Wednesday 16 August 2017

[Video Najib MAKIN RESAH! Sambutan HARAPAN LUAR BIASA di kubu kuat Umno} RAKYAT TOLAK NAJIB kerana Isu Ekonomi & Hanya 35% - 45% Melayu masih sikong Umno!

Khamis, 17 Ogos 2017

Foto Rafizi Ramli.

KAJISELIDIK SENTIMEN PENGUNDI MENGENAI EKONOMI, KOS SARA HIDUP DAN KENAIKAN HARGA BARANG

LATAR BELAKANG

Melalui kajiselidik-kajiselidik sebelum ini, I-CPI mendapati bahawa isu-isu paling penting yang mempengaruhi pilihan pengundi adalah isu ekonomi rakyat, terutamanya mengenai kenaikan harga barang dan gaji yang dilihat tidak setimpal dengan kenaikan kos sara hidup.

Oleh itu, kefahaman mengenai tahap puas hati pengundi mengenai prospek ekonomi adalah cukup penting bagi 2 tujuan utama:

i. Corak sentimen pengundi terhadap prospek ekonomi boleh mengesahkan dapatan sebelum ini mengenai tahap sokongan kepada parti-parti politik

ii. Corak sentimen pengundi terhadap prospek ekonomi boleh memberi gambaran bila pilihanraya umum akan dipanggil

Secara umumnya, Dato’ Seri Najib Tun Razak sepatutnya memanggil PRU14 apabila sentimen pengundi terhadap prospek ekonomi adalah baik kerana ia bermakna pentadbiran beliau telah berjaya menangani masalah-masalah utama yang selama ini mengundang kemarahan pengundi.

Kajiselidik ini juga dibangunkan khusus untuk membandingkan kadar inflasi bagi kumpulan barangan utama yang dirasai rakyat berbanding dengan kadar inflasi yang diumumkan kerajaan.

Dapatan dari perbandingan ini membolehkan pembuat dasar mengetahui keadaan sebenar kenaikan harga barang yang nampaknya semakin terpisah dari angka rasmi inflasi.

KAEDAH DAN SAMPEL

Kajiselidik melibatkan panggilan dari “interactive voice response system” iaitu sistem temuramah berinteraktif yang dibangunkan I-CPI. Pengundi ditanya soalan dan memberi jawapan dengan menekan angka di telefon bagi jawapan yang dipilih.

Kajiselidik dijalankan dari 10 Jun 2017 ke 14 Julai 2017. Pengundi dipilih dan didail secara rawak oleh sistem kajiselidik berkomputer INVOKE.

Seramai 1.94 juta orang pengundi berdaftar didail secara rawak. Dari jumlah itu, 22,376 orang pengundi mengangkat telefon dan 3,783 orang pengundi menjawab kesemua soalan yang ditanya. Pecahan mengikut kaum adalah seperti berikut: Melayu (59%), Cina (26%), India (7%), Bumiputra Sabah/Sarawak (8%).

Kadar mengangkat telefon (“response rate”) yang lebih rendah adalah disebabkan tempoh masa kajiselidik dibuat iaitu sekitar dua minggu sebelum dan selepas Hari Raya Aidilfitri. Cuti panjang menyebabkan lebih ramai yang tidak mengangkat telefon.

Keputusan hasil dari kajiselidik melibatkan 3,783 orang pengundi berdaftar ini kemudiannya diterjemahkan kepada keputusan nasional mengikut:

i. agregat umur, jantina dan kaum (supaya melambangkan taburan demografi pengundi di seluruh negara)

ii. agregat taburan pengundi di setiap negeri (supaya melambangkan kedudukan kerusi parlimen di seluruh negara)

DAPATAN KAJISELIDIK

1. Hanya 41% pengundi merasakan hala tuju ekonomi negara di landasan yang betul. 59% pengundi merasakan hala tuju ekonomi negara di landasan yang salah.

2. 65% pengundi merasakan keadaan ekonomi keluarga mereka lebih buruk berbanding 4 tahun lalu.

3. 64% pengundi merasakan keadaan ekonomi keluarga mereka akan menjadi lebih buruk tahun depan.

4. 50% pengundi merasakan harga barang makanan dan barang runcit naik melebihi 10% sejak tahun lepas dan 37% pengundi merasakan harga barang makanan dan barang runcit naik antara 6% ke 10%.

5. 28% pengundi merasakan bil bulanan seperti elektrik, api, air, telefon dan lain-lain naik melebihi 10% sejak tahun lepas dan 37% pengundi merasakan bil bulanan seperti elektrik, api, air, telefon dan lain-lain naik antara 6% ke 10%.

6. 25% pengundi merasakan harga minyak (petrol dan diesel) naik melebihi 20% sejak tahun lepas dan 41% pengundi merasakan harga minyak (petrol dan diesel) naik antara 11% ke 20%.

7. 64% pengundi merasakan harga keperluan lain seperti pakaian, belanja sekolah anak dan lain-lain naik melebihi 10% sejak tahun lepas dan 27% pengundi merasakan harga keperluan lain seperti pakaian, belanja sekolah anak dan lain-lain naik antara 6% ke 10%.

8. 50% pengundi membelanjakan lebih dari 50% dari pendapatan bulanan untuk membayar hutang dan rumah.

9. 64% pengundi sama ada tidak berpuas hati dengan gaji mereka sekarang, atau mahukan kerja tetap.

10. 60% pengundi merasakan pendapatan mereka hanya cukup-cukup untuk menampung perbelanjaan dan 17% pengundi merasakan pendapatan mereka tidak cukup untuk menampung perbelanjaan.


PEMERHATIAN UTAMA

i. Lebih dari 60% pengundi merasakan ekonomi negara berada pada landasan yang salah. Mereka juga merasakan keadaan sekarang lebih buruk dari 4 tahun lalu dan akan kekal buruk tahun depan.

ii. Sentimen pengundi terhadap prestasi pengurusan ekonomi Dato’ Seri Najib Tun Razak adalah begitu rendah. Pada masa isu-isu ekonomi rakyat adalah isu yang menentukan pilihan parti mana, sentimen yang begitu negatif membayangkan keputusan PRU14 yang tidak berpihak kepada Barisan Nasional.

iii. Sentimen pengundi Melayu yang berpuas hati dengan suasana ekonomi (sekitar 40% ke 45%) adalah selari dengan tahap sokongan pengundi Melayu kepada Umno dan peratusan pengundi yang masih mahukan Dato’ Seri Najib kekal sebagai Perdana Menteri.

iv. Dapatan kajiselidik ini yang selari dengan dapatan kajiselidik yang terdahulu (walaupun subjek kajiselidik adalah berlainan) mengesahkan sokongan kepada Umno yang kekal lemah (dalam lingkungan 35% hingga 45% dari pengundi Melayu dalam pertandingan 3 penjuru).

v. Mengambil kira sentimen pengundi yang tidak berpuas hati dengan prestasi pengurusan ekonomi Dato’ Seri Najib, besar kemungkinan PRU14 tidak dipanggil tahun ini untuk membolehkan isu-isu ekonomi diselesaikan dengan lebih baik. Penyelesaian kepada isu-isu kenaikan harga barang, gaji dan sentimen suasana ekonomi dijangka mengambil masa yang lebih panjang dari tempoh 3-4 bulan (masa berbaki tahun ini).

vi. Ada perbezaan besar di antara angka rasmi inflasi yang dikeluarkan kerajaan (sekitar 2% hingga 3%) berbanding kenaikan harga barang yang dirasai oleh pengundi (secara majoritinya melebihi 10%)

vii. Perbezaan ini yang menunjukkan angka rasmi tidak membayangkan keadaan sebenar yang dirasai pengundi sebenarnya melunturkan keyakinan pengundi kepada angka-angka rasmi kerajaan

viii. Ini menyukarkan lagi sebarang usaha di pihak Dato’ Seri Najib untuk membaiki sentimen pengundi terhadap suasana ekonomi kerana pengumuman mengenai pencapaian makro ekonomi tidak lagi berkesan untuk mengubah sentimen pengundi

Dikeluarkan oleh:
Rafizi Ramli
Bagi pihak INVOKE Malaysia

Dapatkan Laporan penuh di blog saya:http://rafiziramli.com/2017/08/kajiselidik-sentimen-pengundi-mengenai-ekonomi-kos-sara-hidup-dan-kenaikan-harga-barang/

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena