Wednesday 9 August 2017

[Video DOJ Kantoikan BERLIAN MERAH JAMBU Rosmah bernilai 27.3 JUTA DOLLAR guna DUIT 1MDB!] Bilakah Ketua Pesuruhjaya SPRM Akan SIASAT ISTERI MO1?

Khamis, 10 Ogos 2017

Foto Parti Amanah Negara.

BILAKAH KETUA PESURUHJAYA SPRM AKAN SIASAT ISTERI MO1

1. Kenyataan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Dato' Dzulkifli Ahmad semalam yang memberikan amaran bahawa isteri kepada perasuah boleh disiasat dan didakwa di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram Dan Pembiayaan Keganasan (AMLA) 2001 kerana dianggap rakan sejenayah (accomplice) amat dialu-alukan dan perlulah dimulakan dengan menyiasat isteri MO1.

2. Walaupun saya telah membuat aduan rasmi kepada SPRM, Putrajaya pada 22.6.2017 berkenaan pemberian 27 barang kemas bernilai AS$1.3 juta (RM6 juta) dan seutas rantai berloket berlian merah jambu 22 karat bernilai AS$27.3 juta (RM122 juta) kepada isteri MO1, namun masih tiada apa-apa penyiasatan dijalankan oleh SPRM berkenaan kes ini. Pemberian barangan kemas tersebut adalah hasil daripada penyelewengan wang 1MDB berjumlah AS$620 juta (RM2.2 billion), di mana jumlah tersebut didakwa wang yang dipindahkan daripada akaun peribadi Malaysian Official 1 (MO1) ke Tanore Account.

3. Fakta yang didedahkan dalam saman DOJ tersebut telah menimbulkan satu prima facie kes jenayah kewangan yang telah dilakukan oleh MO1 kerana menerima wang daripada sumber selain daripada gaji rasmi adalah jenayah-jenayah yang bertentangan dengan pelbagai kesalahan di bawah Kanun Keseksaan dan Akta SPRM 2009. Justeru, pemilikan barangan kemas tersebut oleh isteri MO1 seharusnya disiasat di bawah AMLA kerana diperolehi daripada sumber haram.

4. Oleh kerana MO1 telah diakui oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dato' Abdul Rahman Dahlan adalah Perdana Menteri Dato' Sri Najib Razak, maka adalah tidak sukar bagi Ketua Pesuruhjaya SPRM mencari dan memanggil isteri MO1 untuk disiasat di bawah AMLA. Ketua Pesuruhjaya SPRM seharusnya mengotakan apa yang dituturkan kepada pihak awam supaya integriti dan kredibiliti SPRM tidak diragui rakyat.

FAIZ FADZIL
TIMBALAN KETUA PEMUDA
AMANAH
8 OGOS 2017

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena