Friday 26 July 2013

Slogan 'ubah', 'ini kalilah' pengaruhi pengundi - UMcedel

Jumaat, 26 Julai 2013


PETALING JAYA: Kempen 'Ubah', dan 'Ini Kalilah' dilihat mempengaruhi pengundi untuk memilih calon Pakatan Rakyat pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) lalu, selain undi golongn muda dan kebangkitan kaum Cina yang beralih undi daripada Barisan Nasional (BN).

Perkara itu dapat dilihat berdasarkan kajian yang dilakukan Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (UMcedel), khususnya ke atas pengundi-pengundi di Parlimen Temerloh, beberapa bulan selepas PRU13 berakhir.
Menurut Pengarah UMcedel, Profesor Datuk Dr. Mohammad Redzuan Othman, keputusan pilihan raya di kerusi parlimen Temerloh yang memihak kepada PAS itu merupakan satu keputusan mengejutkan memandangkan kajian awal pasukannya mendapati calon BN, Datuk Saifuddin Abdullah menjadi pilihan pengundi.

Namun, menurut Dr. Redzuan faktor 'Ubah' itu berjaya mengubah pilihan rakyat dari memilih Saifudin untuk mengundi calon PAS, Ustaz Nasrudin Hasssan.

"Kami buat kajian yang menunjukkan Saifuddin menjadi pilihan utama pengundi, berbanding Nasrudin. Namun, kajian kami selepas keputusan rasmi juga menunjukkan kekalahan Saifuddin juga cukup mengecewakan sebahagian pengundi Cina yang tidak memilih Saifuddin pada pilihan raya lalu," kata beliau pada satu sidang media, di UM, petang semalam.
Namun, bagi merungkai persoalan tersebut, kata Dr. Redzuan, pihaknya menjalankan kajian semula ke atas sebilangan pengundi yang kecewa dengan kekalahan Saifuddin, dan mendapati kempen 'Ubah' yang menyebabkan mereka tidak memberi undi kepada Saifuddin.

"Kebanyakan daripada mereka ditanya, mengapa mereka tidak memberi undi kepada Saifuddin, dan kemudiannya kecewa dengan kekalahan Saifuddin? Jawapan mereka, mereka tidak memilih Saifuddin kerana ingin ubah kerajaan, Malah, mereka menurut kata anak-anak mereka yang pulang ke kampung ketika pembuangan undi yang meminta mereka agar memilih calon PAS bagi tujuan tersebut.
"Namun, apabila Pakatan Rakyat gagal ke Putrajaya, mereka berasa kecewa dengan kegagalan Saifuddin kerana mereka berfikir
hanya Saifuddin yang boleh memberikan khidmat terbaik dalam membangunkan Temerloh memandangkan kerajaan persekutuan masih diterajui BN," tambah beliau.

Kajian awal menyaksikan Saifuddin menjadi pilihan pengundi di parlimen Temerloh dengan melebihi 60 peratus yang dianggap sudah cukup baik bagi seseorang calon, berbanding Nasruddin yang hanya tidak melebihi 50 peratus, melainkan faktor imej sebagai pendakwah.
Dr. Redzuan turut menyatakan faktor kekalahan Saifuddin bukan disebabkan sosok tubuh Saifuddin itu sendiri, tetapi kerana parti yang diwakilinya mempunyai masalah integriti yang menyebabkan pengundi Temerloh memilih untuk tidak memberi undi kepada calon BN.HDaily

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena