Wednesday 20 June 2018

[Video Bekas Pembantu Najib, Musa Safri Dicari Minta Ceritakan Hal Sebenar] "Budak Melayu di luar sana-Korang kena balajar untuk jangan jadi malas!" MB Johor, N9, Perak - KALAU SERABUT, BANYAK ISU, bagilah pada orang lain (?).

Rabu, 20 Jun 2018

Foto Otai BERSIH.
(Baca sampai habis)
AKU kerja engineer. Position tak tinggi mana tapi aku dapat opportunity dari boss aku untuk pilih resume and interview orang. Dalam banyak-banyak resume, aku shortlisted 4 orang. Semua Melayu.
Aku call dorang untuk interview. Semuanya datang at least 30minit lambat untuk interview. All of them didn’t dress formally. One pakai jeans koyak, baju biasa. One of them bila tanya reason for leaving previous company, alasan dia, dia gaduh dengan boss.
So aku pilih one of them. Aku fight dengan boss Cina aku untuk offer dia higher salary. Boss aku pun setuju. So aku tunggu dia for 2 months sementara dia tender resignation dia. Even ada calon yang more suitable, aku reject sebab dah confirm dengan mamat ni.
After 2 months, mamat ni datang kerja. Itu pun dia datang seminggu lambat dari tarikh dia janji nak start. Aku memang dah ready workstation untuk dia. Siap beli meja and computer baru. Then lepas lunch, dia tak masuk office balik. Aku call, tak jawab. Message tak reply. Terus tak datang kerja. Punya lah malu aku dengan boss. Siap fight untuk bawak dia masuk, then lari macam tu je.

Kita hire another Malay guy. Mamat ni pulak dalam sebulan dia kat sini, datang tak datang ikut suka hati dia. Then terus resign. Tak bagi surat apa. Just bagitau aku bila aku call dia.
So boss aku ambik alih hiring process. Budak India and cina yang datang interview semua on time and pakai smart. Siap tie and coat. Padahal kilang je. Then boss aku hire Cina fresh graduate. No experience. Budak ni, kerja start pukul 8.30am, every day dia datang pukul 8am. Balik pun lepas aku balik dalam 7pm. Dua bulan dia dah pandai buat what is expected of him.

Aku bagi advise​ Kat budak Melayu luar sana. Korang bukan main bising bila orang lain senang dapat kerja. Korang kutuk habis kaum lain. Tapi bila korang dapat opportunity, korang malas. Korang tak dedicated. And korang kurang ajar. Korang kena balajar untuk jangan jadi malas. Jangan rasa korang bagus sangat. Belajar.

So aku nak bagitau kat sini, lepas ni, aku memang akan aware kalau nak ambik Orang Melayu kerja. Sebab aku dah kena malu fight untuk dorang only to be humiliated

– Ali /Kredit Rizal Hakimm

MB JOHOR, N9, KEDAH, PERAK - KALAU SERABUT, BANYAK ISU, BAGILAH PADA ORANG LAIN (?)

Jadi MB biar harmoni dengan rakan² komponen,  layak dan dihormati kawan dan 
lawan. 

Kalau kedudukan bagai telor dihujung tanduk dan berjawatan atas "ehsan" sukar 
juga membuat keputusan yang berwibawa.

Prestasi pun suam² kuku. 

Posted by 

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena