Saturday 26 September 2015

‘Double Standard’ Jamal Merah! "Yang halau pon melayu gak...last last cina DAP dipersalahkan", kata pemakan dedak umno.

Ahad, 27 September 2015

Nasib melayu peniaga lemang!!
Yang halau pon melayu gak...last last cina DAP dipersalahkan.. kata pemakan dedak umno.
 — withCharlie Ranne.


Jamal tidak direman, bukti ‘double standard’ pihak berkuasa




Pembebasan Ketua Umno Bahagian Sungai Besar Datuk Jamal Md Yunos selepas ditahan semalaman bukti 'double standard' yang diamalkan pihak berkuasa, kata peguam hak asasi manusia Eric Paulsen, berikutan keputusan polis tidak menahan reman pemimpin perhimpunan baju merah itu.

Pengarah eksekutif Lawyers for Liberty itu berkata, walaupun mereka sentiasa menegaskan pentingnya memartabatkan hak kebebasan bersuara, ia ada batasannya dalam keadaan tertentu, seperti dalam kes hasutan terhadap keganasan dan ucapan kebencian.

"Kami terkejut dengan 'double standard' yang terang-terangan dalam kes Umno atau personaliti pro Umno seperti Jamal dan pada waktu sama, tindakan keras diambil terhadap penentang kerajaan dan ahli politik pembangkang atas sebab yang sangat tidak kontroversi,” katanya.

Beliau turut mempersoalkan tahanan reman yang dikenakan ke atas ahli politik pembangkang, aktivis dan penentang kerajaan yang menyertai perhimpunan aman dan ucapan tidak berbahaya sedangkan Jamal hanya ditahan 1 malam walaupun didakwa terlibat mencetuskan keganasan dan mengancam rusuhan kaum.

"Memberi layanan istimewa kepadanya tetapi memohon reman untuk rakyat yang menegakkan hak seperti (Datuk) Ambiga (Sreevenasan), Adam Adli (Abd Halim) dan Hishamudin Rais hanya memberi gambaran buruk terhadap pihak berkuasa," katanya kepada The Malaysian Insider ketika mengulas pembebasan Jamal malam tadi.

Ditanya sekiranya beliau berpendapat Jamal perlu ditahan reman, Paulsen berkata:"Jika konsisten dalam amalan diguna pakai, berdasarkan keseriusan kesalahan itu, dan lain-lain hal, ya dia sepatutnya (direman)."

Jamal ditahan pada Jumaat malam berhubung satu protes yang dikatakan akan diadakan semalam di Jalan Petaling.

Protes itu bagaimanapun kemudiannya dibatalkan atas nasihat polis.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Datuk Zainudin Ahmad berkata, Jamal ditahan bagi membantu siasatan berhubung kenyataannya yang mendakwa rusuhan akan berlaku di Jalan Petaling itu.

Sementara itu, Pengerusi Bersih 2.0 Maria Chin Abdullah berkata, Jamal yang harus dipenjarakan kerana mengapi-apikan sentimen perkauman, bukannya Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan, yang ditahan selama 29 hari mengikut Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) (Sosma ) 2012 kerana membuat laporan ke atas syarikat kerajaan sarat hutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Maria berkata, Khairuddin, bekas ahli Umno yang dipecat itu, seperti ramai lagi rakyat Malaysia, hanya mencari jawapan kepada skandal sekitar syarikat pelaburan negara milik Kementerian Kewangan itu.

Selepas membuat rentetan laporan polis dengan pihak berkuasa asing berhubung isu 1MDB, Khairuddin ditahan mengikut Seksyen 124C Kanun Keseksaan dan selepas dibebaskan 6 hari kemudian, ditangkap semula di bawah Sosma.

Sebelum ini, ahli politik pembangkang dan aktivis ditahan reman hingga 6 hari, termasuk mereka yang ditangkap kerana merancang perhimpunan #TangkapNajib di Kuala Lumpur baru-baru ini .

"Kalaulah aktivis sosial yang lain, tentu mereka akan dihukum penjara lebih lama. Lihat saja apa yang berlaku semasa Bersih 3. Seseorang memecahkan halangan (masuk ke Dataran Merdeka) dan serta-merta ditahan," kata Maria.

Beliau berkata, Jamal seharusnya disiasat atas tuduhan melakukan "ugutan jenayah".

"Pihak berkuasa sememangnya hendak menutup mulut (Khairuddin) berbanding dengan mereka yang di belakang perhimpunan baju merah. Saya percaya perhimpunan baju merah adalah untuk Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Razak) dan bertujuan untuk mengalihkan perhatian.

"Dan cara mereka melayan Jamal mencerminkan sentimen itu.

"Pihak polis perlu menyiasat Jamal lebih lanjut. Apa yang beliau lakukan tidak wajar. Apa pula yang dilakukan Khairuddin hingga beliau dipenjarakan? Membuat laporan polis bukan satu jenayah," katanya.

- themalaysianinsider


0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena