Tuesday 30 July 2013

1 Hari Di Hari Raya Bersama Anjing?: Raikan bersama-sama...Orang Melayu terlebih sensitif!

Rabu, 31 Julai 2013
5:30 am
 Video itu adalah untuk memberikan pendidikan kepada masyarakat di luar sana mengenai penjagaan anjing...


Menurut wanita berusia 38 tahun ini, tujuannya memuat naik video itu adalah untuk memberikan pendidikan kepada masyarakat di luar sana mengenai penjagaan anjing seperti mana yang dilakukannya.

“Saya takde niat pun hina Islam sebaliknya video itu adalah pada mulanya saya memang buat suka-suka tapi alang-alang baik saya ‘educate’ orang di luar mengenai penjagaan anjing dan kebersihan,” katanya eksklusif ketika dihubungi Mynewshub sebentar tadi.

Selain itu, Chetz yang merupakan seorang jurutera, turut berasa pelik apabila video yang sudah lama dimuat naik sejak 2010 itu, hanya kini hendak diperkatakan.

“Benda ni dah lama kenapa dia (video) timbul sekarang? Orang Melayu terlebih sensitif,” katanya yang memiliki lapan ekor anjing yang semuanya merupakan anjing jalanan.

Chetz turut menyatakan tujuan video itu direkod adalah untuk menunjukkan kebersihan dalam menjaga haiwan peliharaan selain menyatakan anjing itu tidak haram untuk dibela.

Anjing-anjing yang dibela itu kesemuanya merupakan anjing terbiar dan dibuang di jalanan malah ada di antaranya yang buta serta pernah dilanggar orang.

“(Bela) Anjing ini tak haram, kalau basah, kita samak,” katanya lagi.

Ketika ditanya tidakkah dia takut sekiranya pihak berkuasa bakal mengambil tindakan terhadapnya, Chetz mengatakan, “saya risau ambil masa saya, buat report polis, kena buat ‘statement’ kepada polis, itu yang saya risau sebab ia mengambil masa saya”.

Chetz yang masih bujang ini tinggal bersama dua lagi rakan serumahnya yang beragama Islam malah mereka turut sama menjaga anjing-anjingnya yang merupakan baka Mix Breed atau Mongrel itu.

Menurutnya lagi, keluarganya turut menyokong tindakannya menyelamatkan anjing jalanan dan terbiar walaupun ada di antara ahli keluarganya tidak bersetuju pada mulanya.

“Ada ahli keluarga pada mulanya tak bersetuju, tapi bila saya terangkan, mereka boleh terima benda ini,” katanya yang mengharapkan semua pihak tidak cepat melatah dengan perkara ini.

Menerusi video berdurasi satu minit 14 saat itu, Chetz meraikan Aidilfitri bersama tiga ekor anjingnya dengan berlatar belakangkan audio Takbir Raya sekali gus menimbulkan kemarahan segelintir pihak kerana dikatakan menghina umat Islam di Malaysia ~ Mynewshub

Ke mana pergi pasukan sukarela SEMUT ini?
Bernama melaporkan SKMM akan segera menyiasat pemilik video ini..
Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Jailani Johari, berkata SKMM diarah menyegerakan siasatan terhadap pemilik video yang dianggap boleh mengganggu sensitiviti Islam itu.

"Saya menerima banyak pertanyaan mengenai hal ini walaupun SKMM belum menerima laporan mengenainya. Oleh itu, saya mengarahkan SKMM untuk menyiasat video itu," katanya ketika dihubungi, hari ini.

Pada 21 Julai lalu dengar katanya ada satu pasukan pemantau salah laku internet yang akan secara sukarela memantau kemudian membuat laporan kepada polis jika kandungan sesebuah bahan di internet itu menyentuh sensitiviti atau menghina kaum dan bangsa lain.

Pasukan yang digelar Sensible and Ethical Malaysians United Troopers (SEMUT) itu diketuai oleh Penyelarasnya Huan Cheng Guan.

Dengarnya seperti serius, tetapi sehingga tengahari ini, belum ada sebarang makluman dari pihak SEMUT tentang kemunculan video menghina ini.

Mereka sudah tidak buat kerja atau memilih video yang tertentu sahaja untuk dilaporkan kepada pihak berkuasa. Ke mana pergi pasukan sukarela SEMUT ini? 5:30am.
Posted by Anak Sungai Derhaka.


Jurulatih anjing nafi hina Islam dalam video
RK Anand
1:10PM Jul 31 2013
Individu yang melakonkan aksi sambutan hari raya bersama anjing dalam satu video kontroversi menafikan bahawa tindakannya itu merupakan satu penghinaan kepada Islam.
Maznah Mohd Yusof, 38, ketika dihubungi Malaysiakini berkata beliau berasa sedih kerana video berkenaan disalah tafsir.
NONE

“Saya sayang agama saya. Saya fikir orang perlu belajar mengenai agama mereka dulu dan tidak membuat tafsiran salah mengenai video saya, yang dibuat tiga tahun lalu," katanya.

Jurulatih anjing tersebut berkata, beliau membersihkan dirinya dan anjing berkenaan dalam video berkenaan kerana agama Islam menurutnya menganjurkan kebersihan.

Maznah berkata, beliau juga sedih kerana imam masjid berhampiran kawasannya juga marah dengan video berkenaan.

“Sebagai seorang pemimpin agama, tidakkah dia tahu mengenai undang-undang Islam? Sepanjang pengetahuan saya, agama saya tidak menghalang saya daripada membela atau menjaga anjing,” katanya.

Maznah yang juga dikenali sebagai Chetz berkata jirannya yang beragama Islam kini tidak berpuas hati walau mereka sebelum ini tiada masalah dengan tindakannya membela anjing.

"Video ini dibuat tiga tahun lalu, kenapa jadikannya sebagai isu sekarang?

"Saya percaya ini berkaitan dengan kes blogger Alvin Tan dan Vivian Lee... sebab pada awalnya, mereka yang menonton video tersebut menyangka saya seorang Cina,” katanya.

Beliau merujuk kepada pasangan blogger seks yang didakwa ekoran satu video didakwa menghina Islam.

SKMM diarah siasat video 'hari raya' dengan anjing
11:35AM Jul 31 2013
 Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Jailani Johari berkata beliau menerima banyak pertanyaan berhubung satu video di Youtube yang didakwa menunjukkan seorang pemuda menyambut hari raya dengan tiga ekor anjing.

Laporan Bernama menyebut, beliau telah meminta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia menyiasat video yang didakwa menghina Islam itu.

“Saya menerima banyak pertanyaan mengenai hal ini walaupun SKMM belum menerima sebarang laporan mengenainya.

“Oleh itu saya telah mengarahkan SKMM mengambil tindakan untuk menyiasat video tersebut,” katanya seperti dipetik dalam laporan tersebut.

Menurut laporan itu, video didakwa bertajuk '1 Hari di Hari Raya' itu menunjukkan seorang individu berjalan bersama anjing berkenaan dengan bunyi latar alunan takbir hari raya.

Video sepanjang hampir dua minit itu seterusnya menunjukkan aksi seorang individu membasuh kaki anjing dan juga kakinya sendiri.

Individu berkenaan yang diperkenalkan sebagai “Chetz” itu mengenakan baju Melayu dalam video berkenaan dan seterusnya menghidangkan kuih dan makan bersama anjing tersebut, menurut laporan itu lagi.

Video berkenaan menunjukkan keterangan: “Raikan Aidilfitri bersama-sama tanpa mengira spesies, warna kulit dan asal usul" dan turut menunjukkan gambar anjing tersebut.

Sementara itu, satu laporan Utusan berhubung video sama hari ini karya berkenaan sebagai "perbuatan biadab mempermain-mainkan kesucian agama Islam sengaja dilakukan dalam bulan Ramadan."
ADIRA BERI PENJELASAN MENGENAI GAMBAR 

GAMBAR NANU BAHARUDIN BERSAMA ANJING PELIHARAAN

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena