Thursday 6 July 2017

[Video GOBIND SINGH SOUND KHALID! Kenapa Diam Soal Politik Lucah Dan Isu 9.5 Juta] KREDIBILITI Peguam Negara di hujung tanduk!

Khamis, 6 Julai 2017


Foto Parti Amanah Negara.

KREDIBILITI PEGUAM NEGARA DI HUJUNG TANDUK

KENYATAAN MEDIA
www.amanah.org.my

Bantahan yang dibuat oleh peguam negara dalam membantah saman sivil Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DoJ) berhubung dana yang diselewengkan dari 1Malaysia Development Berhad (1MDB) meletakkan kredibiliti beliau di hujung tanduk. Ini kerana beliau sepatutnya sudah bertindak tegas terhadap perompak dana syarikat pelaburan negara bersandarkan laporan tempatan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC).

Keengganan Tan Sri Apandi Ali untuk memulakan tindakan undang-undang ke atas sesiapapun dari perompak dana 1MDB adalah satu tindakan yang seolah-olah cuba untuk mempertahankan perompak wang rakyat. Di mana kredibiliti beliau  sebagai seorang peguam negara?
Selagi mana peguam negara tidak bebas dari pengaruh politik penguasa, selagi itu juga tiada tindakan akan diambil terhadap dana yang diselewengkan daripada 1MDB. Kredibiliti beliau sebagai seorang peguam negara sangat tercalar.

Sekiranya Apandi seorang yang bertanggungjawab, sudah lama tindakan telah beliau ambil tanpa perlu menunggu akan 'tiga tindakan undang-undang DoJ' atas pensonglapan dana 1MDB! Berkali-kali Pakatan Harapan dan NGO serta individu bekas institusi kehakiman negara mendesak beliau agar memulakan tindakan terhadap bekas ketua pegawai eksekutif 1MDB, Datuk Sharul Azrai Ibrahim Hilmi.

Laporan PAC dengan jelasnya pada muka surat 94, Jadual 15 laporan PAC, menyatakan pelbagai kesalahan Sharul termasuk memindahkan US$700 juta kepada akaun 11116073 di RBS Coutts Bank Ltd, milik Jho Low pada 29 September 2009. Sehingga hari ini Sharul dibiarkan bebas bahkan boleh memegang jawatan penting dalam GLC yang lain!

Berhubung Saman Sivil DoJ, laporan pertama DoJ setebal 136 muka surat pada 20 Julai 2016 sudah cukup untuk meruntuhkan segala maruah dan integriti kepimpinan negara oleh MO1 yang merujuk kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Malah, 251 muka surat laporan ketiga DoJ telah mendedahkan wang rompakan dari 1MDB termasuk perihal US$620 juta (RM2.6 bilion) yang kononya wang derma itu telah dipulangkan (returned donation) oleh mereka kembali kepada 'penderma budiman Pak Sheikh Arab Saudi' oleh Najib.
Dalam laporan ketiga ini, Jho Low, penerima US$620 juta itu, telah antara lain didakwa menggunakan dana berkenaan untuk membeli 'kalung berlian merah jambu' bernilai US$27.2 juta untuk isteri MO1 dan pelbagai perhiasan mewah untuk perhiasan isteri MO1.

Dalam suasana genting ketika ini, terdapat hanya dua pilihan untuk Apandi berhubung skandal kewangan terbesar yang melanda kita pada hari ini. Pertama, beliau segera mendakwa mereka yang terlibat bagi memulihkan emej beliau sebagai peguam negara atau letak jawatan segera.

#AmanahDemiNegara

*MOHAMAD SABU*
Presiden
Parti Amanah Negara
*6 JULAI 2017*

KedahLanie

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena