Sunday 27 September 2015

Kesian orang Melayu terbelenggu dengan khurafat Melayu akan jadi ‘bangsat’...Rakyat dapat gaji RM10 sebulan? Alahaiii...

Isnin, 28 September 2015
LELAKI YANG HANYA MENDAPAT GAJI RM10 SEBULAN MASIH WUJUD DI SABAH.

Baru-baru ini, saya telah singgah ke sebuah hospital di pekan Ranau, Sabah sekitar jam 2.00 pagi untuk menemani sahabat saya yang sakit akibat keracunan makanan.

Sambil menanti rakan saya yang sedang menerima rawatan di bahagian kecemasan hospital tersebut, mata saya tiba-tiba tertumpu kepada seorang lelaki yang berumur sekitar 30-an duduk di hadapan wad kecemasan dengan wajah yang sangat lesu dan lemah.

Lantas, saya mengambil keputusan untuk menyapa lelaki tersebut dan berborak bersama beliau.

Lelaki itu bernama yunting dan berasal daripada sinuran (sebuah kawasan pendalaman di Ranau). Beliau datang ke hospital kerana terpaksa menghantar anak beliau yang demam panas ketika itu.

Perjalanan dari pendalaman Sinuran ke pekan Ranau memakan masa satu hari (24 jam) walaupun jaraknya hanya sekitar 70 km sahaja.

Menurut abang yunting, beliau terpaksa menaiki bot dan berjalan kaki dalam jarak yang cukup jauh kerana tiada jalan raya untuk menuju ke kawasan tempat tinggal beliau di Sinuran.

Semua anak-anak beliau juga tidak bersekolah kerana tiada sekolah yang dibina di kawasan tersebut dan beliau juga tidak mampu untuk menghantar anak-anak beliau ke sekolah kerana masalah kewangan.

Kemudian, saya bertanya apa pekerjaan beliau dan berapa pendapatan beliau sebulan.

Satu jawapan daripada beliau yang membuatkan saya terdiam dan menangis seketika.

Beliau beritahu yang beliau bekerja sebagai pemotong pokok dan memperolehi gaji oleh pihak syarikat hanya sebanyak RM10 sebulan dan diberikan bahan-bahan makanan asas yang akan dihantar oleh helikopter setiap bulan.

Hati saya bagai dihiris dengan pisau ketika itu. Sakit dan pedih.

Saya segera menamatkan perbualan kami ketika itu sambil bersalaman bersama beliau kerana rakan saya telah selesai menerima rawatan.

Saya sempat juga menasihat abang yunting agar berpindah ke tempat yang lebih dan membina masa depan yang cerah.

Semoga Allah swt memberkati kehidupan abang yunting.

Muhammad Asyraf Che Ani.
12.00 Tengahhari.
23 September 2015/9 Zulhijjah 1436 Masihi

Sukan Star TV


1 hr 
 

Respons saya sebenarnya. Sedih atau suka apabila Perdana Menteri Datuk sri Najib Razak kata Melayu akan jadi ‘bangsat’ sekiranya Umno kalah dan hilang kuasa kerajaan persekutuan.

Secara ikhlasnya memang ada perasaan sedih dan kecewa mengenangkan masih ramai orang Melayu yang percaya akan khurafat dan doktrin hanya Umno mampu membela Melayu. Untuk membebaskan Melayu daripada doktrin ini sangat sukar.

Orang Melayu khasnya di luar bandar bahkan juga di bandar, yang kurang bermaklumat atau mendapat maklumat daripada akhbar perdana seperti Utusan dan RTM, akan terus percaya hanya Umno yang mampu membela Melayu.

Ya, memang sedih dan kesian orang Melayu terbelenggu dengan khurafat ini. Mereka kekal dalam politik perlindungan atau ‘patronage’ ini. Mereka mudah ditakut-takutkan atau diugut. Mungkin sampai kiamat agaknya.

2 hrs 
 

Inilah nasib bangsaku...sekali melangkah...dgn memijak bangsanya sendiri...menipu dan mempermainkan bangsa sendiri...alahaiii...!..

8 hrs 
 

ANDA KENAL Rosmah Mansor.. ???
Tahu ke tak jawatan Rosmah Mansor..??
Siapa sebenarnya Rosmah Mansor..??

Jika ANDA mahu negara kita 'SELAMAT', anda kekalkanlah Rosmah Mansor di Sri Perdana, Putrajaya sampai ke kiamat..

Mudah2an khazanah & harta negara dapat disapu licin supaya rakyat dpt menikmati rahmat #BR1M & #GSTbuat selama2nya...

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena