Friday 13 April 2018

[Video Bekas pengerusi SPR bakal cabar Ku Nan di Putrajaya] JANJI MANIS BN Perumahan Mampu Milik PRU13 GAGAL! Yang menang di Langkawi akan tawan Putrajaya.

Sabtu, 14 April 2018

Foto Anwar Ibrahim.

Bekas pengerusi SPR bertanding di Putrajaya


Bekas pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman akan diumumkan Ahad ini sebagai calon Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) untuk parlimen Putrajaya.
Menurut sumber dari BERSATU, perkara itu telah disahkan dalam mesyuarat yang diadakan minggu lalu dan dijangka diumumkan oleh Presiden BERSATU Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Abdul Rashid yang merupakan naib presiden BERSATU itu akan berdepan penyandang Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor yang menang kerusi itu dalam pilihan raya umum (PRU) lalu dengan 5,541 majoriti mengalahkan Husam Musa.
Sebelum menyertai BERSATU, Abdul Rashid, 76, mengetuai SPR dari 2000 ke 2008 dan pernah menyertai badan pendesak Melayu PERKASA pada 2013.
Malaysiakini.

Yang menang di Langkawi akan tawan Putrajaya

Perdana menteri sementara Datuk Seri Najib Razak sekali lagi ke Langkawi semalam untuk membuka hotel Ritz-Carlton di pulau itu dengan satu ucapan berkempen yang bersemangat dan penuh retorik politik.
Kerusi panas parlimen Langkawi ini, seperti mempunyai keistimewaan yang sangat luar biasa sekarang sehinggakan ada yang berpendapat bahawa parti yang menang di Langkawi akan menawan Putrajaya.
Di situlah kehebatan kerusi parlimen Langkawi menjelang pilihan raya umum (PRU)  ke-14 ini.
Kerusi ini amat menarik kerana ia mempunyai potensi untuk terjadi 'tsunami Melayu' yang menakutkan kepada BN. Ternyata kenyataan Najib di Langkawi itu, memberi gambaran bahawa seolah-olah beliau begitu dihantui dengan bayang-bayang Dr Mahathir, yang sebelum ini dikhabarkan akan bertanding di situ.
Kalau tidak, masakan peruntukan yang begitu besar sebanyak RM1.3B (separuh dari jumlah 'wang derma' RM2.6 bilion) akan disalurkan kepada cuma satu kawasan parlimen Langkawi sahaja, sedangkan Malaysia mempunyai 221 lagi kerusi parlimen yang lain.
Apakah ini adil dan saksama? Banyak lagi kerusi-kerusi parlimen yang lain, yang agak daif dan miskin, yang memerlukan peruntukan '2 minit mi segera' sebegini.
Takrif ini juga memberi gambaran bahawa sekiranya kerusi Langkawi itu jatuh ke tangan HARAPAN, maka tumbanglah Putrajaya. Apakah peluang BN di sini? Juga, apakah HARAPAN dapat merebut kerusi Langkawi ini dan sekaligus merampas Putrajaya dari BN?
Malahan bukan sahaja Langkawi yang akan menjadi rebutan dan mempunyai potensi ‘tsunami Melayu', tetapi juga banyak lagi kerusi parlimen dari sepuluh yang dipegang BN selain 21 kerusi DUN di Kedah yang mungkin mendapat tiupan angin yang sama.
Sentimen Dr Mahathir
Ditambah lagi dengan kekuatan yang ada pada Dr Mahathir. Kegemilangan negara sewaktu beliau menjadi perdana menteri mengimbas kembali ingatan pengundi-pengundi di Kedah.
Bukan saja tentang kebijaksanaan, kepintaran atau sikapnya yang bertanggungjawab, tetapi juga jauh lebih perihatin terhadap kebajikan rakyat Kedah jika dibandingkan dengan Najib.
Beliau juga tidak membazir, tidak berlagak sombong atau takbur tentang apa jua perkara, baik politik, ekonomi atau sosial. Sehingga hari ini, ramai yang menyatakan bahawa Dr Mahathir adalah pendengar yang baik dan memberi banyak masa untuk mendengar hujah yang mahu disampaikan oleh rakyat kepada beliau.
Kekuatan ini tidak dapat ditandingi oleh Najib, yang mempunyai pendekatan yang jauh berbeza. Rakyat Kedah tersangat faham tentang hal ini. Kekuatan Dr Mahathir inilah yang membuatkan pengundi Kedah sekali lagi mengubah fikiran mereka pada PRU ke-13 dahulu dengan memilih Datuk Seri Mukhriz Mahathir.
Sentimen Dr Mahathir yang memenangkan Mukhriz. Jadi pada PRU ke-13, sentimen ini sekali lagi akan merombak struktur percaturan politik Kedah. Pengundi Kedah yang begitu terpengaruh dengan sentimen Dr Mahathir telah menolak PAS dan kembali mengundi BN semula. Kerana itu, BN menang 10 kerusi parlimen dan 21 kerusi DUN.
Pada PRU ke-14 tiupan sentimen ini kembali lagi. Rakyat Kedah tidak lagi buta huruf seperti beberapa dekad yang lalu. Mereka arif tentang apa yang berlaku pada awal tahun 2016, tentang penolakan Mukhriz dari jawatan menteri Besar dan segala perancangan politik Datuk Seri Ahmad Bashah, iaitu menteri besar Kedah sekarang.
Pengundi pada PRU ke-14 ini, akan menolak pemimpin sebegini kerana pemilihan kali ini adalah pemilihan yang agak mudah untuk ditentukan yang banyak berpunca dari skandal kewangan negara.
Rakyat Kedah dapat menilai dengan bijak. Dalam keadaan krisis negara yang banyak melibatkan salah-guna kuasa, kehilangan wang kerajaan dengan begitu banyak, yang sekarang kita semua tahu dan dinamakan kerajaan kleptokrasi ini, pemimpin Umno negeri cuma berdiam diri, tidak ada pandangan apa-apa dan terus menyokong ketua yang memusnahkan kewangan negara? Itukah perjuangan mereka?
Kalau inilah hakikatnya, maka tidak hairanlah sekiranya pengundi-pungundi Kedah akan menolak mereka-mereka ini sekali lagi. Inilah yang dikatakan ‘Tsunami’ Melayu yang bermula dari negeri Jelapang Padi ini.
Rupa-rupanya angin kencang yang meniup perubahan politik negara itu sebenarnya bermula dari Langkawi, yang akan bertiup dan menumbangkan Putrajaya.

DR ROSLI KHAN merupakan perunding pengangkutan di Kuala Lumpur dan sering mengembara ke kawasan terpencil untuk menulis berkenaan ekonomi dan politik Malaysia.
Rencana ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini. 
Malaysiakini.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena