Friday 29 December 2017

[Video Mahathir HENTAM Najib! Temubual UpFront Al Jazeera-Mahathir & Muhyiddin tegaskan calon PM HARAPAN mesti diumum] Himpunan aman ‘Turun-turun’ pada 31 Disember ini tiada bantahan polis.

Jumaat, 29 Disember 2017


Himpunan aman ‘Turun-turun’ pada 31 Disember ini tiada bantahan polis

Himpunan aman ‘Turun-turun’ pada 31 Disember ini tiada bantahan polis
Kemuncak Himpunan Turun-turun yang akan diadakan pada 31 Disember ini sempena sambutan tahun baharu 2018, sudah mendapat kelulusan Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi.
Naib Ketua Pemuda Amanah Nasional (AMANAH) Wan Anwar Wan Ibrahim berkata, pihaknya memuji sikap yang ditunjukan anggota polis yang tidak membantah penganjuran aman yang akan diadakan oleh Pakatan Harapan itu.
“Walaupun saya difahamkan bahawa pihak OCPD ada menekankan soal-soal teknikal berkenaan dengan penganjuran perhimpunan aman tersebut.
“Beliau juga telah memberikan jaminan bahawa pihak polis juga menghormati hak dan kebebasan rakyat untuk bersuara dan komited untuk memudahcarakan perhimpunan aman tersebut,” ujarnya adalam kenyataan hari ini.
Menurut Wan Anwar lagi, perkara tersebut dinyatakan ketika perjumpaan antara pihak OCPD dan penganjur Himpunan Turun-Turun pada 26 Disember 2017.
Ini selaras dengan peruntukan seksyen 13 Akta Perhimpunan Aman 2012 selepas penganjur Himpunan menyerahkan Pemberitahuan di bawah peruntukan seksyen 9 (1) Akta yang sama kepada pihak OCPD pada 21 Disember 2017.
“Sikap, pendirian dan komitmen yang ditunjukkan oleh pihak OCPD juga adalah jelas selari dengan kehendak peruntukan seksyen 8 Akta tersebut yang memperihalkan tanggungjawab pihak polis untuk memudahcarakan perhimpunan aman tersebut.
“Walau bagaimanapun, saya ingin menasihati pihak polis agar mengelakkan sebarang tangkapan awal dan juga provokasi semasa perhimpunan kerana telah terbukti penganjuran perhimpunan aman tersebut adalah memenuhi keperluan Perlembagaan dan undang-undang,” ujarnya.
Hari ini turut diadakan flashmob Turun-turun di selepas solat Jumaat di Masjid Negara. Flashmob ini juga diadakan di beberapa negeri sebelum ke acara kemunca pada 31 Disember ini.
Orang ramai dijemput hadir untuk berhimpun secara aman.Perarakan akan bermula dari Sogo menuju ke Dataran Merdeka.
“” Oleh itu saya menyeru kepada seluruh rakyat Malaysia untuk sama-sama turun ke perhimpunan aman Turun-Turun nanti kerana jelas ianya adalah perhimpunan yang aman, selaras dengan kehendak undang-undang serta dijamin keselamatannya oleh pihak polis,” ujarnya.
Himpunan Turun-turun ini diadakan untuk mendesak kerajaan mengembalikan subsidi minyak dan harga siling Ron95,Ron97 dan Diesel.
MD.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena