Monday 29 July 2013

Pengetua halau murid cina india balik negeri asal....

Selasa, 30 Julai 2013 - 6:30 am
\

PETALING JAYA: Hampir seminggu selepas guru besar SK Seri Pristana di Sungai Buloh dikritik mengarahkan pelajar bukan Melayu untuk makan rehat mereka di dalam bilik yang persalinan, satu lagi pengetua sekolah menengah telah didakwa menimbulkan ketegangan kaum.
Kali ini ia adalah arahan Guru Besar kepada pelajar-pelajar bukan Melayu untuk kembali ke India atau China.
Pengetua SM Alam Megah di Seksyen 27 Shah Alam telah nampaknya bising kepada pelajar-pelajar bukan Melayu untuk kembali ke tanah asal mereka semasa perhimpunan sekolah Isnin lepas.
Shah Alam MIC bahagian timbalan pengerusi A Prakash Rao yang membawa kejadian itu kepada portal berita Free Malaysia Today berkata beliau telah menerima banyak aduan daripada ibu bapa dengan isu ini.
Beliau juga meminta Kementerian Pelajaran untuk menjalankan siasatan ke atas isu yang menimbulkan kemarahan ibu bapa Cina dan India.
Prakash Rao berkata, beliau terkejut apabila mendengar ibu bapa mendakwa pengetua sekolah menengah telah menggunakan bahasa itu tidak sensitif kepada pelajar.
“Pengetua memarahi semua pelajar termasuk Melayu. Bagaimanapun, beliau hilang kawalan dan meminta pelajar-pelajar bukan Melayu untuk kembali ke India atau China.

“Kami masih tidak pasti sama ada dakwaan itu benar atau tidak. Oleh itu, MIC menggesa Kementerian Pelajaran untuk melakukan siasatan menyeluruh mengenai perkara itu.
“Jika kejadian itu benar-benar berlaku, maka ibu mesti dihukum untuk mewujudkan ketegangan kaum,” kata Prakash Rao.
Prakash Rao berkata bahawa ibu bapa takut untuk membuat laporan polis berhubung isu itu kerana ia boleh menjejaskan masa depan anak-anak mereka.

Beliau juga berkata usaha untuk menemui guru prinsipal wanita itu hari ini gagal kerana beliau bercuti.
Prakash Rao mengesahkan bahawa dia mengatur pertemuan antara ibu, pemimpin tempatan dan ibu bapa untuk mendapatkan gambaran yang lebih jelas mengenai perkara ini. - sumber
Sumber Free Malaysia Today  di sini 
Posted by mountdweller at 2:15 
*Gambar-gambar Sekadar Hiasan
Kementerian Pendidikan siasat kenyataan 'balik China, India'...
6:08PM Jul 30 2013

Pengetua SMKAlam Megah memarahi pelajar India dan China dengan menyuruh mereka "balik India dan China".
Kementerian Pelajaran akan menyiasat dakwaan terkini seorang pengetua sekolah menengah yang dikatakan mengeluarkan kenyataan perkauman, kata timbalan menterinya P Kamalanathan.
Katanya, perkara itu sudah dibawa ke perhatian kementerian dan siasatan segera akan dilakukan.
NONE
"Kita tidak sesekali membiarkan perkara ini... Jika dakwaan ini benar, tindakan mesti diambil," katanya melalui SMS kepada Malaysiakini.
Beliau merujuk kepada Ketua MIC Shah Alam A Prakash Rao yang mendakwa ibu bapa mengadu kepadanya berhubung perkara itu.

Prakash mendakwa, pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan Alam Megah memarahi pelajar India dan China dengan menyuruh mereka "balik India dan China".
Ibu bapa mendakwa, pengetua itu marah apabila pelajar membuat bising semasa ucapannya dalam perhimpunan sekolah.

Enggan layan panggilan telefon
Sebelum ini, naib presiden Gerakan A Kohilan Pillay menggesa pengetua itu dipecat jika siasatan mendedahkan dia benar-benar mengeluarkan kenyataan itu.

Katanya, kenyataan itu, jika benar, merupakan simptom "perkauman terang-terangan" di kalangan penjawat awam dan guru-guru, yang berbahaya jika dibiarkan tanpa disemak.

Insiden terbaru itu muncul selepas kontroversi "kantin bilik persalinan" di Sekolah Kebangsaan Seri Pristana.

Kakitangan SMK Alam Megah memberitahu Malaysiakini, pengetua itu tidak akan melayan soalan pemberita.
"(Pengetua) tidak akan menerima sebarang panggilan telefon kerana sekolah sudah putuskan tidak membuat sebarang kenyataan melalui telefon," katanya.

Menurutnya lagi, pengetua juga sebelum itu menghadiri mesyuarat di luar sekolah dan sekarang sedang menunggu "seorang pegawai" lain untuk satu lagi mesyuarat.
Beliau bagaimanapun tidak mendedahkan sama ada pegawai itu dari kementerian.Mk.
Gambar: Kepayahan Mengharungi Perjalanan Ke Sekolah..

Sejumlah pelajar melintasi jalan bertebing yang sempit di Desa Gengguan, Bijie di Provinsi Guizhou, China. Jalan yang dibuat sejak 40 tahun silam itu merupakan laluan satu-satunya penghubungan antara desa Gengguan dan sekolah mereka.

Sejumlah pelajar menyeberangi jambatan sungai yang hampir runtuh apabila mereka berangkat ke sekolah di Desa Sanghiang Tanjung di Sungai Lebak, Banten.

Semangat dua murid SD ketika berangkat menuju ke sekolah dengan menyeberangi sungai di Desa Nagari Koto Nan Tigo, Sumatera Barat.

Tiga murid sekolah dasar memegang kasut dan beg mereka setelah menyeberangi sungai di Desa Nagari Koto Nan Tigo, Sumatera Barat.

 Sejumlah murid menyeberangi jambatan yang rosak apabila mereka menuju perjalanan pulang dari sekolah di Srinagar, India.

Dua murid SD menyelamatkan bangku dari genangan banjir yang menenggelamkan sekolah mereka di desa Bassi Kalan di Jammu, India.

 Sejumlah pelajar berjalan di atas papan di dinding benteng Galle dari abad ke-16 di Sri Lanka.
Posted by Nas Rul 
  

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena