Tuesday 23 July 2013

Ancaman AKIDAH: Miss Malaysia World 2013 - PESERTA RATU CANTIK diajak tukar agama & JAWI Buka Kertas Siasatan...

Selasa, 23 Julai 2013



Kempen Menutup Aurat
Photo: alhamdulillah...
Photo: hentikan segera...
Sumber: FB Kempen Menutup Aurat

Eklusif! BEKAS PESERTA RATU CANTIK DIAJAK TUKAR AGAMA DEMI CAPAI CITA-CITA!!
Sara Amelia (kanan)
Peserta-peserta terbabit menyatakan kekecewaan mereka dengan fatwa yang mengharamkan penyertaan wanita Islam dalam pertandingan ratu cantik dianggap telah menghina Islam...
Salah seorang peserta ratu cantik,Sara Amelia Benard mempertikaikan satu fatwa yang telah menyebabkan beliau digugurkan dari menyertai pertandingan Miss Malaysia World 2013 oleh pihak penganjur..
Sara mendakwa fatwa pada tahun 1996 itu sudah lapuk dan tidak sesuai digunakan pada zaman ini...
beliau juga sedih dan kecewa kerana pada tahun 2013 ini bangsa terbesar di negara ini (melayu) dilarang menyertai pertandingan ratu cantik Malaysia.

Beliau juga cuba membandingkan keputusan fatwa di negara ini dengan kemenangan pertama seorang gadis Muslim di Amerika dalam pertandingan Miss World USA pada tahun 2010 dan menegaskan bahawa kelonggaran yang sama juga di UK beberapa tahun lalu...

Dalam keadaan Sara Amelia sedih  dan terkeliru dengan hukum Allah yang nampaknya beliau tidak fahami lantaran kehidupan beliau yang agak modern dan bebas itu, maka beberapa rakan FB beliau yang bukan Islam mengambil kesempatan ini dengan mengesyorkan Sara Amelia supaya meninggalkan agama Islam..

 Lagi saranan rakan beliau yang meminta Sara meninggalkan agama Islam..


Perkara-perkara ini melibatkan akidah..
kita tak boleh memandang remeh perkara yang sebegini..
Sara dan 3 orang gadis yang kecewa di gugurkan itu mungkin akan dirapati oleh pihak agama lain supaya meninggalkan Islam demi mencapai cita-cita menjadi ratu cantik Malaysia...
Kalau mereka tu kuat akidahnya kita tidaklah begitu bimbang apabila ada pihak lain datang menghasut..

Tapi kalau dah sanggup sertai pertandingan ratu cantik yang mendedahkan tubuh badan sana sini di hadapan orang ramai,dah tentulah kita boleh agak tahap mana agamanya mereka semua tu..
lebih-lebih lagi dalam keadaan fikiran mereka yang lemah pada saat-saat seperti ini...
Individu-individu yang memegang jawatan besar dalam dalam bidang agama Islam di negara ini perlulah mengambil tindakan menjelaskan secara baik kenapa beliau tidak boleh menyertai pertandingan ratu cantik ini yang banyak memaparkan aurat seorang wanita yang sangat-sangat di larang dalam Islam..

Penjelasan harus dilakukan dengan teliti sehingga Sara Amelia ini faham sepenuhnya akan hukum Islam..

Menurut Sara lagi, Datin Anna Lim,penganjur pertandingan tersebut yang kini sedang berusaha keras supaya beliau dapat disenaraikan kembali ke pertandingan Miss Malaysia ini sudah pun cuba mengaturkan pertemuan dengan Mufti Wilayah,Datuk Wan Zahidi bagi meminta penjelasan di manakah bahagian dalam Al Quran yang menyatakan berdosa dan haram menyertai pertandingan ratu cantik..
Namun menurut Sara, Datuk Wan Zahidi enggan menjelaskan atau membincangkan lanjut mengenai pengguguran berkenaan kepada Datin Anna Lim..

Jika benarlah bagai apa yang dinyatakan oleh Sara tersebut,maka bagi aku Datuk Wan Zahidi telah gagal tanggungjawab beliau sebagi Mufti dalam menjelaskan ayat-ayat dan hukum-hukum Allah apabila ada insan yang mahukan penjelasan..
Jangan apabila mereka berempat ini murtad kerana tidak memahami Islam demi cita-cita mereka,waktu tu baru kita nak menyesal..

Buat Sara, ini ada petikan ayat Al Quran dari Surah An Nur ayat ke 31..
"Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya."

Bagi aku,mereka membantah kerana mereka tidak memahami Islam dan mungkin kehidupan mereka terlalu jauh syariat islam..
jadi tanggungjawab kitalah menerangkan kepada mereka... 
bukan membiarkan mereka terkapai-kapai tanpa penjelasan.. 

Dan pihak agama juga haruslah adil dalam mengeluarkan hukum dan fatwa..
sepertimana yang dipertikaikan oleh 4 orang peserta ini..
"bagaimana dengan sukan gimnastik yang melibatkan peserta melayu Islam yang mendedahkan aurat..?"

seperti di dalam gambar ini.. 
Kalau kita bersikap adil dalam semua hal dan perkara nescaya orang tidak akan salah faham terhadap Islam..
tapi bila hukum dikeluarkan mengikut sesedap rasa..
yang itu boleh.. yang ini tak boleh,maka yang tak faham Islam akan semakin keliru... 
coretan lianglahad at Tuesday, July 23, 2013 
Empat finalis ini digesa Mufti Selangor agar menarik diri dari pertandingan ratu cantik ini.
Panas: Wanita Islam Berkeras Sertai Ratu Cantik, Jawi Buka Kertas Siasatan
Perutusan Pengarah

Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan
YBhg Datuk Hj Che Mat Bin Che Ali
Bahagian Penguatkuasaan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) membuka kertas siasatan berhubung peserta beragama Islam yang tetap berkeras bertanding merebut gelaran 'Miss World Malaysia 2013.'
Pengarah Jawi, Datuk Che Mat Che Ali berkata siasatan dibuat mengikut Seksyen 7, Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-wilayah Persekutuan) 1997, kerana menghina agama Islam.
Di bawah Seksyen 7, akta berkenaan, sesiapa yang didapati melakukan kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi RM3,000 atau dipenjarakan tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya.

"Sebagai agensi penguat kuasa agama, pihak Jawi akan menjalankan siasatan lanjut sekiranya terdapat bukti-bukti serta keterangan yang mencukupi.
Jawi
"Pendakwaan akan dibuat terhadap mereka yang terlibat di Mahkamah Syariah," katanya dalam kenyataan media pada Selasa.

Fatwa mengharamkan penyertaan wanita Islam dalam pertandingan ratu cantik diwartakan pada 8 Februari 1996 mengikut Akta Pentadbiran Undang-undang Islam Wilayah Persekutuan 1993 yang memutuskan bahawa menyertai atau menganjurkan atau menyumbang apa-apa bentuk sumbangan untuk penganjuran apa-apa pertandingan ratu cantik adalah haram dan berdosa bagi orang Islam.

Berdasarkan laporan akhbar pada Selasa, peserta-peserta terbabit menyatakan kekecewaan mereka dengan fatwa yang mengharamkan penyertaan wanita Islam dalam pertandingan ratu cantik.
"Oleh itu, kenyataan tersebut (kecewa dengan fatwa) dianggap telah menghina Islam," katanya.
Sementara itu, Jabatan Kemajuan Agama Islam Malaysia (Jakim) menasihatkan pihak Sister In Islam (SIS) agar menghentikan provokasi dan spekulasi terhadap isu fatwa pengharaman ratu cantik.

Ketua Pengarah Jakim Datuk Othman Mustapha berkata umat Islam juga dinasihatkan supaya tidak terpengaruh dengan kenyataan seumpama itu kerana kenyataan atau alasan yang dikeluarkan adalah tidak berasas mengikut pandangan syarak dan tidak merujuk kepada undang-undang yang termaktub di dalam Perlembagaan.

"Tidak timbul isu diskriminasi berasaskan gender, pilih bulu atau sebagainya jika kita benar-benar memahami nas-nas syarak mengenai hukum tersebut.
"Dalam membicarakan persoalan hukum hakam Islam, semua pihak khususnya SIS perlu ingat bahawa ia tidak boleh dibahaskan sewenang-wenangnya oleh golongan yang tidak berkelayakan dalam bidang agama kerana kenyataan yang dikeluarkan golongan tidak berkelayakan inilah telah menimbulkan pelbagai kacau bilau dan salah faham terhadap ajaran Islam sehingga mencalarkan maruah agama dan umat Islam seluruhnya," katanya. - BERNAMA
Photo: Sometime, Malaysia is very unfair. Gajah Depan Mata Tak Nampak, Semut Seberang Laut Jelas Nampak. 

*Datuk Wan Zahidi had said Muslim women could not participate in or organise any BEAUTY PAGEANTS as it had been declared haram and a sin. He said the fatwa had been issued on Feb 8, 1996, under the Adminis-tration of Islamic Laws (FT) Act 1993*

As they said, beauty pageant is HARAM. But this? Why #missmalaysiaworld is HARAM to participate by Muslim and why Gadis Melayu, Gadis Impian and Dewi Remaja is not HARAM? All this competitions are BEAUTY PAGEANT. Just because those pageants not have the "MISS" title and that is not consider pageant? No... Definition of BEAUTY PAGEANT is a competition that mainly focuses on the physical beauty of its contestants, although such contests often incorporate personality, talent, and answers to judges' questions as judged criteria. The phrase almost invariably refers only to contests for women and girls; similar events for men or boys are called by other names and are more likely to be bodybuilding contests. Winners of beauty contests are often called beauty queens. Children's beauty pageants mainly focus on beauty, gowns, sportswear modelling, talent, and personal interviews. Adult and teen pageants focus on makeup, hair and gowns, swimsuit modelling, and personal interviews. Possible awards include titles, tiaras or crowns, sashes, savings bonds, and cash prizes.

Explanation? I do believe you guys will think again and think your self, who should be blame or why this happen? You know the answer. My personal opinion is, every person in this world have the right to choose whatever they want as long no harm to other people life. THANK YOU.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena