Monday 17 September 2018

[Video Rosmah dijangka berdepan 20 dakwaan ubah wang haram] Pengarang buku, "Billion Dollar Whale": Adakah Jho Low mempermainkan Najib?

Selasa, 18 September 2018

KUALA LUMPUR:Isteri bekas Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor dijangka berdepan lebih 20 pertuduhan jenayah, kebanyakannya membabitkan pengubahan wang haram dalam tempoh terdekat, selepas siasatan terhadapnya yang bermula dua tahun lalu, dibuka semula.

NSTP difahamkan, pasukan penyiasat sudah melengkapkan kelompangan dalam siasatan mereka terhadap isteri Datuk Seri Najib Razak itu, baru-baru ini.
Difahamkan, pasukan penyiasat membuka semula fail membabitkan Rosmah, 66, sejak tiga bulan lalu sejurus tumbangnya kerajaan Barisan Nasional (BN).
Siasatan khusus itu menjurus kepada dakwaan sumber dana mencurigakan, mengaitkan suaminya yang sebelum ini menemui jalan buntu.
Rosmah pernah disoal siasat lebih tiga jam di Ibu Pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Putrajaya pada Jun lalu. Difahamkan soal siasat itu berkaitan siasatan terhadap bekas anak syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB), SRC International Sdn Bhd.
NSTP difahamkan satu daripada pertuduhan itu bakal menarik perhatian ramai iaitu membabitkan pembelian produk hormon anti-penuaan bernilai lebih RM1 juta dari Amerika Syarikat (AS).
Difahamkan, kehadiran Rosmah yang juga bekas Yang Dipertua Badan Amal dan Kebajikan Tenaga Isteri-Isteri Menteri dan Timbalan Menteri (BAKTI) sejak 2009 sehingga Najib disingkirkan pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) Mei lalu, hadir ke ibu pejabat SPRM baru-baru ini disebabkan penyiasat percaya dana daripada SRC digunakan untuk membeli produk berkenaan.
Produk itu dikatakan mampu meningkatkan kadar hormon lebih 600 peratus, jika diambil secara berterusan.
Mereka yang pernah menggunakan produk itu mendakwa ia menambah baik tenaga dalaman, tidur yang lebih baik, meningkatkan keinginan seksual, mengurangkan berat badan, menguatkan otot dan memperbaiki sel kulit.
Menurut sumber, cek bayaran lebih RM1 juta dibuat kepada seorang doktor bergelar Datuk pada Februari 2015 bagi pembelian dua set ubat bernilai RM500,000 setiap satu.
Akaun dipercayai ditutup
Malah, cek yang diserahkan kepada doktor terbabit turut tertera nombor akaun sama dengan akaun bank AmIslamic milik Najib yang sudah ditutup sebelum ini.
Akaun terbabit dipercayai ditutup beberapa minggu selepas bayaran dibuat.
Ketika disoal siasat, doktor berkenaan memberitahu cek terbabit adalah untuk pembelian dua set ubat.
Produk lain yang dibeli dipercayai 100 peratus makanan berasaskan tumbuhan bagi merangsang badan manusia untuk mengekalkan keremajaan dan daya hidup.
Difahamkan, terdapat sekeping cek bernilai RM100,000 yang dibayar kepada sebuah syarikat pada Februari 2015 bagi kerja pembinaan sebuah rumah di Taman Duta.
Rumah berkenaan adalah kediaman peribadi Najib dan isterinya. Difahamkan pembayaran itu dibuat selepas selesai pembinaan pos penjaga keselamatan dan lain-lain lagi.
NSTP juga difahamkan, doktor yang pernah menjadi bekas Naib Presiden sebuah pertubuhan dalam bidangnya, meletak jawatan bagi mengelak pertubuhan itu diheret dalam kancah kontroversi.
Najib sebelum ini mengaku tidak bersalah atas tiga tuduhan pecah amanah jenayah dan satu tuduhan mengikut Akta SPRM 2009 membabitkan wang berjumlah RM42 juta.
Sumber memberitahu, Najib dijangka berdepan lebih banyak pertuduhan membabitkan pengubahan wang haram hujung bulan ini.
NSTP

Pengarang: Adakah Jho Low mempermainkan Najib?

Pengarang bersama buku, "Billion Dollar Whale" - wartawan Wall Street Journal (WSJ)Tom Wright - percaya Datuk Seri Najib Razak memperlakukan 1MDB sebagai ‘dana kotor’ (slush fund) kegiatan politiknya di mana ratusan juta digunakan untuk kepentingan parti dan keluarga.
Walau bagaimanapun, katanya, bekas perdana menteri itu tidak menyedari sejauh mana keterlibatan ahli perniagaan Jho Low, yang didakwa menyelewengkan berbilion-bilion daripada dana pelaburan negara berkenaan.
Wright berkata ini kerana Najib menyerahkan kepada Low untuk menguruskan segala-galanya tanpa memberi perhatian terhadap apa yang dilakukannya.
"Saya tidak fikir Najib tidak bersalah, saya yakin dia tahu itu adalah dana kotor politik. Mereka mendapatkan ratusan juta dolar untuk Umno manakala keluarganya memiliki banyak kediaman mewah serta syarikat perfileman, yang manfaatnya menjadi perdana menteri.
“Cukup korup. Bukan berkata dia tak salah tetapi tahukah Najib bahawa Low menguruskan dana itu dengan mengeluarkan AS$4.5 bilion, AS$5 bilion, mungkin AS$6 bilion dolar.
"Saya tidak fikir begitu, saya fikir dia tidak tahu urusan harian. Low yang mengendalikan segala-halanya,” katanya dalam wawancara dengan portal coconuts.co.
Menurut Wright, Low semakin berani kerana hubungannya dengan Najib dan terus menyelewengkan lebih banyak wang meskipun skandal 1MDB mula mendapat perhatian di kalangan rakyat Malaysia.
"Low mengambil setiap peluang untuk membeli barangan seterusnya. Saya fikir keyakinannya itu adalah kerana hubungan rapatnya dengan perdana menteri dalam sistem itu.
"Ini yang kami sebut kepada semua negara itu yang kita panggil sebagai kleptokrasi dalam buku ini,” katanya.
Contohnya, menurut Wright, adalah pembelian kapal layar mewah, Equanimity oleh Low.
"Paling mengejutkan bagi saya adalah hakikat bahawa dia membeli kapal layar Equanimity pada ketika media di Malaysia mula menimbulkan persoalan tentang penyelewengan dana itu.
"Mana-mana pencuri yang konservatif akan menutup lubang itu, bukan? Dia tidak menutup lubang itu, dia mengambil pula pinjaman baru dari Deutsche Bank, dan menggunakan sebahagiannya untuk membeli kapal layar itu," katanya.
Wright berkata dari cara pelaporannya mengenai isu 1MDB, adalah jelas bahawa Low adalah "dalang".
Beliau mendakwa bahawa Low juga bertanggungjawab menyelaraskan pemindahan AS$681 juta ke dalam akaun bank Najib, yang dirujuk sebagai RM2.6 bilion berdasarkan kadar pertukaran apabila isu itu didedahkan pada tahun 2015.
"Saya fikir apabila kita membaca mesej WhatsApp antara Low dan beberapa orang, termasuk pegawai di bank-bank Malaysia, adalah jelas dia mengarahkan mereka untuk melakukan semua ini, termasuk memindahkan wang ke akaun perdana menteri dan mengeluarkannya.
"Mesej WhatsApp membuktikan bahawa dia adalah dalang utama... memaklumkan kepada bank bahawa AS$680 juta akan datang dari luar negara," katanya.
Wright bersama seorang lagi, wartawan WSJ Bradley Hope menulis buku "Billion Dollar Whale" yang merungkai skandal 1MDB dan mendedahkan Low sebagai dalang utama.
Mk.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena