Saturday 29 December 2018

[Video Tun M - Jangan tipu diri panggil 'tuan' jika kita masih kuli orang] KJ hang yang TAK CERDIK, Kedah cuti Jumaat woiii! Orang Melayu masih perlu 'tongkat', tapi bukan selama-lamanya.

Ahad, 30 Disember 2018
Image may contain: 1 person, text and outdoor

Dr M: Orang Melayu masih perlu 'tongkat', tapi bukan selama-lamanya

Pengerusi Bersatu Dr Mahathir Mohamad mengakui bahawa orang Melayu masih memerlukan ‘tongkat’ bagi membantu mereka bersaing bersama kaum lain.
Bagaimanapun, katanya, 'tongkat' itu tidak harus dikekalkan selama-lamanya dan perlu digugurkan apabila orang Melayu sudah mendapat kekuatan sendiri.
“Bagi yang lemah, tongkat boleh membantu.
“(Tapi) Bantuan seperti ini tidak harus dikekalkan. Apabila sahaja kekuatan kembali tongkat perlu digugur,” katanya ketika berucap di Perhimpunan Agung Tahunan Bersatu 2018 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) malam ini.
Berucap di hadapan kira-kira 1,200 perwakilan Bersatu, Mahathir berkata orang Melayu dan bumiputera sudah jauh ketinggalan.
Jurang yang terlalu jauh antara yang kaya dan miskin, ditambah dengan faktor perpisahan antara kaum adalah kombinasi yang 'berbahaya’ dan boleh mencetuskan rusuhan, katanya.
Justeru, kata Mahathir, Bersatu tidak harus berdiam diri dan membiarkan kaum Melayu dan Bumiputera terus dilanda kehancuran.
“Kaum tidak dapat ditukar. Tetapi jarak antara miskin dan kaya boleh dikurangkan jika tidak pun dihapuskan,” katanya.
Bagaimanapun, Mahathir menegaskan bahawa orang Melayu dan bumiputera tidak harus meletakkan kesalahan kepada orang lain, sebaliknya membetulkan kesalahan sendiri.
“Meletak kesalahan kepada orang lain memang sedap tetapi mereka tidak akan betulkan diri mereka untuk menyelesaikan masalah kita.
“Kita berkuasa ke atas diri kita, tidak ke atas orang lain.
“Kita jangan tipu diri. Memanggil diri kita tuan tidak menjadikan kita tuan jika kita masih menjadi kuli orang,” katanya lagi.
'Akan dituduh rasis'
Justeru, beliau meminta orang Melayu dan bumiputera untuk menaruh kepercayaan kepada Bersatu bagi membantu mereka.
“Bersatu tahu bagaimana kita boleh berjaya, bagaimana kita boleh selamatkan diri kita, orang Melayu dan Bumiputera lain.
“Yang kita minta hanyalah kepercayaan dan kesanggupan menurut cara yang akan diperkenal oleh kita.
“Percayalah hanya Melayu sahaja yang boleh selamatkan diri mereka sendiri,” tambahnya lagi.
Di hujung ucapannya, Dr Mahathir berkata, beliau sedar beliau mungkin akan dituduh rasis atau diburukkan nama berikutan ucapannya itu.
Namun, beliau tetap menyampaikan 'pesanannya’ itu kerana tidak pasti sama ada peluang untuk menyampaikan ucapan seumpama itu masih ada untuknya pada tahun akan datang.
“Tak mengapalah jika diburukkan nama saya asalkan bangsa saya sedar akan nasib buruk yang akan menimpa mereka di masa hadapan.
“Peluang bagi menyampaikan ucapan seperti ini di tahun hadapan mungkin ada, mungkin tidak. Justeru, peluang ini tidak boleh dilepaskan.
“Diharap bangsaku akan tolak budaya lama dan cipta budaya baru, budaya yang tetap akan menyelamatkan kita,” tambahnya lagi. 
mk.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena