Wednesday 26 December 2018

[Video Saifuddin bidas Hadi isu pilihan raya PBT] 185,000 isi rumah nikmati rebat elektrik RM40 mulai 1 Januari & Hadi enggan terima hakikat majoriti Melayu dalam PBT.

Rabu, 26 Disember 2018

185,000 isi rumah nikmati rebat elektrik RM40 mulai 1 Januari

PUTRAJAYA: Sebanyak 185,000 isi rumah miskin tegar dan miskin akan menikmati rebat elektrik berjumlah RM40 di bawah Program Rebat Bil Elektrik RM40 bermula 1 Januari ini.
Kementerian Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim (MESTECC) berkata program itu adalah bantuan kerajaan secara bersasar khusus kepada keluarga miskin tegar dan miskin yang berdaftar dan disahkan dalam Sistem eKasih, seperti yang diumumkan dalam Belanjawan 2019, 2 November lalu.
Menurutnya, ia adalah program baharu yang diperkenalkan kerajaan bermula 1 Januari hingga 31 Disember 2019, bagi menggantikan Program Rebat Bil Elektrik RM20 yang tamat pada bulan ini.
“Di bawah program ini, ketua isi rumah miskin tegar dan miskin di bawah eKasih yang sudah dikenal pasti akan menerima bil elektrik secara percuma sehingga RM40 sebulan, bergantung kepada jumlah penggunaan elektrik mereka.
“Jika penggunaan elektrik adalah di bawah RM40 sebulan, secara automatik ketua isi rumah berkenaan akan menerima bil elektrik percuma berdasarkan bil sebenarnya.
“Bagaimanapun, jika penggunaan elektrik melebihi RM40 sebulan, ketua isi rumah berkenaan hanya perlu membayar baki bil selepas ditolak bantuan rebat sebanyak RM40,” katanya dalam satu kenyataan.
Pada pembentangan Belanjawan 2019 lalu, kerajaan mengumumkan untuk menaikkan kadar subsidi bil elektrik kepada RM40 sebulan, berbanding RM20 ketika ini, yang membabitkan peruntukan RM80 juta serta memanfaatkan 185,000 akaun pengguna.
MESTECC berkata, program rebat bil elektrik itu selaras dengan hasrat kerajaan untuk memastikan kebajikan dan kualiti hidup rakyat terpelihara.
BH Online.

Hadi enggan terima hakikat majoriti Melayu dalam PBT

Presiden PAS Abdul Hadi Awang enggan menerima hakikat bahawa orang Melayu merupakan majoriti dalam majlis kerajaan tempatan, kata Menteri Luar Saifuddin Abdullah.
Saifuddin menjawab kenyataan Hadi di London yang mengatakan pilihan raya pihak berkuasa tempatan (PBT) akan menyebabkan sesuatu bandar dikuasai oleh satu-satu kaum sahaja.
"Hakikatnya orang Melayu adalah majoriti di kebanyakan PBT, tetapi dia (Hadi) tidak mahu mempercayainya," kata Saifuddin di Twitter.
Beliau menjawab satu soalan mengenai bagaimana keputusan pilihan raya kerajaan tempatan berbeza dengan pilihan raya umum memandangkan kaum Melayu kekal sebagai penduduk majoriti.
Menurut Anggota Parlimen Indera Mahkota itu, kenyataan Hadi perlu dibantah kerana menyebarkan maklumat salah mengenai pilihan raya kerajaan tempatan.
Kelmarin, sesi dialog bersama Hadi di London bertukar panas apabila seorang hadirin menggelar Abdul Hadi sebagai rasis kerana membantah pilihan raya kerajaan tempatan.
Hadi berkata, sekiranya pilihan raya itu diadakan ia berkemungkinan akan menyebabkan rusuhan kaum seperti yang berlaku pada 13 Mei 1969.
Sebelum ini, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamaruddin berkata rakyat Malaysia akan dapat menyaksikan pilihan raya PBT dalam masa tiga tahun.
Namun Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata ia tidak akan diadakan kerana boleh mengundang konflik antara kaum dan melebarkan jurang antara bandar dan luar bandar
Bagaimanapun, Zuraida berkata kajian mengenainya akan tetap diteruskan dengan mengikut acuan tempatan dan mengambil kira sentimen dan sensitiviti rakyat Malaysia.
mk.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena