Saturday 23 December 2017

[Video Pas Kelantan Diperkuda Najib Utk Tutup Rasuahnya & Bila RM2.6 billion dalam poket, apa Najib Razak buat?] Mahasiswa, pensyarah kini lebih berani bersuara menggugat Umno.

Sabtu, 23 Disember 2017



Mahasiswa, pensyarah kini lebih berani bersuara menggugat UMNO

Kerajaan UMNO-Barisan Nasional (BN) menerapkan budaya ketakutan di institusi awam negara ini bagi menghalang kebangkitan suara yang menentang mereka.
Bagi pakar perundangan, Dr Abdul Aziz Bari, budaya regresif itu bagaimanapun semakin lama semakin terhakis dan mahasiswa khususnya, kini lebih berani menyatakan pandangan mereka.
“Saya fikir mahasiswa lebih berani kerana mereka tidak ada kepentingan, tiada biasiswa lagi, tiada jaminan kerja dan lain-lain. Tidak seperti dulu.
“Dan ini telah kita lihat, betapa mahasiswa berani menyuarakan pandangan mereka termasuk di Universiti Malaya (UM),” kata kepada Roketkini.
Keberanian itu dapat dilihat menerusi tindakan protes Persatuan Belia Baru Universiti Malaya (Umany) yang mengangkat plakad mengkritik 1MDB dalam program yang dihadiri Presiden dan Pengarah Eksekutif syarikat itu, Arul Kanda Kandasamy.
Namun, katanya situasi berbeza pula dialami golongan akademik yang dicemuh apabila berlainan pandangan dan diugut tidak disambung kontrak pekerjaan.
“Logiknya begitulah, mereka (ahli akademik) takut hendak bersuara bukan sahaja kerana takut dikenakan tindakan tetapi takut tidak disambung kontrak,” ujarnya.
Justeru, mengambil kira keadaan itu, apa yang dilakukan, Pensyarah Undang-undang UM Profesor Emeritus Datuk Dr Shad Saleem Faruqi dalam membuka wacana tentang Islam dan Perlembagaan dalam rencana tulisannya harus dipuji.
Ia bagaimanapun tidak disenangi parti pemerintah, sehingga polis dikerahkan untuk menyiasat beliau di bawah Seksyen 504 Kanun Keseksaan berkaitan kesalahan dengan sengaja mengaibkan dengan niat hendak memecahkan keamanan.
Polis bertindak selepas Institut Kajian Strategik Islam Malaysia (Iksim) membuat laporan berhubung rencana Dr Shad bertajuk Religious radicalism on the rise” yang diterbitkan dalam akhbar The Star pada 23 November lalu.
“Ini kali pertama Shad disiasat, saya dan rakan-rakan akademik lain termasuk Azmi Sharom dah kena siasat lama sebelum ini.
“Dalam negara seperti Malaysia ini adalah kenyataan yang perlu dihadapi. Sebab itu ramai akademik yang lebih suka tutup mulut atau buat kenyataan yang tidak membahayakan,” jelas Dr Aziz.
Tindakan menangkap dan menyiasat ahli akademik tidak dapat dielakkan. Namun kata beliau, ia bergantung kepada falsafah politik kerajaan yang akan turut mempengaruhi pentadbiran termasuk polis. – Roketkini.com

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena