Friday 10 November 2017

[Video Komentator Lucu Valentino Simanjuntak (Baby Shark Syalalala)] Tuduhan 'menyebabkan kemudaratan awam'? Tindakan polis untuk ganggu dan takutkan saya, kata Ambiga.

Jumaat, 10 November 2017

Image result for Gambar Valentino Simanjuntak
9 Kata-kata Valentino Simanjuntak saat jadi Komentator Pertandingan yang Bikin Geleng Kepala.

Tindakan polis untuk ganggu dan takutkan saya, kata Ambiga

Tindakan polis untuk ganggu dan takutkan saya, kata Ambiga
Peguam Ambiga Sreenevasan menyifatkan siasatan polis ke atasnya hanya untuk mengganggu dan menakut-nakutkannya. – Gambar fail The Malaysian Insight, 10 November, 2017.

SIASATAN polis ke atas tuduhan "menyebabkan kemudaratan awam" adalah cubaan untuk mengganggu dan menakut-nakutkan saya, kata peguam dan aktivis sosial Ambiga Sreenevasan.
Mengulas laporan The Malaysian Insight sebelum ini tentang siasatan polis terhadapnya, beliau yang juga bekas presiden Majlis Peguam menambah tindakan itu adalah usaha pihak yang mempunyai kaitan dengan pihak yang menuntut dalam saman sivil di United Kingdom.
"Pandangan undang-undang telah dinyatakan mengenai ketidakpatuhan tindakan polis.
"Sukar untuk memahami bagaimana pembelaan menyebut saya, dan diambil oleh defendan untuk menangkis tindakan fitnah yang difailkan secara sukarela oleh ahli politik Malaysia di mahkamah London, (dan dengan demikian dilindungi oleh keistimewaan mutlak), boleh menjadi satu kesalahan jenayah di Malaysia," katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Beliau merujuk kepada saman fitnah yang difailkan presiden parti Islam PAS Abdul Hadi Awang (plaintif) terhadap editor Sarawak Report Clare Rewcastle-Brown (defendan).
Ambiga disiasat oleh polis Malaysia kerana didakwa memberikan maklumat kepada Rewcastle-Brown berhubung pemimpin kanan PAS menerima dana daripada Perdana Menteri Najib Razak, yang juga presiden Umno.
Ia susulan daripada Rewcastle-Brown menamakan Ambiga sebagai sumber maklumatnya berhubung artikel yang disiarkannya tahun lalu.
Siasatan polis di sini bermula selepas laporan polis dibuat oleh pengerusi Gerakan Akar Umbi Umno Zulkarnain Mahdar di Balai Polis Sri Petaling pada 1 November lalu.
"Terdapat juga kekurangan penghargaan yang melecehkan dan menakutkan seorang saksi yang berpotensi dilihat sangat serius di mana-mana mahkamah dan sama seperti penghinaan," kata Ambiga dalam kenyataannya.
Peguam hari ini berkata, polis tiada asas undang-undang untuk menyiasat Ambiga, dan ada yang menyifatkan tindakan polis itu sebagai "pelik dan remeh".
Peguam Syahredzan Johan berkata "tidak masuk akal" untuk polis menjalankan siasatan di bawah Seksyen 505 (b) dan Seksyen 233 Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia kerana ia merupakan saman sivil di antara dua pihak.
"Ia bukan siasatan jenayah. Apa yang dipanggil "sumber maklumat" adalah melalui penyataan dalam penyataan pembelaan dalam saman sivil," katanya.
Eric Paulsen dari Lawyers for Liberty's juga mengatakan bahawa penyiasatan ini juga boleh memberi kesan kepada intimidasi dan gangguan seorang saksi yang berpotensi. – 10 November, 2017.
The Malaysian Insight.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena