Monday 3 July 2017

[Video SPRM siasat sistem radar ‘lesap’ di Tanjung Pelepas] DAP bukan lagi musuh orang Melayu, kata Zam.

Isnin, 3 Julai 2017

SPRM siasat kehilangan radar tentera di Tanjung Pelepas

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan menghantar pasukan penyiasat ke Pelabuhan Tanjung Pelepas di Johor berhubung dakwaan kehilangan sebuah kontena dikatakan mengandungi peralatan radar tentera berteknologi tinggi di pelabuhan itu baru-baru ini.
SPRM dalam kenyataan berkata pegawai penyiasatnya akan mendapatkan maklumat berhubung perkara itu sebelum tindakan lanjut diambil.
Menurut SPRM, pasukan penyiasat akan menilai maklumat-maklumat yang diperolehi untuk mengenal pasti sama ada wujud unsur rasuah dan salah guna kuasa dalam kejadian itu.
"SPRM juga telah menerima aduan berhubung perkara itu dan akan mengambil keterangan daripada beberapa pegawai Jabatan Kastam Diraja Malaysia bagi membantu siasatan.
Malaysia Dateline

DAP bukan lagi musuh orang Melayu, kata Zam

Bekas menteri Umno, Tan Sri Zainudin Maidin berkata, orang Melayu hari ini melihat Umno sebagai ancaman dan cabaran kepada mereka dibandingkan DAP yang semakin matang dalam nilai yang diperlukan untuk kerjasama politik.
Jelas beliau, parti yang dilabel cauvinis Cina itu semakin progresif, dinamik, bersih dan cekap yang tidak lagi berasaskan politik perkauman dan sentimen keagamaan yang sempit.
"Semakin ramai orang Melayu yang melihat, memahami dan menghayati ancaman kepada nasionalisme Malaysia tidak lagi datang dari DAP yang mahu meMalaysian Malaysiakan negara ini tetapi melihat Umno yang mahu menChinakan Malaysia menerusi penjajahan ekonominya.
"Di samping itu, orang bukan Melayu melihat perubahan dasar sekularisme dan liberalisme Umno sejak permuafakatan politik dengan PAS untuk bersama menguasai negara ini.
"Pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah atau Akta 355) menimbulkan prasangka buruk bukan Melayu terhadap matlamat Umno yang telah dimaktubkan oleh kepimpinan awalnya Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak, Tun Islam dan lain-lain lagi," kata bekas ketua pengarang Utusan Malaysiaitu dalam blognya.
Mengulas lanjut, Zam berkata, Umno sanggup bekerjasama dengan PAS yang disifatkan parti yang mempermainkan agama yang pernah bersubahat dengan DAP menjatuhkan kerajaan Melayu Umno.
"(Datuk Seri) Anwar Ibrahim juga cuba melakukan ini tetapi kepimpinan Umno yang bijak, berintegriti, berpengaruh, kuat, dihormati dan diyakini rakyat telah dapat mematahkannya.
"Tetapi PAS yang belum pun berada dalam kerajaan berjaya mempergunakan Umno untuk menggugat kesucian Perlembagaan negara menerusi Parlimen dengan mengambil kesempatan di atas kelemahan Umno dan pucuk pimpinannya," tambah beliau.
PAS, katanya, bukanlah parti politik yang bodoh yang tidak menyedari hakikat bahawa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sedang bergantung di dahan rapoh.
Para penyokong PAS di Terengganu yang membantah kerjasama dengan Umno diyakini oleh Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa PAS boleh mencapai semua hasratnya untuk menegakan negara Islam dengan bekerjasama dengan Umno, kata beliau.
Orang Melayu, tambah Zam, tidak menolak penanaman modal China kerana kesesatan dari nasionalisme tetapi kerana kehilangan keyakinan terhadap nasionalisme Umno yang terpesong dari dasar asalnya dan juga dari Perlembagaan.
Najib, jelasnya, tidak begitu mengambil berat perasaan ini dan agresif membawa banyak penanaman modal China atau usaha sama dengan negara itu di kawasan sensitif yang menjadi isu panas di kalangan Melayu.
"Melayu mempunyai asas kebimbangan yang lebih besar terhadap kedatangan Cina dari China kerana mereka ditakuti mudah menyerap dengan Cina tempatan yang masih kuat dengan kefahaman dan penghayatan kebudayaan China.
"Orang Melayu bimbang perkongsian Proton Holding Berhad dengan pembuat kereta China, Zhejiang Geely Holding Group akan membuka peluang pekerjaan kepada orang Cina dari China di Proton yang selama ini eksklusif kepada orang Melayu," ujarnya.
Perkongsian ini mungkin membuka permintaan pasaran lebih besar kepada Proton yang tidak mungkin dapat dipenuhi dengan tenaga Melayu sahaja kecuali dengan membawa masuk pekerja dari China, katanya.
Demikianlah juga dalam pembinaan keretapi laju ke Pantai Timur dari ibu negara yang akan dibiayai oleh firma China dengan kos sebesar RM 55 billion, tambah Zam.
Malaysiakini.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena