran dalam kenyataannya hari ini.

"Tindakan pengetua ini adalah tindakan mengugut dan tidak boleh diterima," tegasnya, yang menyeru Tan Sri Muhyiddin Yassin, selaku Menteri Pendidikan I mengambil tindakan segera berhubung perkara itu.

"Bayangkan jenis ketakutan psikologi yang murid-murid yang telah mengalami dan akan terus menderita, "kata beliau dalam satu kenyataan hari ini."

Menurut Naib Pengerusi Kebangsaan DAP itu, Guneswari Kelly yang mendedahkan kontroversi pelajar bukan Muslim sekolah berkenaan makan di bilik persalinan telah mendedahkan bahawa anak perempuannya telah tertekan akibat daripada tekanan oleh rakan dan guru-gurunya sejak gambar berkenaan diedarkan.

Kula Segaran juga berkata Menteri Pelajaran perlu menangani isu berkenaan dan tidak lagi bertolak ansur.

Beliau turut berkata kenyataan Ketua Perhubungan Umno Selangor Datuk Seri Noh Omar semalam menggesa mereka yang bertanggungjawab untuk memuat naik gambar-gambar berkenaan di bawah Akta Hasutan adalah tidak masuk akal.

"Hakikatnya bahawa guru besar dan Timbalan Menteri Pendidikan telah memohon maaf atas insiden kantin menunjukkan bahawa guru besar melakukan kesilapan besar," katanya.

"Kenapa ibu bapanya menjadi sasaran?" kata Kula Segaran, dan menambah, Noh seharusnya memuji Guneswari kerana menjadi pemberi maklumat yang cukup baik.

Sebelum ini, beberapa gambar telah tersebar di laman sosial yang memaparkan sebilangan murid yang dikatakan bukan beragama Islam berada di sebuah bilik menyerupai bilik air, dengan botol air dan bekas makanan berada di atas sebuah meja.

Timbalan Menteri Pendidikan II, P Kamalanathan berkata, kementeriannya juga telah mengarahkan Bahagian Pengurusan Sekolah Harian (BPSH) supaya memindahkan tempat makan sementara Sekolah Kebangsaan Seri Pristana, Sungai Buloh, ke tempat lebih bersih dan munasabah memandangkan kantin sekolah itu sedang dibaik pulih. ~the malaysian insider

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena