Sunday 27 August 2017

[Video MATI Umno MATI Melayu ADALAH SESAT & Kerusi Melayu ada pada Pakatan HARAPAN] Pemimpin Semenanjung ‘tidak jujur’ dengan penduduk Sabah & Rakyat Sabah tidak seharusnya lagi menyokong BN.

Isnin, 28 Ogos 2017

Pemimpin Semenanjung ‘tidak jujur’ dengan penduduk Sabah, kata Jeffrey Kitingan

Pemimpin Semenanjung ‘tidak jujur’ dengan penduduk Sabah, kata Jeffrey Kitingan
Dr Jeffrey Kitingan bertemu penyokong Gabungan Sabah selepas konvensyen hak Sabah di Kota Kinabalu hari ini. Beliau berkata penduduk Sabah tidak seharusnya lagi menyokong Barisan Nasional. – Gambar The Malaysian Insight, 27 Ogos 2017.

PEMIMPIN dari Semenanjung berterusan menipu penduduk Sabah dan menjadikan mereka "tawanan" bagi permainan kuasa politik, kata Dr Jeffrey Kitingan.
Pemimpin Barisan Nasional (BN) persekutuan "tidak jujur" dan memastikan rakyat Sabah terus bergantung kepada mereka, bukannya menjadikan negeri itu mempunyai lebih kuasa autonomi, kata Presiden Parti Sabah Solidariti Tanah Airku (Sabah Star) hari ini.
Ini bertentangan dengan jaminan yang diberikan oleh para pemimpin yang menandatangani Perjanjian Malaysia pada tahun 1963 (MA63).
Setakat ini, katanya, Putrajaya hanya memenuhi 80% MA63 tetapi enggan menyerahkan baki 20% lagi, terutamanya dalam hal berkaitan kewangan di bawah Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan.
"Hanya baru-baru ini pemimpin Sabah diberikan jawatan Kabinet persekutuan.
"Ini adalah permainan politik yang dimainkan para pemimpin dari Malaysia Barat dan terdapat pelbagai permainan yang dimainkan oleh mereka," katanya semasa berucap mengenai MA63 pada persidangan Gabungan Sabah di Kota Kinabalu hari ini.
Gabungan Sabah terdiri daripada lima parti iaitu Sabah Star, Parti Progresif Sabah, Parti Harapan Rakyat Sabah dan Parti Perpaduan Rakyat Sabah yang diketuai oleh Kitingan, Yong Teck Lee, Lajim Ukin dan Mohd Arshad Abdul Mualap.
Menurutnya, sebagai contoh adalah mengenai pengagihan kerusi Parlimen yang tidak adil.
Kerusi di Semenanjung menyumbang 72% daripada 222 kerusi Parlimen berbanding 25% yang dipegang oleh Sabah dan Sarawak.
"Ini bermakna pemimpin Malaysia Barat dapat meminda Perlembagaan dan juga merangka undang-undang tanpa penyertaan pemimpin Sabah dan Sarawak."
Selain itu, katanya para pemimpin dari Semenanjung juga melanggar hak negeri mengenai perkara tanah melalui mengambil sumber minyaknya di bawah dasar negara.
"Di bawah senarai pekeliling persekutuan dan negeri, perkara tanah adalah perkara negeri dan, oleh itu, apa saja yang tumbuh di atas tanah negeri adalah milik negeri dan begitu juga perkara-perkara yang berada di bawah tanah.
"Tetapi mereka merumuskan Akta Pembangunan Petroleum 1976 untuk membolehkan mereka mengambil minyak kita untuk faedah mereka sendiri."
Akibatnya, Sabah dinafikan hasil minyak sendiri, menjadikan ia negeri yang termiskin di Malaysia.
Walaupun ia negeri yang kaya dengan sumber semulajadi, banyak rakyat Sabah beranggapan peruntukan tahunan daripada Putrajaya adalah hasil persekutuan sedangkan sebenarnya, 65% daripada pengeluaran minyak negara adalah dari Sabah, kata Kitingan.
"Tiada lagi keperluan bagi penduduk Sabah untuk memberi sokongan kepada kerajaan BN.
"Kita tidak boleh lagi berpuas hati dengan pemberian seperti bantuan tunai BR1M (Bantuan Rakyat 1Malaysia), apabila semua sumber kekayaan berasal dari Sabah."
Sekiranya Gabungan Sabah diberi mandat untuk membentuk kerajaan seterusnya, ia akan menuntut kawalan penuh terhadap sumber dan kewangannya di bawah artikel 8.
"Kita tidak akan lagi menuntut royalti 20% daripada hasil minyak tetapi menuntut sepenuhnya. Kita akan menjadi kerajaan yang adil.
"Kita akan berkongsi hasil kita dengan kerajaan persekutuan," katanya, sambil menambah  perkara itu yang sama bagi cukai barangan dan perkhidmatan.
Sementara itu, Gabungan Sabah akan mengadakan sambutan Hari Sabah di Kundasang pada 31 Ogos, dan Hari Malaysia pada 16 September di Keningau. – 27 Ogos, 2017.
The Malaysian Insight


0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena