Wednesday 16 August 2017

[Video Isa dibawa SPRM ke mahkamah untuk mohon reman] Isa direman lima hari & Jangan hanya tangkap tapi tidak didakwa.

Rabu, 16 Ogos 2017

Isa direman lima hari

Tan Sri Isa Samad
Bekas Pengerusi Felda Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad direman lima hari bagi membantu siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung kes pembelian hotel Felda Investment Corporation (FIC) di Kensington, London antara 2014 dan 2015.
Pendaftar Mahkamah Rendah Malaya Datuk Zainal Abidin Kamarudin yang mengendalikan prosiding reman berkenaan mengeluarkan perintah reman itu mulai hari ini sehingga 20 Ogos (Ahad) berikutan permohonan SPRM.
Mohd Isa, 68, dibawa ke Mahkamah Majistret Putrajaya kira-kira 9.10 pagi dengan berbaju lokap SPRM berwarna jingga dengan diiringi anggota SPRM menaiki kenderaan agensi penguatkuasaan itu untuk prosiding reman berkenaan.
Beliau dipercayai menyalahgunakan kedudukan dalam kes pembelian hotel di London. Kes berkenaan disiasat mengikut Sekyen 16 Akta SPRM 2009.
Mohd Isa ditahan kira-kira 4.30 petang semalam selepas dua jam memberi keterangan di Ibu Pejabat SPRM di sini.
Isteri Mohd Isa, Puan Sri Bibi Sharliza Mohd Khalid yang menunggu di perkarangan mahkamah, kelihatan sebak ketika suaminya tiba.
Bulan lepas, SPRM membuka kertas siasatan berhubung pembelian hotel di Kensington, London, oleh FIC, dipercayai dibayar jauh lebih tinggi berbanding harga pasaran hingga menyebabkan anak syarikat Felda itu mengalami kerugian jutaan ringgit.
FIC ialah anak syarikat Felda yang terlibat dalam akvititi bukan perladangan.

Jangan hanya tangkap tapi tidak didakwa, kata PKR

Tan Sri Isa Samad mesti dibawa ke muka pengadilan bagi mengenal pasti sama ada terdapat rasuah, salah guna kuasa dan penyelewengan yang dilakukan ketika beliau menjadi pengerusi Felda.
Naib Presiden PKR Shamsul Ikandar Mohd Akin berkata, PKR mengingatkan kerajaan agar tidak bermain wayang dengan membuat siri tangkapan tanpa mengheret individu terlibat rasuah ke muka pengadilan.
"Kami mengalu-alukan tangkapan ke atas Isa Samad oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia walaupun ramai beranggapan beliau sepatutnya ditangkap lebih lama lagi.
"Sekiranya mempunyai bukti yang kukuh dan prima facie, beliau sewajarnya didakwa untuk menunjukkan bahawa perdana menteri benar-benar serius memerangi rasuah walaupun beliau sendiri terpalit dengan skandal 1MDB dan lain-lain," katanya dalam kenyataan hari ini.
Isa yang juga naib presiden Umno ditahan SPRM semalam bagi membantu siasatan berkaitan kes pembelian dua hotel oleh Felda Invesment Corporation (FIC).
Isa tiba di Mahkamah Majistret Putrajaya hari ini untuk prosiding reman dengan berbaju lokap SPRM dan bergari serta diiringi anggota SPRM.
Shamsul yang juga ahli Parlimen Bukit Katil berkata turut berkata, rakyat sudah muak dengan tangkapan tanpa tuduhan.
"PKR juga berharap supaya skandal-skandal lain yang melibatkan Felda seperti kerugian FGV juga dapat perhatian oleh SPRM untuk mencari dalang yang merugikan Felda dan peneroka Felda," katanya yang juga Ketua Biro Felda dan Perladangan PKR.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena