Monday, 31 December 2018

[Video Merisaukan! Misi Senyap Halang Anwar Jadi PM & Tun M pegang janji, sedia lepas jawatan PM untuk Anwar] Larangan merokok: Pendekatan 'mendidik' untuk 6 bulan pertama.

Selasa, 1 Januari 2018

Larangan merokok: Pendekatan 'mendidik' untuk 6 bulan pertama

Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad hari ini berkata pihaknya akan mengambil pendekatan mendidik bagi enam bulan pertama tahun ini berhubung larangan merokok di premis makanan seluruh negara yang berkuatkuasa hari ini.
Bercakap kepada pemberita selepas program tinjauan beberapa kepada makan di Bandar Seri Permaisuri, Cheras, Dzulkefly berkata tindakan hukuman hanya akan dikuatkuasakan selepas enam bulan.
"Saya tahu ada orang yang kata 'mari kita buat (denda) sekarang' tapi kita di kementerian mempunyai piawai prosedur operasi (SOP).
"Bagi kempen ini kita membenarkan enam bulan pertama untuk mendidik orang awam. Selepas itu, tiada lagi alasan," kata Dzulkefly yang diiringi pegawai Kementerian Kesihatan dari Jabatan Kesihatan Wilayah Persekutuan.
Oktober lalu, Kementerian Kesihatan mengumumkan larangan merokok di semua premis makanan di seluruh negara.
Pihak yang didapati melanggar larangan itu boleh didenda RM10,000 atau penjara dua tahun.
Pemilik premis makanan yang didapati membenarkan pelanggan merokok akan didenda maksimum RM2,500.
Perokok bagaimanapun dibenarkan merokok 3 meter (kira-kira 10 kaki) dari premis makanan.
mk.

1 comments:

Lone ranger pomen said...

Aku anak Yg paling besar 14 tahun la ni. Maknanya Dah 14 tahun Aku isap rokok Kat luar rumah Dan masa dlm toilet. Kalau siang, masa Dia org takde aku isap la dlm rumah, kalau Kat kedai makan pun, depan dia org aku tak isap. Aku lepak Jauh sikit atau masa nak balik, start kereta, Sementara tunggu air cond Sejuk, Aku isap rokok la dulu. Pasal anak dgn bini ade asma, tu Pasal aku Jauhkan asap rokok Dari mereka. Masa mula2 tu Susah la, Tapi bile Dah biase, 3 bulan cukup. Korang akan biase benda ni. Kena pikir jugak la mereka Yg tak merokok. Mereka tak merokok pasal jaga kesihatan, pas tu Ko nak bagi sakit plak Kat org. Perokok tegar ni biasenye Dah baya2 Aku. Dah level bapak atuk org. Tu pun tak bleh fikir ke.

Post a comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena