Monday 25 June 2018

[Video Tun M: PH TAK TERIMA MP Umno lompat parti] PM Jawab Isu Lim Guan Eng Guna Bahasa Mandarin & Guan Eng cuma silap kecil.

Selasa, 26 Jun 2018

Sidang Media Tun Dr Mahathir Jawab Isu Lim Guan Eng Guna Bahsa Mandarin



Isu bahasa: Guan Eng cuma silap kecil – Dr M

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan penggunaan bahasa Cina dalam kenyataan rasmi Menteri Kewangan Lim Guan Eng sebagai kesilapan kecil.
“Ini kesalahan kecil. Saya tidak mahu jadikan isu. Kadang kala kita buat salah.

“Untuk audiens Cina, dia akan keluarkan (kenyataan) dalam bahasa Cina, itu saja,” katanya dalam sidang media di Petaling Jaya hari ini.
Beliau tidak menghuraikan lanjut maksud “kesilapan” itu.
Menjawab kritikan Facebook pro-BN, Friends of BN, Lim mempertahankan tindakannya mengeluarkan kenyataan tiga bahasa – Melayu, Inggeris dan Cina – ketika membincangkan isu Tun Razak Exchange, Khamis lalu.
Bagaimanapun, kenyataan Facebook yang dikeluarkannya malam tadi untuk mempertahankan kenyataan tiga bahasa itu dikeluarkan hanya dalam bahasa Cina, yang mencetuskan kritikan meluas.
Berdepan semua itu, Lim petang, melalui kenyataan dalam bahasa Melayu sahaja, menegaskan beliau mendukung dan mengutamakan kebangsaan tetapi akan menggunakan bahasa lain di media sosialnya.

Beliau juga berkata akan menggunakan Bahasa Mandarin dalam komunikasi bersama akhbar Cina.
Mk.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena