Wednesday 30 September 2015

Apa kesudahan siasatan 1MDB & RM2.6 Bilion? - Fitri Asmuni Awi (T/K Pemuda AMANAH Perak)

Khamis, 1 Oktober 2015

Apa kesudahan siasatan 1MDB & RM2.6 Bilion?

1. Saya percaya ramai yang tidak tahu sejauh mana siasatan terhadap skandal 1MDB dan RM2.6 bilion ini sedang berjalan.
2. Saya percaya ramai yang tidak tahu apa yang Tan Sri Mohamed Apandi Ali sedang lakukan sekarang dengan kedua-dua skandal ini setelah beliau dilantik menjadi Peguam Negara.
3. Saya juga percaya ramai yang tidak tahu sejauh mana siasatan pihak polis yang diketuai oleh Ketua Polis Negara terhadap kedua-dua skandal ini.
4. Saya dan rakyat Malaysia juga sudah lama tidak mendengar hasil siasatan yang dijalankan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap RM2.6 bilion dan SRC International.
5. Yang saya dan ramai rakyat Malaysia tahu, mereka yang serius mengkritik skandal ini pula yang diambil tindakan oleh pihak berkuasa dan yang terbaru adalah Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan yang ditahan di bawah SOSMA atas dakwaan cuba mensabotaj negara.
6. Beginikah tahap kecekapan badan-badan besar yang dipertanggungjawabkan untuk menyiasat skandal 1MDB dan RM2.6 bilion?
7. Apa yang menyebabkan badan-badan ini mengambil masa yang terlalu lama untuk menyiasat skandal ini?
8. Mengapa terlalu sukar untuk badan-badan ini untuk menemui bukti-bukti penyelewangan dan salah laku yang berlaku di dalam kedua-dua skandal ini?
9. Selama ini ramai yang memuji dan menyatakan bahawa PDRM dan SPRM adalah badan penyiasat yang cekap dan tangkas dalam menangani kes-kes rasuah dan jenayah. Tetapi apabila melibatkan skandal 1MDB dan RM2.6 bilion, ramai menjadi was-was dan ragu-ragu serta bernyata mengapa kedua-dua badan ini kelihatan tidak bermaya dan lembap?
10. Mengapa siasatan terhadap kedua-dua skandal ini dilihat seperti cuba dilengah-lengahkan?
11. Mengapa penyelewengan yang berlaku di dalam skandal ini perlu disembunyikan sedangkan umum mengetahui wujudnya penyelewengan dalam skandal tersebut.
12. Apa yang telah badan-badan ini lakukan terhadap Dato' Sri Najib dan suspek yang terlibat di dalam skandal tersebut?
13. Apa sudah jadi dengan badan-badan ini? Adakah mereka hendak menyelamatkan Dato' Sri Najib dan mereka yang terlibat atau hendak menyelamatkan Malaysia?
14. Akhirnya, adakah siasatan ini hanya sekadar satu lakonan dan sandiwara atau bagaimana?
15. Apa kesudahannya, rakyat mahukan jawapannya !

Amanah . Progresif . Peduli
‪#‎HarapanBaru‬

MOHD FITRI ASMUNI
Timbalan Ketua
Pemuda AMANAH (AMAN) Negeri Perak


Kedah Lanie.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena