Saturday 18 November 2017

[Video Umno NAK JATUH ada pula yang nak MENONGKATNYA & Orang Sabah Jangan Jual Undi Pada Umno Lagi!] Bajet Alternatif Pakatan Harapan: Royalti Minyak.

Ahad, 19 November 2017


Related image
Bajet Alternatif Pakatan Harapan: Royalti Minyak
Negeri-negeri pengeluar minyak iaitu Kelantan, Terengganu, Sabah, dan Sarawak juga adalah negeri-negeri yang mempunyai insiden kemiskinan yang paling tinggi. Di bawah pemerintahan UMNO-BN, negeri-negeri ini nampaknya mengalami apa yang dipanggil oleh ahli ekonomi sebagai kutukan sumber daya. Di tengah-tengah perkara ini adalah isu royalti minyak. Adalah jelas bahawa kadar 5% tidak mencukupi, dan dalam kes Kelantan, ketiadaan pembayaran royalti merupakan satu jenayah.

Pakatan Harapan bersetuju pada dasarnya untuk meningkatkan kadar royalti kepada 20%. Walau bagaimanapun, kami sedar bahawa kami juga perlu memastikan belanjawan fiskal dan PETRONAS tidak dimudaratkan sehingga tidak boleh diperbaiki disebabkan oleh susunan sedemikian. Oleh itu, kerajaan negeri pengeluar minyak dijangka mengambil lebih banyak tanggungjawab peruntukan belanjawan. Perbezaan yang jelas adalah kerajaan negeri ini akan mempunyai kuasa elektif atas apa yang hendak dibelanjakan.
Lebih-lebih lagi, kami mendengar tuntutan kerajaan Sabah dan Sarawak untuk mewujudkan operasi minyak dan gas mereka sendiri. Sekiranya Pakatan Harapan bersetuju dengan susunan sedemikian, kami perlu mengambil kira pengiraan baharu mengenai kadar royalti.

Baca selanjutnya di :
Pakatan Harapan
INVOKE Malaysia
BinaSemulaNegara



0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena