Thursday 6 December 2018

[Video Cuti sempena himpunan Icerd tak wajar - Anwar] ICERD TELAH DIBATALKAN OLEH KERAJAAN! Kenapa perlu perhimpunan? Kadir saran potong gaji selepas Kelantan isytihar cuti sempena himpunan ICERD.

Khamis, 6 Disember 2018
Foto Otai BERSIH.
ICERD TELAH DIBATALKAN OLEH KERAJAAN. KENAPA PERLU PERHIMPUNAN? 
Satu perhimpunan besar-besaran membabitkan penyertaan ahli-ahli PAS dan UMNO serta NGO akan diadakan di ibu negara pada 8 Disember ini bagi membantah cadangan ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD). 

Perhimpunan itu bertujuan menyatakan bantahan orang Melayu dan Islam terhadap tindakan Kerajaan Persekutuan yang dikatakan mahu meratifikasi atau mengesahkan ICERD.
Walaubagaimanapun kerajaan pada hari ini telah membuat kata putus untuk tidak meratifikasikan ICERD sebaliknya akan terus mempertahankan Perlembagaan Persekutuan di mana di dalamnya termaktub kontrak sosial yang telah dipersetujui oleh wakil semua kaum semasa pembentukan negara ini. 

Dalam hal ini, semestinya sudah tidak relevan untuk pihak penganjur meneruskan perhimpunan ini lagi kerana ICERD telah pun dibatalkan. 

Jikalau perhimpunan itu tetap diteruskan ianya akan dilihat seolah-olah sengaja dibuat oleh pihak yang berkepentingan untuk mensensasikan isu ini bagi mendapat perhatian rakyat sahaja walaupun Perdana Menteri Tun Dr Mahathir telah mengambil keputusan untuk menolak ICERD. 

Selain itu, perhimpunan seperti ini tidak mendatangkan sebarang kebaikan malah hanya memberi implikasi yang tidak baik kepada negara. Pihak penganjur juga seharusnya menjadikan sejarah Perhimpunan Bersih yang pernah berlaku sebelum ini sebagai pengajaran kerana perhimpunan sebenarnya mendatangkan keburukan dan mudarat kepada negara dari segi ketenteraman awam dan keselamatan negara. 

Mengapa perhimpunan ini perlu diteruskan? Persoalannya sekarang pendirian kerajaan terhadap ICERD telah diputuskan maka tidak ada keperluan untuk pihak penganjur meneruskan perhimpunan ini. Oleh itu, orang ramai perlu berfikir secara waras dan dinasihatkan supaya tidak terlibat ataupun menghadirkan diri pada perhimpunan tersebut. 

Justeru itu, rakyat Malaysia diseru agar tidak turun ke perhimpunan ICERD ini kerana ia tidak mendatangkan sebarang kebaikan kepada rakyat dan negara. Bagi mencari jalan penyelesaian yang baik terhadap isu ICERD, diharapkan rakyat lebih bertenang dan memberikan sepenuh kepercayaan kepada pihak kerajaan bagi menangani masalah ini dengan sebaik mungkin.
Foto Otai BERSIH.
Bukan setakat agama sahaja depa tunggang malah institusi keagamaan pun depa guna untuk keuntungan politik depa..!

Kadir saran potong gaji selepas Kelantan isytihar cuti sempena himpunan ICERD

PETALING JAYA: Wartawan veteran, Datuk A Kadir Jasin mencadangkan Putrajaya memotong gaji penjawat awam di Kelantan, selepas kerajaan negeri mengisytiharkan cuti peristiwa Ahad ini untuk memberi peluang rakyatnya menyertai himpunan menolak Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) di ibu negara, sehari sebelumnya.
“Oleh sebab sebahagian gaji kakitangan perkhidmatan awam Kelantan dibayar oleh kerajaan pusat, saya cadangkan kerajaan pusat potong satu hari peruntukan gaji mereka.
“Kalau mereka dibayar gaji, samalah seperti mengupah mereka ambil bahagian dalam tunjuk perasaan. Dan sahlah PAS memang upah orang Melayu tunjuk perasaan,” tulisnya di Facebook hari ini.
Terdahulu, Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob dipetik Bernama sebagai berkata, cuti peristiwa itu bertujuan memberi ruang kepada rakyat Kelantan menzahirkan kecintaan kepada negara dengan mesej pentingnya keharmonian masyarakat pelbagai kaum dipelihara.
“Insya Allah, kita akan berhimpun secara aman dan berakhlak mulia tanpa sebarang bentuk provokasi serta mengikut segala panduan dan arahan pihak berkuasa,” katanya selepas mesyuarat exco kerajaan negeri hari ini.
Kelmarin, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dilapor membenarkan himpunan kesyukuran sempena penolakan ICERD diadakan di Jalan Raja, iaitu depan Bangunan Sultan Abdul Samad sebagai lokasi perhimpunan dari 2 hingga 6 petang Sabtu ini.
DBKL menerima permohonan daripada penganjur Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia, Gerakan Pembela Ummah dan Persatuan Bekas Angkatan Tentera Tidak Berpencen Malaysia pada 27 November lalu.
PAS dan Umno berjanji akan menyertai perhimpunan itu yang dijangka dihadiri 500,000 orang.
FMT.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena