Friday 5 October 2018

[Video PPBM sedia terima Anwar pengganti Tun M] BOYA data tsunami rosak dikaji secepatnya - TPM & Mohd Isa akan kalah macam saya - Ibrahim Ali

Jumaat, 5 Oktober 2018

Boya data tsunami rosak dikaji secepatnya - TPM

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata kajian menyeluruh termasuk dari segi teknikal akan dilaksanakan secepat mungkin bagi melihat keperluan menggantikan boya mencerap data untuk sistem amaran awal tsunami yang telah rosak.
Dr Wan Azizah yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bencana Pusat berkata alat tersebut penting bagi menghadapi kemungkinan tsunami sekiranya berlaku kejadian gempa bumi di negara jiran yang mungkin turut memberi kesan kepada Malaysia.
"Pada 2004 (gempa bumi Aceh) telah berlaku dan kita mesti mengambil langkah berjaga-jaga dan ini adalah satu yang penting dan mesti dilakukan secepat mungkin," katanya pada sidang media selepas Mesyuarat Menteri-Menteri ASEAN mengenai Pengurusan Bencana Keenam dan mesyuarat-mesyuarat yang berkaitan.
Dr Wan Azizah turut memuji langkah yang diambil Jabatan Meteorologi Malaysia untuk membuat kajian tersebut setelah mendapati ketiga-tiga boya berkenaan tidak lagi berfungsi.
Media hari ini melaporkan bahawa tiga boya air laut dalam yang digunakan untuk mengumpul data bagi sistem amaran awal tsunami telah dilupuskan memandangkan kesemuanya tidak lagi berfungsi.
Penempatan alat buatan Norway bernilai RM7.2 juta tersebut dilakukan pada 2006 di tiga lokasi iaitu Laut Andaman, Laut Sulu dan Laut China Selatan.
Projek boya tsunami atau tsunameter itu adalah hasil kerjasama Malaysia-Indonesia susulan gempa bumi dan tsunami Aceh 2004 yang mengorbankan lebih 230,000 orang dari 14 negara termasuk Malaysia.
- Bernama
Mohd Isa akan kalah macam saya - Ibrahim 
Rizanizam Abdul Hamid dan Veena Babulal
cnews@nstp.com.my
FAKTOR anak tempatan yang pernah berkhidmat untuk rakyat bukan jaminan calon Bebas pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson Tan Sri Mohd Isa Samad, dapat memenangi hati pengundi.
Meramalkan Mohd Isa tewas, ahli politik veteran, Datuk Ibrahim Ali menegaskan tidak berniat merendah-rendahkan kemampuan bekas Menteri Besar Negeri Sembilan bermula 1982 sehingga 2004 itu.
Bagaimanapun, bekas Ahli Parlimen Pasir Mas itu berkata, ia adalah pandangannya sebagai individu berpengalaman dalam landskap politik negara dan pernah bertanding sebagai calon Bebas.
“Pengalaman saya di Pasir Mas cukup untuk beri panduan. Saya jaga kawasan Pasir Mas ibarat menatang minyak dalam dulang dan semua orang tahu betapa rapatnya saya dengan rakyat.
“Tapi bila saya bertanding Bebas, saya tak menang. Rakyat tak pandai undi kalau calon tiada parti,” katanya ketika ditemui pemberita selepas solat Jumaat di Masjid Depoh Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) di Port Dickson, hari ini.
Ibrahim pernah kembali menyertai UMNO selepas meninggalkan parti itu untuk menyertai Parti Melayu Semangat 46 (S46).
Beliau kemudian sekali lagi meninggalkan UMNO sebelum bertanding sebagai calon Bebas.
Ibrahim yang juga Presiden Penaja Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (PUTRA) ditubuhkan Ogos lalu selepas meninggalkan Pertubuhan Pribumi Perkasa (PERKASA), pernah memenangi kerusi Parlimen Pasir Mas atas tiket PAS pada 2008.
Bagaimanapun, pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) lalu, Ibrahim yang bertanding atas tiket Bebas bagi kerusi Parlimen Pasir Mas tetapi kalah teruk sehingga hilang deposit.
Beliau hanya memperoleh 5,800 undi berbanding calon PAS, Ahmad Fadli yang mendapat 28,080 undi dan calon BN, Nor Azmawi Ab Rahman (15,005 undi).
Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 5 Oktober 2018 @ 6:29 PM

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena