Monday 28 August 2017

[Video Pesanan Masyarakat Cina Kepada Husam & Para Peniaga Pasir Puteh kecewa dengan Kerajaan Negeri Kelantan Pimpinan Pas Kini!] Kaji selidik - 8 negeri dapat ditawan jika parti pembangkang bergabung.

Selasa, 29 Ogos 2017


Kaji selidik - 8 negeri dapat ditawan jika parti pembangkang bergabung


Kaji selidik Institut Darul Ehsan (IDE) mendapati, sekiranya parti pembangkang bergabung pada pilihan raya umum akan datang, mereka dapat menguasai lapan negeri di semenanjung Malaysia - termasuk negeri yang sedang ditadbir pembangkang ketika ini.
Negeri tersebut ialah Kedah, Pulau Pinang, Perak, Pahang, Melaka, Kelantan, Wilayah Persekutuan dan Selangor.
Menurut Timbalan Pengerusi IDE Prof Datuk Dr Mohammad Redzuan Othman, selain lapan negeri berkenaan, di negeri-negeri lain pula BN tidak akan mendapat dua pertiga majoriti.
Redzuan memberitahu, kaji selidik itu dibuat pada 11 hingga 15 Ogos lalu kepada 4,486 responden daripada lebih 12 juta pengundi yang berdaftar di semenanjung di 130 kawasan parlimen.
Soalan yang diajukan kepada respondan ialah 'Jika pilihan raya enam bulan dari sekarang, parti mana yang akan diundi'.
Hasil kajian itu mereka mendapati 59 peratus memilih gabungan pembangkang manakala 39 peratus memilih BN.
Menurutnya lagi, sekiranya parti pembangkang bergabung, undi popular BN merosot sebanyak 14 peratus manakala undi popular gabungan pembangkang sebanyak 13 peratus.
"Ini adalah mood rakyat Malaysia sekarang. Hanya 39 peratus akan menyokong BN.
"(BN) akan hilang dua pertiga majoriti hampir di semua negeri," katanya.
Beliau berkata demikian ketika membentangkan dapatan kajian berhubung kaji selidik Mood Rakyat Menjelang PRU14 di Shah Alam hari ini.
Selain itu, Redzuan turut memberitahu, melihat kepada situasi ketika ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mungkin akan mengadakan pilihan raya umum secepat mungkin.
Katanya, ia berdasarkan kepada dua keadaan iaitu semangat Sukan SEA serta perpecahan pembangkang.
"Bila Najib akan panggil PRU? Ada dua keadaan. Pertama apabila moodsemangat Sukan SEA lebih-lebih lagi apabila perlawanan akhir bola sepak Malaysia lawan Thailand nanti.
"Kedua pula ketika pembangkang berpecah dan bertelagah. Kalau ada dua gabungan ini, ia waktu terbaik untuk panggil PRU. Tak perlu tunggu tahun depan," katanya lagi.
Malaysiakini.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena