Thursday 21 December 2017

[Video SILAP HADI cari pasal dengan DAP] Kerajaan ghairah cukai, rakyat pokai.

Jumaat, 22 Disember 2017

Related image

Image result for Gambar GST membebankan rakyat

Kerajaan ghairah cukai, rakyat pokai

Kerajaan ghairah cukai, rakyat pokai

Kebanyakan rakyat Malaysia yang ditemui mengadu tentang kos sara hidup yang melambung tinggi dalam keadaan ekonomi yang sangat lemah dan amat kurangnya peluang perkerjaan. Ayah dan ibu yang berkorban menghantar anak-anak mereka ke universiti terpaksa terus menanggung anak mereka kerana tiadanya tawaran bekerja walaupun setelah sudah menerima ijazah selama beberapa tahun.

Mereka yang lebih tidak bernasib baik lagi di buru dan di tuntut pula hutang PTPTN walaupun masih menganggur. Itulah realiti hidup hari ini.

Jauh daripada menyedari dan mengakui realiti isu semasa kesengsaraan rakyat hari ini, kerajaan terpisah daripada realiti sebenar rakyat dan tidak mahu mengakui wujudnya masalah ekonomi hari ini.
Sudah pasti kerajaan sedia mengetahui masalah sebenar ekonomi negara kerana dalam situasi kekurangan sumber pendapatan, kerajaan telah mengenakan berbagai cukai baru yang membebankan rakyat sekali gus menambah kesengsaraan hidup mereka.
Inilah tindak tanduk kerajaan yang malas mencari dana daripada sumber alternatif tetapi memilih jalan yang mudah dan cepat sambil berlaku zalim menghisap darah rakyat yang sedang dalam kesengsaraan dengan mengenakan cukai-cukai baru.
Di sini disenaraikan cukai-cukai tidak adil serta zalim.
(a) Ibu dari segala cukai yang menghisap darah rakyat tidak kira miskin kaya atau tua muda, adalah cukai GST. Ia tidak menepati kehendak Islam kerana ia membebankan golongan yang termiskin juga. Kerajaan memutar belit fakta dengan menyatakan GST kita hanya 6% sementara Singapura adalah 7%, tanpa memaklumkan fakta bahawa Singapura memulakan GST mereka di kadar hanya 3% semasa mereka sudah mencapai status negara maju sementara Malaysia memulakanya dengan kadar tinggi 6% terus semasa kita belum pun mencapai status negara maju!
(b) Berbagai cukai baru negatif melalui pihak MAVCOM yang melibatkan sektor pelancongan yang akan menjejas industri tersebut serta peluang pekerjaan ramai rakyat telah dikenakan. Antaranya adalah cukai ‘katil’ hotel hotel tempatan, cukai airport, cukai keselamatan baru sebanyak USD10 seorang dan cukai lapangan terbang antarabangsa antara RM32 dan RM75. Ini semua sudah tentu akan menjejaskan kedatangan pelancong dan pendapatan negara dari sektor pelancongan dimana kerajaan kelihatan tidak mengambil kisah asalkan mereka dapat wang secara mudah dan segera.
(c) Tindakan Lembaga Hasil Dalam Negeri yang mengambil tindakan keatas kes yang sangat lama dalam masa ekonomi negara dan rakyat dalam keadaan yang tenat. Ini sangatlah membebankan rakyat.
(d) Bayaran “cukai” oleh IMAMS keatas jemaaah Haji dan Umrah sebanyak RM90 untuk “memantau” permohonan serta pegendalian proses Haji dan Umrah adalah sangat kontroversi. Oleh kerana bantahan rakyat yang begitu meluas terhadap konsep yang tidak masuk akal itu, kerajaan terpaksa menangguhnya dahulu. Ini adalah satu lagi “cukai” yang sangat kontroversi. Sepatutnya sekurang- kurangnya Menteri Pelancongan meletak jawatan diatas insiden memalukan mengambil kesempatan orang Islam menunaikan ibadat.
Jelas dan nyata bahawa kerajaan dalam keadaan kewangan yang terdesak dan cuba mendapat wang secara mudah dan cepat dengan apa jua cara pun. Kesengsaraan rakyat tidak dipedulikan.
Cara yang lebih baik seperti memastikan kesemua kontrak kerajaan di panggil tawaran terbuka, membasmi rasuah, mengurangkan ketirisan dan pembaziran yang boleh membawa penjimatan dan hasil, tidak dilaksanakan oleh kerajaan kerana tidak akan menguntungkan kroni kroni dan diri yang berkepentingan.
Tindakan mengenakan bayaran untuk Umrah olih IMAM tadi adalah contoh paling jelas betapa rakus dan tamaknya kerajaan dalam kekurangan kewangan mencukai rakyat tampa perasaan belas kasihan terhadap mereka yang ingin mengerjakan ibadat.
Yang paling amat memalukan adalah lakonan “penafian” dan pengakuan tidak mengetahui isu tersebut dari Dato Najib, Mentri dan Timbalan Mentri Pelancongan serta konco konco mereka.
Bayangkan kalau Kerajaan yang boros dan korup ini sanggup berbuat kesemua yang zalim seperti disebut di atas menjelang PRU 14, dengan apa lagi akan mereka mendera rakyat pulak jika terus berkuasa selepas pilihanraya tersebut !
Sekarang kalau Kerajaan sudah ghairah cukai rakyat sehingga rakyat “pokai”, selepas PRU 14 jika BN – UMNO masih berkuasa, apa pula akan dilakukan untuk memenuhi nafsu mereka ? Proses “pengadaian” Negara secara meluas kepada negara Komunis China telah dimulakan . Mungkin selepas PRU 14, Malaysia akan menjadi tergadai terus dan di takluk secara ekonomi olih Negara Komunis China sama seperti nasib negara negara Afrika dan Sri Lanka hari ini.
Tidak apa yang harus kita hairankan lagi kerana sudah jelas negara sudah lama di rompak olih pemimpin kita seperti pemimpin negara dunia ketiga Afrika yang juga kaya dengan minyak dan hasil bumi yang luas. Apa bezanya sangat pemimpin negara dunia ketiga Afrika dan Malaysia hari ini?
Supaya pemimpin Malaysia bolih terus bermewah mewah, untuk mengekalkan taraf gaya hidup tinggi mereka, Kerajaan akan terus menindas rakyat dengan cukai hingga kita semua akan menjadi “pokai” !
Selamat kita terus menyumbang membayar cukai beramai ramai!
MD.

1 comments:

Dr said...

Harap PH dapat guna isu imamas dlm ceramah2 mereka nanti...ia satu topik yg dpt menarik undi2 pakcik dan makcik di kg2.gunakan isu2 sensitive spt ini di kg2 sebab idu2 imdb mereka2 ni tak faham sgt.

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena