Friday 5 May 2017

[Video Muktamar - Kekalkan Saja Umno] Tukun Tiruan (R2R) & RUU355...'Menang Sorak Kampung Tergadai'! Inilah hasilnya percaya pada UMNO dan melanggar pesanan Almarhum TGNA! Sudah Berakhirkah Drama RUU 355?

Sabtu, 6 Mei 2017


Hadir ke program BN permulaan politik matang, kata Hadi
Kehadiran ke majlis pelancaran program tukun tiruan oleh Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek semalam adalah permulaan kepada politik matang antara parti itu dan Kerajaan Barisan Nasional (BN), akui Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
MALAYSIA DATELINE

Berakhirnya Drama RUU 355?

PERMULAAN DRAMA

Drama ‘perundangan Islam’ ini bermula pada bulan Oktober 2014, apabila DS Jamil Khir mencadangkan supaya seorang ahli parlimen PAS dari Kelantan membawa usul persendirian memohon kebenaran dari Dewan Rakyat untuk Kelantan melaksana undang-undang yang berbeza dengan undang-undang persekutuan. DS Jamil Khir, sebagai Menteri dalam Jabatan Perdana Menteri, telah membuat cadangan tersebut di dalam Dewan Rakyat sambil menjanjikan bahawa Ahli Parlimen UMNO akan menyokong usul persendirian tersebut sekiranya ianya dibawa. Mengikut beliau, usul persendirian ini hendaklah dibawa atas perkara 76 (1) A perlembagaan persekutuan dan kerajaan sanggup membantu ke arah itu melalui penubuhan Jawatan kuasa teknikal bersama antara kerajaan Pusat dan kerajaan negeri Kelantan.

Cadangan DS Jamil disambut baik oleh PAS, khususnya PAS Kelantan, yang melihatnya sebagai peluang keemasan untuk melaksanakan hudud dan oleh itu mesti diambil dan tidak boleh dilepas. 


SIDANG PARLIMEN MAC 2017

Pada sidang Parlimen baru-baru ini, sekali lagi pada hari terakhirnya, YB Marang sekali lagi dibenarkan untuk membaca Usul Persendiriannya. Kali ini dia dibenarkan membentangnya dan pembentangannya mengambil masa dalam 15 ke 20 minit. Penyokong usul berkenaan, YB Kota Bharu, dibenarkan mensyarahkannya selama sejam setengah! Selepas sahaja YB Kota Bharu mengakhiri syarahannya maka Speaker Dewan, TS Pandikar Amin Mulia menangguhkan sidang melalui kata-kata yang telah menjadi masyur, ia itu, “If you have power, you are powerful. If you do not use the power, you are bloody fool”. Dengan kata-kata sedemikian maka sidang ditamatkan dan perbahasan ditunda hingga ke sesi akan datang.


Dengan itu usul berkenaan tetap kekal sebagai Usul Persendirian yang belum dibahas dan jauh sekali diluluskan. Walaupun disyarahnya selama hampir dua jam, hakikatnya tiada kemajuan dan statusnya seperti sejak asal.

KESIMPULAN

Strategi UMNO/BN menggunakan isu perlaksanaan syariat islam untuk mengumpan PAS telah berjaya sepenuhnya. PR telah berpecah sambil BN kekal bersatu.

Usul Persendirian YB Marang sekiranya dibenarkan dibahas dan seterusnya diundi akan menyebabkan BN sendiri berpecah. Maka dibenarkan setakat mana diperlukan oleh BN, ia itu cukup untuk memecahkan PR dan melaga-lagakan pembangkang tetapi tidak untuk dibahas kerana perbahasan akan menyebabkan BN sendiri berpecah. Oleh itu saya yakin bahawa kita telah melihat adegan terakhir drama Akta 355 ini. Tiada yang lebih yang perlu dilakukan UMNO/BN. Matlamat mereka telahpun tercapai.

Melalui drama ini pembangkang telah berpecah dan PRU ke 14 akan menyaksikan pertandingan tiga penjuru di hampir semua kerusi, khususnya di Semenanjung dan di kerusi majoriti Melayu, ia itu kerusi yang ditandingi UMNO. Mengikut perkiraan UMNO, bila pertandingan 3 penjuru ini berlaku, maka UMNO akan menang hampir kesemua kerusi yang ditandinginya.

Saya berkeyakinan sekiranya PH dapat membina kekuatannya sebagai gabungan 4 parti, ia akan tetap merupakan pilihan bagi yang inginkan kerajaan baharu menggantikan BN. Maka perancangan UMNO/BN tetap masih boleh digagalkan.

PAS sebaliknya hampir pasti akan kehilangan semua kerusinya. Ini yang dikatakan pepatah Melayu, “menang sorak kampung tergadai”. Inilah hasilnya percaya pada UMNO dan melanggar pesanan almarhum TGNA.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena