Wednesday 27 December 2017

[Video Mahfuz tibai felda hilang tanah] Hampir 4 juta undi pos akan jadi talian hayat BN?

Rabu, 27 Disember 2017

Image result for Gambar Felda hilang tanah
Shahrir 'terpegun' mudahnya FELDA hilang tanah?

Hampir 4 juta undi pos akan jadi talian hayat BN?

BELUM selesai kontroversi kemasukan pengundi pos di kerusi-kerusi sasaran menteri sebelum kem siap, kita kini dikejutkan dengan kenyataan media Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan kategori skim anggota keselamatan dan kesihatan sebagai pengundi pos pada Pilihan Raya Umum Ke-14. 
Semuanya memberi isyarat seolah-olah akan berlaku permainan kotor melibatkan SPR dalam PRU kali ini.
Persoalannya, adakah mereka yang berdaftar sebagai anggota sukarelawan polis (PVR), seperti anggota Rela boleh dikategorikan sukarelawan polis layak mendaftar untuk undi pos? Begitu juga status polis bantuan, kor kadet, simpanan pesara polis - adakah semuanya tersenarai sebagai pengundi pos?
Menurut data terkini, jumlah anggota tetap pegawai rela adalah seramai 1,100 orang, walhal sukarelawan Rela hampir 3.05 juta orang. 
Banyak pihak meragui, apakah pada saat akhir sebelum PRU-14 kelak, SPR bersedia menyatakan jumlah terkini bagi keseluruhan kategori undi pos, termasuk yang difikir layak?
Hal ini kerana, langkah tidak popular ini akan mengakibatkan banyak pihak menganggap SPR seperti pengadil yang berat sebelah, iaitu akan menyelamatkan kerajaan kleptokrasi Umno/BN dengan menggunakan undi pos sebagai talian hayat akhir dalam PRU ke14. 
Pertama, keraguan amat jelas apabila pendaftaran pengundi pos dalam kategori petugas dan pasukan keselamatan dilakukan secara hendap dan tidak telus.
SOP yang tempang ini turut memberi laluan kepada kerajaan BN menggunakan kuasa untuk memindah pengundi ke kawasan pilihan raya yang mahu BN menangi di saat-saat akhir. 
Lebih-lebih lagi, apabila senarai pengundi pos tidak diwartakan awal sebelum pilihan raya umum dan calon juga tidak menerima maklumat tentang pengundi pos. 
Malahan, menteri yang mempunyai kuasa dalam pendaftaran anggota Rela, mempunyai ruang untuk mendaftar undi pos anggota Rela ke kawasan Dun atau parlimen yang mereka mahukan tanpa justifikasi yang jelas.
 
Sebelum ini pun, kita menyaksikan terdapat beberapa kes pengundi dipindahkan pada saat akhir. Kebanyakan pengundi ini tidak hadir ke JPN, SPR dan pejabat Pos untuk menukar alamat dalam cip Mykad mereka.
 
Bahkan, tersebar juga maklumat yang menyatakan bahawa terdapat perpindahan pengundi dari parlimen Bagan ke Dun Telok Ayer Tawar, Seberang Jaya dan Sungai Bakap tanpa pengundi ini hadir di JPN dan SPR untuk menukar alamat mengundi. 
Pihak SPR perlu sedar bahawa rakyat terkesan dengan memanipulasi pilihan raya menerusi pendaftaran pengundi pos dan pemindahan pengundi ini. Malaysia merupakan negara berdaulat dan demokratik - manipulasi pilihanraya sebegini bertentangan dengan prinsip kenegaraan serta perlembagaan negara.
Buktinya, semasa PRU 13 lepas, BN memperoleh 133 daripada 222 kerusi dengan kemenangan majoriti tipis hampir 30 kerusi melalui undi pos.
Bermakna, andai tidak wujud undi pos dan undi awal, pakatan pembangkang berupaya memenangi 30 kerusi tambahan daripada 89 kerusi asalnya, seterusnya mendapat kerusi majoriti Parlimen dengan 119 kerusi.
Kedua, untuk memastikan pilihan raya telus, SPR perlu membuat pengiraan undi awal pada hari pengiraan undi biasa berlangsung. 
Sebuah badan antarabangsa yang memantau proses pilihan raya, ACE Knowledge Network menegaskan bahawa pengiraan undi terbaik bermula apabila semua peti undi ditutup. Perkara ini berbeza dengan amalan pilihan raya di Malaysia - peti undi awal disimpan di dalam lokap polis sehingga tarikh asal pilihan raya. 
ACE turut menyatakan jarak masa pengiraan undi yang panjang di antara undi awal dan undi kertas boleh mendorong ke arah penipuan pilihan raya. 
Perkara ini dilaksanakan di banyak negara seperti Australia, Bangladesh, Ivory Coast, Rwanda, Tanzania, Georgia, Senegal, Mexico, Cameroon dan Georgia yang akan mengira undi sejurus peti undi ditutup. Langkah ini mempercepatkan penubuhan kerajaan bagi menguruskan pentadbiran negara. 
Berbeza dengan negara yang mengamalkan kiraan undi lewat seperti Honduras. Realitinya, negara tersebut menghadapi krisis pemerintah akibat proses pilihan raya yang dimanipulasikan. 
Justeru, SPR perlu mengikut pengamalan negara yang berjaya dalam mengurus pilihan raya. Malahan, disarankan agar SPR untuk mengamalkan pilihan raya yang telus dan adil. 
Saya menyeru rakyat Malaysia bersama-sama mempertahankan ketelusan pilihanraya; iaitu dengan mendesak agar SPR menggunakan mekanisma pemantauan terperinci pada setiap peti undi pada hari pengundian awal dan pos. Ini kerana, setiap undi adalah suara dan aspirasi rakyat. – 27 Disember, 2017.
* Nurul Izzah Anwar adalah Ahli Parlimen Lembah Pantai, Naib Presiden dan Pengarah Pilihan Raya PKR.
* Ini adalah pendapat penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insight.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena