Monday 18 March 2019

[Video Lim Guan Eng: Perhimpunan Bersama Pimpinan Pakatan Harapan Di Rantau] Keputusan tidak rasmi PRK Rantau: BN- 2.6 bilion, PH- 0 & PAS- 91.4 joterr, sekian laporan dari ibu pejabat SPRM! Ahak? MP Kepong dakwa syarikat dikaitkan dengan Jamal antara pemegang AP.

Selasa, 19 Mac 2019
Image may contain: 1 person, text
*Keputusan tidak rasmi PRK Rantau*
BN- 2.6 bilion
PH- 0
PAS- 91.4 juta
Sekian laporan dari ibu pejabat SPRM.
No photo description available.

MP Kepong dakwa syarikat dikaitkan dengan Jamal antara pemegang AP

Lim Lip Eng (PH-Kepong) mendakwa syarikat yang dikaitkan dengan ahli politik kontroversi Umno Jamal Yunos merupakan antara yang tersenarai dalam 128 pemegang Lesen Import (AP) baru yang dianugerahkan oleh pentadbiran BN sebelum ini.
Dalam perbahasan di Dewan Rakyat hari ini, Lim yang menggesa agar pemegang AP dikaji semula, memetik nama Jamal sebagai salah seorang ahli politik yang dikaitkan dengan Umno yang didakwa mendapat manfaat daripada dasar AP terbuka.
"Saya sarankan kerajaan ubah polisi AP terbuka import kereta supaya polisi boleh benar-benar manfaatkan lebih banyak bumiputera dan bukan hanya memperkaya sebilangan bumiputera yang suda kaya jadi lebih kaya.
"128 AP untuk syarikat sedia ada dan 36 untuk syarikat baru. Saya mahu tanya siapa pemilik 128 syarikat itu?
"Saya difahamkan bahawa kebanyakan daripada 128 syarikat itu merupakan milik ahli politik Umno dan kroni mereka, salah seorang daripada mereka adalah Jamal," kata Lim yang selepas itu mengesahkan kepada Malaysiakini bahawa beliau merujuk kepada ketua bahagian Umno Sungai Besar itu.
Wakil rakyat DAP itu juga menggesa agar dasar AP dikaji semula secara menyeluruh bagi memastikan ia memberi manfaat kepada bumiputera dan bukannya kumpulan tertentu.
Malaysiakini mendapati syarikat yang dikaitkan dengan Jamal yang dimaksudkan adalah Ismo Automobile Sdn Bhd.
Semakan menunjukkan nama syarikat itu berada di nombor 57 daripada 164 syarikat dalam senarai pemegang AP yang dikeluarkan Kementerian Industri dan Perdagangan Antarabangsa (Miti).
Semakan pada rekod Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) menunjukkan nama Jamal sebagai salah seorang daripada empat pengarah syarikat dengan pegangan saham 1 peratus untuk keseluruhan operasi.
Malaysiakini.

0 comments:

Post a Comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena