Monday, 22 April 2019

Tok terpegun bila mendengar olamak tok kata PEMIMPIN KITA IBARAT DUDUK ATAS POKOK, walaun duduk bawah pokok! [Video Majlis Menteri tidak akan ketepikan Melayu]

Isnin, 22 April 2019

Majlis Menteri tidak akan ketepikan Melayu

KiniTV
Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Samad berharap Ahli majlis Ahli Parlimen Kuala Lumpur yang ditubuhkan pada tahun lepas akan membantu menghilangkan sebarang kesalahpahaman pihak tertentu yang akan melemahkan kepentingan Melayu. "Saya menggunakan pendekatan ini untuk menunjukkan jika wakil rakyat dipilih (dalam kerajaan tempatan) ia tidak akan menjejaskan kepentingan mana-mana kaum atau kumpulan," katanya pada sidang akhbar di Putrajaya hari ini. Khalid berkata ketakutan peminggiran kerana pilihan raya majlis tempatan tidak akan berlaku kerana calon yang dilantik oleh parti politik yang akan mempunyai calon semua kaum. Beliau menambah bahawa minat Melayu telah dilontarkan oleh kerajaan BN sebelumnya, memetik skandal-skandal sekitar Tabung Haji dan Felda. Rancangan untuk mengadakan pemilihan majlis tempatan telah berulang kali digagalkan oleh ketakutan bahawa orang Melayu akan dipinggirkan di kawasan bandar, di mana mereka mungkin penduduk bukan Melayu yang lebih tinggi. Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Zuraida Kamaruddin berkata kementeriannya akan meneruskan rancangan untuk mengadakan pemilihan seperti itu, dengan kajian menyeluruh tentang bagaimana ia dijangka pada tahun 2021. Majlis MPS Kuala Lumpur yang dirujuk oleh Khalid secara rasmi dikenali sebagai Majlis Menteri, dan dipengerusikan oleh 11 penggubal undang-undang di ibu kota. Khalid berkata mereka bertindak sebagai keseimbangan kepadanya sebagai menteri, sama seperti bagaimana di peringkat Negeri mempunyai Menteri Besar untuk "check and balance". Khalid menyenaraikan majlis itu sebagai salah satu pencapaiannya dalam tahun pertamanya sebagai menteri. Beliau berkata jika semuanya berjalan lancar dengan majlis itu, dia bercadang untuk meminda pindaan di Parlimen untuk menjadikan bahagian majlis undang-undang.
Imej mungkin mengandungi: 1 orang, tersenyum, teks
PEMIMPIN KITA IBARAT DUDUK ATAS POKOK, WALAUN DUDUK BAWAH POKOK 
Tok terpegun bila mendengar olamak tok, Nik Doreamar dari Serambi Mekah berpesan kat walaun2 tok, katanya,

" Pimpinan dengan kita ibarat kita duduk atas tanah, pimpinan di atas pokok. Mana luas pandangan antara duduk di bawah dan di atas?,” Mudah saja, kita yang duduk di bawah ini kita nampak apa yang ada di depan mata. Tapi kalau ada hutan, di sebaliknya tidak tak tahu ada apa. Kita nampak hutan saja, tapi bila pimpinan duduk atas, dia boleh nampak ada yang ada di sebalik hutan." Kata Nik Doraeamar penuh semangat sambil memanjat pokok pisang.

Tok bertanya, " Tapi ostat, orang di bawah ni walaupun dia tak nampak luas seperti olamak2 kita yg bergayut atas pokok tu, tapi mereka boleh nampak jelas telor2 dan zakar olamak2 kita dlm jubah di atas tu, tambah pulak guru kita yg tak suka pakai seluar dalam, guane tu?". Tanya tok sambil memerhati gelagat Nik DoraeAmar terkial panjat pokok pisang licin.

" Mu kalu dah dok di bawoh, jika ter'kelih' sesuatu yg pelik di atas, itu rezki lah, ibarat mu melihat anak bule ramade..tapi hare mu ghoyak ko sesapo...itu rezki mu soghe jah...". Ujarnya sambil melorot turun dari batang pisang yg gagal dinaiki dan mencuba panjat pokok ubi pula.

1 comments:

Lone ranger pomen said...

Jgn plak yg duduk atas pokok tu nampak buah bergayut gayut, dijeritnya kat walaun suruh lari, rimau katanya. Yg walaun pun lintang pukang lari kerana walak menkhinzir buta, bila line dah clear, dirembatnya buah sesorang, bila org nampak kulit buah bersepah, lalu keluarlah fatwa utk membenarkan ape yg dia dah kantoi. Tu pasal, lain kali, pandai makan, pandai la tutup. Yg walaun pun terus la berwalak kerana dah dikhinzir butakan benda diatas pokok. Disuruh plak isi tabung milo dgn janji2 syurga abadi, padahal yg atas tu pun belum tentu lagi. Tu la malangnya nasib siwalaun zaman sekarang. Zaman dahulu menjadi kebanggaan bila berkata aku ahli parti suci. Tapi kini, jgn kata nak mengaku ahli, nak kata kenal walaun pun rasa bodoh sgt....

Post a comment

Theme images by konradlew. Powered by Blogger.
SILA LAYARI
Youtube.com/brigedkibaranbendera untuk paparan video yang lain
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Brigedkibaranbendera. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Popular Posts

© 2011 Briged Kibaran Bendera, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena