Friday 28 December 2018

[Video PH nak BERBALAH sampai bila? Melayu tetap sokong Dr Mahathir dan PH] 3,000 bekas ahli pelbagai parti sertai AMANAH Sabah & Baik2, ni TINJAUAN BETUL ke atau TINJAUAN nak MEMBODEK? Najib dah kena 2011 dulu lagi!

Jumaat, 28 Disember 2018


3,000 bekas ahli pelbagai parti sertai AMANAH Sabah 
DALIA ISMAIL 

Kira-kira 3,000 ahli pelbagai parti termasuk Umno mendaftar menyertai Parti Amanah Negara (AMANAH) di Sabah sepanjang bulan ini. 

Pengerusi AMANAH Negeri Sabah, Haris Alimudin, berkata sebahagian besar kemasukan ahli baharu itu membabitkan empat bahagian iaitu Libaran, Beluran, Kalabakan dan Tawau. 

“Mereka terdiri bekas ahli Umno Parti Warisan Sabah (WARISAN) dan PKR dengan ada antaranya adalah bekas ketua cawangan dan ahli jawatankuasa (AJK),” katanya kepada NSTP. 

Haris berkata, pihaknya menerima kemasukan sesiapa saja dalam AMANAH dengan terbuka tanpa ditanya dari parti mana atau latar belakang. 

Katanya, pihaknya akan meneruskan usaha menambah lagi jumlah ahli AMANAH di Sabah demi pembangunan negeri ini. 

“Fokus kami adalah kawasan pedalaman, termasuk Sugut yang akan kami masuk pada bulan depan. 

“Kita lihat kawasan bandar sudah dipelopori komponen parti lain dalam Pakatan Harapan (PH). Jadi kami lebih fokus kepada kawasan pedalaman,” katanya.
Kerengga.


TINJAUAN BETUL ATAU TINJAUAN BODEK?

Jika kita jujur, kita pasti dapat melihat dan merasakan rungutan rakyat terhadap kerajaan dan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad terhampar di mana-mana sekarang ini.

Selain terlalu banyak isu melibatkan  kerajaan tidak ditangani dengan baik dan janji manifesto tidak lebih umpama "janji bulan madu", malah janji 100 hari yang digegak-gempitakan selama ini pun seakan-akan sudah dilupakan oleh mereka yang baru mendapat kuasa.

Janji PTPTN dan menghapuskan hutang peneroka Felda misalnya, masih lagi tiada penyelesaian setelah lebih tujuh bulan berlalu, meskipun golongan muda dan peneroka Felda telah memberi undi yang jelas memihak kepada Pakatan Harapan.

Dalam konteks peneroka Felda misalnya, di sebalik jumlah kerusi Parlimen yang disumbangkan oleh pengundi kawasan tersebut kepada Pakatan Harapan melonjak kepada 19 kerusi, lebih berbanding jumlah kerusi yang dimenangi Bersatu sendiri iaitu hanya 13, tetapi nasib mereka masih lagi tidak dibela dengan sewajarnya.
Selain itu, isu kos sara hidup dan kenaikan harga barang masih lagi membelenggu kehidupan rakyat. Di mana-mana kita boleh mendengar rungutan rakyat mengenainya.

Oleh itu, kita agak musykil dengan hasil kajian terbaru oleh Universiti Islam Antarabangsa Malaysia atau UIAM yang mendapati rakyat kononnya kekal berpuas hati dengan kepimpinan Tun Mahathir.

Puas hati celah mana sebenarnya hasil dapatan UIAM itu?

Dalam hal ini, jika kita masih ingat pada 2011 dahulu di mana ketika itu penolakan rakyat sudah bermula terhadap kepimpinan Najib Razak, khususnya berkaitan kelemahan kerajaan, pembaziran dan kemewahan yang tampak berleluasa, UIAM juga ada membuat tinjauan umum yang mendapati kononnya tahap populariti Perdana Menteri melonjak dengan mantap.

Hasilnya, meskipun Najib kekal lagi berkuasa selepas pilihanraya 2013, tetapi jumlah kerusi Parlimen yang dimenang BN telah berkurang lapan kerusi berbanding pilihanraya 2008 serta kalah dari segi undi popular.

Ia menunjukkan rakyat memang ingin menukar kerajaan pada pilihanraya 2013 itu, kekuatannya tidak cukup ampuh pada waktu itu.
Kini, di mana ketika kerajaan baru Pakatan Harapan mula dipertikaikan ramai, UIAM sekali lagi tampil dengan kajian atau tinjauan umumnya yang mendapati rakyat dikatakan kekal berpuas hati dengan kepimpinan Tun Mahathir.

Yang nyata, hasil dapatan kedua-dua tinjauan oleh UIAM itu, satu di era Najib dan satu lagi di era Tun Mahathir kini, nampaknya menunjukkan satu corak keputusan yang hampir sama.

Satu melonjak dengan mantap dan satu lagi kekal berpuas hati. 

Yang menariknya, tinjauan UIAM ini muncul hanya kira-kira seminggu selepas hasil kajian Rafizi Ramli dan Invoke yang mendapati rating Tun Mahathir telah menurun sebanyak 20 peratus.

Berdasarkan kedua-dua hasil dapatan UIA itu, ia sebenarnya tinjauan betul atau tinjauan nak membodek? (ShahbudinHusin 28/12/2018).

1 comments:

Unknown said...

Mohon maaf jika postingan ini menyinggung perasaan anda tapi saya hanya mau menceritakan pengalaman pribadi saya yang mengubah kehidupan saya menjadi sukses sekarang. dulu Saya bekerja di Singapura, tapi saya tidak menyerah dengan keadaan saya, tetap ikhtiar. Dulu pengen pulang ke indonesia tapi gak ada ongkos. sempat saya putus asa,gaji pun selalu di kirim ke indonesia untuk biaya anak sekolah, sedangkan hutang banyak, kebetulan buka-buka internet mendapatkan nomor whatsapp Mbah Suro +6282354640471 katanya bisa bantu orang melunasi hutang melalui jalan Pesugihan Dana Ghaib. dengan keadaan susah jadi saya coba beranikan diri hubungi dan berkenalan dengan beliau Mbah Suro, Dan saya menceritakan keadaan saya. Beliau menyarankan untuk mengatasi masalah perekonomian saya dengan Pesugihan Dana Ghaib nya. Dan alhamdulillah benar-benar terbukti nyata hasil nya sekarang. terima kasih banyak ya allah atas semua rerjekimu ini. Beliau juga bisa bantu seperti Pemasangan nomer Togel,ilmu pelet, dll




Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena