Monday 25 December 2017

[Video TV3 Tak Berani Siarkan Aset Terkini FELDA Sebab...PM 1Malaysia: Rakyat Haram Jadah] Saham FGVH – Peneroka FELDA ditipu dan ditindas & Putrajaya ‘buat senyap’ permohonan surcaj air Pulau Pinang.

Selasa, 26 Disember 2017


Image result for Foto Saham FGVH jatuh

Putrajaya ‘buat senyap’ permohonan surcaj air Pulau Pinang

Putrajaya  ‘buat senyap’ permohonan surcaj air Pulau Pinang
Pulau Pinang mempunyai penggunaan air domestik yang tinggi, dengan kadar rendah 32 sen setiap 1,000 liter. – Gambar AFP, 26 Disember, 2017.

PERBADANAN Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP) sekali lagi mendesak Putrajaya meluluskan permohonan kenaikan surcaj pemuliharaan air (WCS) dari 48 sen kepada RM1 untuk setiap 1,000 liter.
Ketua Pegawai Eksekutif PBAPP dan PBA Holdings Bhd Jaseni Maidinsa berkata, selama lapan bulan kerajaan persekutuan masih belum memberi kata putus terhadap permohonan mereka walaupun pihak air itu telahpun menyerahkan sebanyak lima kali permohonan iaitu dua kali pada Jun, sekali pada September, Oktober dan bulan lalu.
Permohonan pertama PBAPP untuk menyemak WCS telah dibuat pada 28 April tahun ini.
“Mengikut perundangan, permohonan PBAPP tertakluk kepada kelulusan kerajaan persekutuan. Kerajaan persekutuan bertanggungjawab meluluskan tarif air dan caj perkhidmatan air mengikut Akta SPAN 2006 (Akta 654) dan WSIA (Akta Industri Perkhidmatan Air) 2006 (Akta 655),” kata Jaseni dalam satu kenyataan hari ini.
“WCS adalah komponen penting dalam strategi pengurusan permintaan air PBAPP; dan ia selaras dengan arahan Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA) bagi Pulau Pinang untuk mengurangkan penggunaan domestik per kapita.
"Objektif utama WCS adalah untuk menggalakkan lebih banyak pengguna domestik di Pulau Pinang menggunakan kurang daripada 35,000 liter air sebulan,” katanya.
Walaupun negeri kecil, Pulau Pinang mempunyai penggunaan air domestik yang tinggi, dengan kadar rendah 32 sen setiap 1,000 liter. Namun bagi mereka yang menggunakan air lebih daripada 35,000 liter akan dikenakan caj tambahan untuk setiap 1,000 liter ke atas.
PBAPP berkata, sejak 2000 hingga 2010, penggunaan domestik per kapita meningkat daripada 255 liter per kapita sehari kepada 291 liter per kapita sehari.
Unjuran menjangkakan, tanpa WCS, kadar penggunaan itu akan mencapai 315 liter per kapita sehari pada 2016.
Jaseni berkata tahun ini, PBAPP merancang untuk memotong penggunaan per kapita sebanyak 10% menjadi 257 liter per kapita sehari, dengan cadangan sejumlah RM1 oleh WCS.
“Walau bagaimanapun, tanpa kelulusan Kerajaan Persekutuan, PBAPP tidak boleh melaksanakan WCS RM1.00 secara sah,” katanya. – 26 Disember, 2017.
TMI.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena